Yamaha XSR900 Abarth

Lifestyle

Als giganten als Yamaha en Abarth samen gaan werken, dan weet je dat ze de stoute schoenen aan gaan trekken. Het idee: een auto en een motor maken in dezelfde lijn, met behulp van elkaars expertise. Het resultaat: geniaal!

Met Abarth hebben we al wat ervaring, zo testten we de 124 Spider en de 595 Competizione. Maar nog nooit reden we op een motor van Abarth. Niet gek ook, want dit is de eerste. Als je ons op Instagram Stories volgt heb je vast al gezien dat we een middagje op pad gingen met de Yamaha XSR900 Abarth.

Yamaha x Abarth

Voor deze samenwerking hebben Yamaha en Abarth zich gefocust op het uiterlijk van beide voertuigen. De motor is in beide gevallen dus geheel uit eigen koker. Maar qua design zijn ze helemaal los gegaan. Zo is de XSR900 is omgetoverd tot een zeer stijlvolle, vintage raket-achtig apparaat. En als je er op gaat rijden, dan misstaat deze term nog steeds niet, want hij werkelijk als een speer!

XSR900 Abarth

“Dit model is een lichtgewicht, – want er is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van carbon, zoals we dat van Abarth gewend zijn – hoog presterende retro special, waarvan het authentieke café racer ontwerp de ware geest van de jaren zestig tot leven brengt.” Maar dat met de gemakken van tegenwoordig, zoals ABS, verschillende rijstanden, LED-scherm en LED-achterverlichting.

Unieke features aan de Abarth o.a. het clip-on ‘swallow’ stuur, waardoor je bovenlichaam uit de luchtstroom gehouden wordt. Het geeft je een sportieve, misschien wat oncomfortabel zithouding. Maar het is ook geen kilometervreter, het is een speeltje! Daarnaast ook het suède solozadel en die herkenbare achterlichtconstructie, die doet denken aan een combinatie van een klassieke café racer en een vintage straalmotor. Ten slotte natuurlijk het vele gebruik van carbon, zoals bijvoorbeeld de kuip met old school ronde koplamp. Dit geeft de motor een unieke uitstraling!

Daarnaast snoept het heel wat kilootjes van het totaalgewicht, waardoor de 850cc driecilindermotor je binnen no time op de 180 km/h brengt. De heeft dan ook Yamaha een hoog koppel. En dan het geluid, geproduceerd door de Akrapovic uitlaatpijpen.. Op Instagram Stories komt dat nooit goed over, dus je zal het een keer voor jezelf moeten horen! Rij er dan gelijk ook een stukje op, want ik beloof je dat het een onvergetelijke ervaring is…

De kans dat dit gaat lukken is echter wat minder groot. Er zijn namelijk maar 695 exemplaren gemaakt van de Yamaha XSR900 Abarth, verwijzend naar de Abarth 695 XSR Yamaha LTD Edition, ook wel de werelds kleinste supercar genoemd.

Abarth 695 XSR Yamaha LTD Edition

Ook bij de vierwieller is koste nog moeite gespaard. Natuurlijk weer veel carbon, zelfs het stuur (!), en ook het Akrapovic uitlaatsysteem zie je terug bij de auto. De Abarth komt in twee modellen, een hatchback en convertible, waarvan er beide 695 stuks worden gemaakt. Snel bij zijn dus!

https://youtu.be/o_iJVsJCdGo

https://www.instagram.com/p/BUwucRmAmnx/?taken-by=tommievandewiel

Total
12
Share