Zo word je als klant behandeld als koning

Het blijft soms lastig voor mannen om zich een houding te geven in de horeca. Je wilt stoer overkomen op je collega’s of vrienden en een soort van macht voelen. Waar kan dat beter dan in een situatie waarin de klant koning is? De horeca leent zich uitstekend voor dat doel, maar dit kan snel uit de hand lopen. Uit de open brief naar het Parool blijkt wel hoe snel.

De grens is aan het vervagen en vooral in horeca komt naar voren hoe onbeschoft snel mensen een ‘grapje’ maken. Het is zelfs voor vrouwen twee keer zo erg. Gelukkig weet jij wel beter, want hoe je personeel behandelt reflecteert wie je echt bent. Wees daarom bewust dat het ook zeker effect heeft op hoe mensen je zien. Daarom een aantal tips die zorgen dat je gezien kan worden als de classy man die je echt bent. Tijd om wat etiquette terug te brengen in de horeca!

5 Tips om koning van de klanten te worden

1. Wees altijd beleefd en geduldig

Dit lijkt vanzelfsprekend maar wordt snel vergeten wanneer de bediening niet goed is. Wees kalm en besef jezelf dat mensen fouten maken. Ook horecapersoneel kan fouten maken, nog niet ingewerkt zijn of gestrest zijn. Belangrijk om te onthouden is dat je jouw date niet impressed wanneer je strest. Helemaal wanneer je personeel slecht behandelt, dat zorgt voor een slechte eerste en laatste indruk.

2. Aandacht vragen als een koning

Iedereen die ooit in de horeca heeft gewerkt kent het gebaartje wel. Het handje dat omhoog gaat met de vingers gesloten; ik wil afrekenen betekent het. Daar is absoluut niks mis mee, het is een universeel teken. Toch zijn er mensen die denken dat personeel komt wanneer je roept of fluit. Dit komt vaak over als ongeduldig en is ook zeer onbeleefd naar het personeel toe. Wees daarin geduldig, een moment van oogcontact en handgebaar is vaak genoeg. Het personeel weet dat je aandacht wil en komt dan zo snel mogelijk.

klant_koning_3

3. Grote groepen hebben een koning nodig

Stel je eet vaak met grote groepen, dan is dit bekend. Een grote groep is vaak gevoelig voor escalatie. Dat betekent dat als een groepslid de grens opzoekt, een ander lid er graag overheen gaat. Dat lijkt in het begin heel onschuldig en leuk totdat het uit de hand loopt. Elke groep heeft een leider nodig, iemand die een voorbeeld durft te zetten. Zit daarom ook aan het hoofd van de tafel. Wees het voorbeeld en degene die contact met de ober heeft. Je wilt vaker in het restaurant kunnen eten toch?

4. Respecteer de privacy van personeel

Het lijkt wel logisch dat mannen op kantoor ook niet constant gebeld willen worden door een vrouw. Waarom doen sommige mannen dan nog dat soort dingen? Ze bezoeken bijvoorbeeld Facebookpagina’s en Instagram accounts en gaan foto’s liken van personeel. Dat kan alleen maar zorgen voor een intimiderend gevoel. Respecteer de privacy van het personeel en doe zoiets alleen als er om gevraagd wordt. Glimlachen naar klanten is niet vragen om gestalkt te worden.

5. Je bent niet de enige koning op het terras

Het is slim om het personeel pas te roepen als iedereen het weet. Dit is niet altijd mogelijk als er vragen zijn, maar probeer het soepel te laten verlopen. Op deze manier kan het personeel makkelijk alle bestellingen opnemen zonder verwarring. Daarna is het belangrijk dat je zorgt dat niet alle aandacht naar jouw tafel gaat. Wees ten allen tijde een gentlemen. Je bent niet als enige in het restaurant en iedereen is koning. Dat vergeten mensen nog wel eens. Met 80 koningen om je heen en onbeschoft gedrag ben je viral voordat je het weet.

klant_koning_2



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS