Testosteron onder je kont in de nieuwe Mazda MX-5 RF

Toen we hoorde dat er een nieuwe Mazda MX-5 uit zou komen, moet ik heel eerlijk zeggen dat m’n oren niet gespitst waren. Maar toen we een preview kregen te zien, hadden ze onze volledige aandacht. We vlogen naar Barcelona – dat wist je natuurlijk al, als je ons volgt op Instagram (Stories) – om te kijken of het karakter van de MX-5 RF ook dit nieuwe imago heeft aangenomen.

Mazda MX-5 RF

Dit jaar komt Mazda met een gloednieuwe versie van de MX-5, de RF, wat staat voor Retractable Fastback. De auto heeft een volautomatische hard top, welke binnen enkele seconden (13!) in en uit is geklapt. De druppelvormige cabine is kenmerkend voor dit model. Dit maakt het, naar mijn idee, dan ook wel de 911 Targa onder de Mazda’s. En eerlijk gezegd, hij heeft er best wel wat van weg. Vooral in het ‘Machine Gray’, een nieuwe kleur die Mazda speciaal voor de MX-5 RF heeft ontwikkeld. I’m kidding you not, deze kleur is werkelijk prachtig.

Mannelijk

De vernieuwde strakke lijnen, mannelijkere koplampen en gevouwen hood, maakt vooral de voorkant ontzettend vet. De bips hebben ze geïnspireerd op het sloep-achtige van de F-type, gezien de ronde lijnen en Jaguar achtige-achterlampen. Van mij had de achterkant wat breder gemogen, maar het moet natuurlijk wel een MX-5 blijven. Ofwel: een kleine sportwagen.

En dat is hij zeker: klein. Ondanks dat de RF wat meer volume heeft dan de variant met soft top, kan je er nog steeds niet meer dan één kratje bier in kwijt. Maar dat hoeft ook niet, want met een MX-5 ga je geen boodschappen doen. Je gaat ermee scheuren!

Manify - Mazda MX5-18_Fotor

Rijden

En dat brengt me op de prestaties. Want ondanks dat ik vind dat je prima van een schoon bord kunt eten, gaat het ook een beetje om het innerlijk. Vooral bij auto’s! De Mazda MX-5 RF is verkrijgbaar in twee versies: de 1.5L met 131 pk / 96 kW en de 2L met 160 pk / 118 kW. Wij hadden natuurlijk de 2L. Rondom het normaal zonovergoten Barcelona, was het asfalt kleddernat. Helaas, zou je denken, maar het maakte de rijervaring juist extra leuk. De Mazda heeft achterwielaandrijving, en die 160 paardjes staan te trappelen om aan het werk gezet te worden. Het is dan ook niet gek dat de CEO van Mazda Europe begon te lachen toen we zeiden dat de nieuwe MX-5 wel een beetje een “slippery ass” heeft. Volkomen positief natuurlijk, want dat maakt de rijervaring alleen maar mooier. Het blijft van origine natuurlijk een raceauto.

Waar ik wat minder positief over was, was de gearbox. Hij schakelt vrij stroef en de versnellingen zitten zeer dicht bij elkaar. Misschien is het ook even wennen. Of je kiest gewoon voor de automaat, want deze werkt als een trein. Vooral in sportstand!

Manify - Mazda MX5-5_Fotor

Jinba Ittai

“Gezondheid!”, zou je bijna zeggen, maar ‘Jinba Ittai’ is eigenlijk een Japanse term voor een eeuwenoude kunst waarbij ruiters met grote pijl en bogen schieten vanaf een paard. De letterlijke betekenis is dan ook ‘rijder en paard als één lichaam’. Omdat je voor het pijlsnel afvuren van meerdere pijlen beiden handen nodig hebt, besturen ze het paard volledig met hun benen. En dat blijkt dus een vrij lastig kunstje te zijn.

De nieuwe MX-5 RF is geïnspireerd door Jinba Ittai. De ruiter moet namelijk volledige controle hebben over het paard. En de bestuurder ook over de auto. Daarom is de Mazda compleet rondom de bestuurder heen ontworpen. Het zou als het waren moeten voelen dat je de auto aantrekt als een tweede huid én dat je het gevoel hebt dat je in het midden van de auto zit. En dat is ook zo. Maar het zo ook kunnen komen omdat het zo’n enorm klein apparaat is! Een ding is zeker: hij rijdt heel natuurlijk. En speels. En zit echt super comfortabel. Dit maakt het een toffe bak met een heel strak uiterlijk. Ofwel, bedankt Mazda voor het pompen van wat testosteron in deze nieuwe MX-5 Retractable Fastback.

Conclusie

Een beetje schrijver eindigt altijd met een conclusie, so here we go: Het moet gek lopen wil ik de Mazda MX-5 RF kopen als enige auto, want met een Multistrada kan je meer vervoeren. Maar als tweede auto is het een absolute aanrader, mede dankzij de toegankelijke prijzen die in Nederland beginnen bij € 35,480,-.

Met deze Mazda onder je kont, geniet je van elke seconde. Het is dus top dat je in deze compleet nieuwe versie van de MX-5 niet meer gek aangekeken wordt als man. Eerst was het een beetje “Ik wil wel, maar ik kan niet.” Nu is het: “Ik wil wel, en holyshit dat is een vette bak!”

Manify - Mazda MX5-19

Manify - Mazda MX5-16_Fotor



ESSENTIALS