Lotus Eletre S: nieuwe hyper-SUV met rijke historie

CREDITS: J-ro Media

Lotus, we kennen het merk allemaal. Die kleine, platgeslagen raceauto’s die je zo nu en dan rond ziet rijden. Toffe modellen met een enorm kartgevoel. Maar in 2024 gooit Lotus het roer om met de Lotus Eletre S.

Belichaming van ‘het nieuwe Lotus’: de Eletre S

Tijdens de afgelopen editie van het Goodwood Festival of Speed (een feestje voor autoliefhebbers) werd de terugkeer van Lotus aangekondigd. Inderdaad: een terugkeer. Lotus heeft namelijk al een behoorlijke poos geen auto’s meer geproduceerd, en dat is zonde. Lotus heeft namelijk een enorm rijke historie op vele fronten. Denk aan de kleine straatraceauto’s met daadwerkelijke circuitvarianten en een heus Formule 1-team met legend Kimi achter het stuur.

Bij de aankondiging heeft Lotus wel vermeld dat de nieuwe modellen wel een nieuw jasje hebben aangetrokken. Verschillende uitvoeringen met de nieuwste aandrijflijnen. Elektrisch dus.

Lotus Eletre S
Foto: J-ro Media

Return of an icon

De Lotus Eletre kwam daaruit voort: een volledig elektrische SUV. Dat nieuwe jasje had vooral te maken met de verduurzaming van het bedrijf en deze bijpassende modernisatie. Want de looks van deze nieuwe modellen zijn op zijn minst gruwelijk te noemen. Uniek en daarmee ook echt passend bij het merk Lotus.

De Lotus Eletre die we aan de tand te voelen was de middelste variant van de drie mogelijkheden. De Eletre komt namelijk in 3 smaken: Eletre, Eletre S en Eletre R. Hierbij hebben de gewone en S-variant hetzelfde vermogen, maar is de S wat luxer uitgerust. Waar de normale en S-variant 603 pk ter beschikking hebben, krijgt de R er nog even een klap bij naar 905 pk. Voor ons staat de R daarom voor raket.

Lotus Eletre S
Foto: J-ro Media

Nekkenbreker

De Lotus Eletre S beschikt dus over meer dan voldoende vermogen en ligt echt als een huis op de weg. Het statement dat ze een SUV met racekarakter willen maken, daarom ook wel een hyper-SUV genoemd, is dus terecht. Hierbij hebben we nog een aantal opmerkingen, maar daarover later meer.

Maar niet alleen de prestaties spreken boekdelen, ook het design verbaasde ons. Het is echt een unieke auto. Ondanks dat de voorkant wat wegheeft van de Lamborghini Urus en de achterkant hint naar de Porsche Cayenne Coupé, blijft het een megadikke auto om te zien. Dit wordt bevestigd door de gasten die op de stoep even een bezoek aan de fysio moeten brengen omdat ze bijna hun nek breken bij het voorbijrijden in de Eletre S.

Doordat Lotus bekend is van de kleine sportwagens verwacht ook niemand een dusdanige SUV. Tijdens onze koffiepauze langs de snelweg stonden wij zelf met een aantal personen de wagen te bewonderen tot de vraag gesteld werd: ‘Mooi ding, maar wat is het nu voor merk?’, met alleen de merknaam als reactie: ‘Een Lotus.’  Met daarop een ietwat verraste ondertoon: ‘Huh, die maken toch alleen raceauto’s?’ Nee, niet meer dus en de Eletre S is meteen een heerlijke klap in het gezicht van de critici. Iets wat we vaak hoorden was dat het logo lelijk is en te opvallend. De mening wordt vaak gedeeld door anderen, maar wij hebben hier geen moeite mee gehad.

Lotus Eletre S
Foto: J-ro Media

Luxe Alom

De buitenkant valt dus zeker in de smaak en blijft vanuit elke hoek verrassen. In Lotus’ vorige leven was eenvoud van belang om gewicht te besparen, maar dat is nu anders.

Hier wordt bij het openen van de deuren een orgie aan luxe en exclusieve materialen naar je gegooid. Dat maakt het achter het stuur kruipen van de Eletre S ook echt een feestje. Materialen als alcantara en carbon vullen het interieur en zijn smaakvol afgewerkt met knoppen en toggles. De kleur van de interieur materialen wordt bepaald aan de hand van het thema dat voor de auto wordt gekozen.

Wat enorm goed bij ons scoort is een elektrische auto met twee schakelflippers aan het stuur. Dit voelt net wat logischer bij het vastgrijpen van het stuur. Bij de Eletre is is de functie van de flippers verplaatst naar het regeneratieve remniveau en de rijmodi. Dat werkt top. Bij eerder geteste auto’s, zoals de Porsche Taycan, vonden we het passagiersdisplay, dat een beperkte weergave van informatie biedt, overbodig. De Eletre S doet het daarentegen erg goed: gewoon simpele informatie over de muziek die op dat moment wordt afgespeeld, bijvoorbeeld. Het maakt het interieur enorm compleet. Een rijdersdisplay voor de snelheid en andere belangrijke info, een navischerm voor alle instellingen en een passagiersdisplay voor de copiloot die fungeert als dj.

