Yamaha SCR950: een ware ‘power scrambler’

Als je net als ik van motoren met een old school tintje houdt, zoals scramblers, dan loop je vaak tegen hetzelfde puntje aan: ze zijn niet per se heel krachtig. Ze zijn ideaal voor in de stad, maar als je echt wilt gassen dan mis je wat. Dit is niet het geval bij de Yamaha SCR950, welke, zoals de naam al aangeeft, 950 cc heeft. En daar kom je best mee weg!

‘Power scrambler’

De SCR950 is met z’n 248kg een redelijk zware motor en is daarnaast ook aardig lang en maakt het de ideale Scrambler voor lange mensen. Dit ziet er indrukwekkend uit en gaat totaal niet ten koste van het rijgemak, want eerlijk is eerlijk: deze Yamaha stuurt als een zonnetje. Ondanks een wat meer chopper-achtige voorvork.

Ook bij het stoplicht komt hij lekker weg. De 55 paardjes in de 60 graden V-Twin worden aan het werk gezet en je voelt je direct Evel Knievel. Wat betreft schakelen gaat het soms wat minder soepeltjes, het gaat allemaal net wat minder gladjes als bij concurrerende modellen die we hebben getest, zoals de Suzuki SV650 en de Ducati Scrambler. De stevige koppel maakt het gelukkig allemaal weer snel goed.

 

Yamaha Scrambler

De basis van van de Yamaha SCR950 is een XV950 Bolt. De prestaties zijn dan ook hetzelfde, maar aan het uiterlijk is flink gesleuteld om je mee terug naar de jaren ’60 te nemen. Denk aan een ander stuurtje, een langer en typisch scrambler zadel, een andere koplamp, een ander zijschild, hele mooie spaakwielen en banden met dikke noppen. Maar of het je echt mee terug naar de jaren ’60 neemt? Nee. Yamaha heeft écht een moderne versie gemaakt van de Scrambler, wat zeker nice is als je er van houdt. Je ziet dit bijvoorbeeld terug in de LED-lampjes achter en het zeer minimale digitale LED-display op het stuur.

De Yamaha SCR950 is verkrijgbaar in Racing Red en Yamaha Black.

Op de stoep

Natuurlijk is het het leukst om de Yamaha Scrambler mee off road te nemen, maar omdat te kunnen moet je ‘m wel eerst op de stoep hebben staan. Dat kan je regelen door een bedrag van minimaal €11.399,00 over te maken naar de locale Yamaha-dealer. En dat is best flink! Vooral als je dit vergelijkt met de scramblers van Suzuki en zélfs Ducati. Hij komt qua prijs zelfs in de buurt van de Triumph Street Twin.

We kunnen je heel veel redenen geven om voor een Yamaha te gaan, want ze maken werkelijk prachtige piano’s. Just joking. Yamaha heeft natuurlijk een heel stel toffe motoren, zoals dit prachtige apparaat in samenwerking met Abarth, maar als je scrambler zoekt… Mja, dan zijn we nog niet volledig overtuigd. Tenzij je lang bent en zoveel mogelijk power uit een scrambler wilt halen. Dan zit je goed!

Source :

Yamaha

Meld je aan!

Vond je dit artikel interessant? Schrijf je dan in op het wekelijkse Manify Magazine!

Bedankt voor je inschrijving!

kak, er ging wat verkeerd.