Foto’s: J-ro Media

Racekarakter op de weg

Dat de Eletre S er goed uitziet, weten we ondertussen wel, maar hoe rijdt het? Nou, verdomd goed. Voor een fabrikant die niet eerder met elektrische auto’s bezig is geweest, zit de Eletre S echt goed in elkaar. Hij ligt superstrak op de weg, is razendsnel en veert ook lekker sportief. Dat betekent echter niet dat de Eletre S een lichtvoetige auto is zoals de Lotus vroeger was. Het kartgevoel is niet meer aanwezig, maar dat maakt het zeker niet minder leuk om te rijden.

De Eletre S brengt je namelijk snel van A naar B, terwijl je ondergedompeld bent in complete luxe. Daarbij is de acceleratie heel lineair. Het blijft steeds harder gaan in plaats van een whiplash-klap en daarna een afvlakking, zoals andere elektrische auto’s hebben. Naar onze mening is dit fijner. Hierdoor is ook het risico op het verliezen van je rijbewijs net een tikkeltje minder voor je gevoel. Je wordt echter snel uit je droom geholpen als je op de teller kijkt.

We hebben de Eletre S maar kort onder onze kont gehad, maar zover onze test heeft plaatsgevonden is de range ook dik in orde. Op een volle acculading en enigszins normaal gedrag op de weg is 500 km realistisch. Dat is voor een auto van dit formaat erg prettig.

Lotus Eletre S
Foto: J-ro Media

Slaat Lotus de spijker op zijn kop?

Meegaan met de tijd is iets wat we allemaal moeten doen, en wellicht is dat precies waarom Lotus een tijdje is gestopt. Dat maakt een comeback natuurlijk niet makkelijk. Vooral niet als gerenommeerd automerk in een niche dat terug wil komen met een totaal ander concept. Maar Lotus, geen zorgen: jullie hebben een enorm goed platform gebouwd met de Eletre S. De auto is kwalitatief goed, designtechnisch on point en brengt  karakter.

Is het dan alleen maar hosanna?

Nee. De basis is top, maar we hebben nog een aantal kleine aspecten die we graag anders zouden zien. Zo ontbreekt momenteel in het infotainment Apple Carplay en Android Auto. Iets wat tegenwoordig bijna net zo standaard is als airconditioning. Gelukkig kon Lotus ons vertellen dat dit op korte termijn toegevoegd wordt en dan is dat probleem direct getackeld. Dat brengt ons meteen op puntje twee. Updates over-the-air zorgen ervoor dat de software van de Eletre S steeds beter wordt, en dat is nice. Hierdoor kunnen punten waar we het nu over hebben direct worden aangepakt. Want we hebben het hier echt over details. Zo vonden we het infotainment zelf wat buggy als er meerdere dingen tegelijk gebeuren.

Met de tijd meegaan zeiden we toch? Misschien zijn we daar zelf nog niet helemaal klaar voor. De Lotus is dus uitgerust met digitale spiegels, hier hebben we moeite mee gehad om aan te wennen. Het inschatten van diepte valt gewoon erg tegen. Gelukkig is er altijd nog de keuze om traditionele spiegels te bestellen. Daarnaast is de auto uitgerust met Lidar-sensoren voor autonoom rijden. Dit is in Nederland nog niet beschikbaar, dus ziet het er momenteel nog een beetje vreemd uit. Het enige voordeel is dat het lijkt alsof je een camera op je dak hebt, waardoor linkerbaanplakkers wellicht denken dat er een politiewagen achter hen rijdt.

Dan ons laatste puntje. De keyfob/sleutel van de Eletre S. Dit is een klein driehoekig druppeltje zonder verdere knoppen en uitleg. In onze ogen overbodig en snel kwijt te raken in de broekzak. Daarom is het goed dat er een app voor de Eletre S komt.

Foto’s: J-ro Media

Verdict

Lotus heeft een comeback gemaakt waar veel merken jaloers op zijn. De Eletre S is een geweldig goede auto met een prachtig design en hoogwaardige afwerking. Tuurlijk zitten er nog wat kinderziektes in, maar dat is bij vrijwel elk nieuw model. We zetten ons geld erop dat de probleempjes snel verholpen zijn. Dan is de Eletre S echt een hele goede keuze voor een full size elektrische SUV. Over geld gesproken: ons testmodel had een prijs van ruim €150.000. Dat is behoorlijk fors, maar als we de vergelijking gaan maken met BMW en Mercedes, wel begrijpelijk. Al met al is de Eletre-line up een enorm goede aanvulling in de auto-industrie en een fantastische zet voor Lotus om het merk terug op de kaart te zetten.

Specs:
Aandrijflijn: elektrisch
WLTP-actieradius: 530 km
Vermogen: 603 pk
0-100 km/h: 4,5 seconden
Topsnelheid: 258 km/h
Gewicht: 2565 kg
Vanafprijs: € 98.690
De versie die wij reden: € 159.330
Source: