– 370 pk
– 3.3 Twin-Turbo charged V6
– 8-traps automaat
– Topsnelheid: 270 km/h
– Prijs: € 99.950 (waarvan € 49.500 BPM!)
Kia is met een opmars bezig. Waar het vroeger alleen maar auto’s waren waar je je kapot aan ergerde, omdat ze veel te sloom optrokken bij het stoplicht, hebben ze tegenwoordig een ommezwaai gemaakt. We gingen een week op pad met de Kia Stinger GT.
En dat was een mooie week, kunnen we je vast verklappen…
Kia Stinger GT
Zijn Kia en Manify een match? We zijn eerder al lovend geweest over de Kia Stonic en de C’eed GT die we zelfs helemaal in Slowakije getest hebben. Dus het komt niet zomaar uit de lucht vallen dat we best wat hebben met deze Zuid-Koreaanse autofabrikant. Maar goed, we know the struggle. Een vierkante sticker op je achterruit met daarop ‘7 jaar garantie’ is niet echt heel sexy te noemen. En dat iedereen wel een opa of oma kent die een Kia Picanto rijdt helpt ook niet mee. En toch kregen we met deze auto bovengemiddeld veel bekijks!
3.3 Twin-Turbo charged V6
Geloof ons, het was een mooi weekje in de Kia Stinger GT. We gingen namelijk op pad met de aller-allerdikste Kia ooit gebouwd. Motorisch heerlijk, want we kregen de Gran Turismo versie mee en die beschikt over een 3.3 V6 benzinemotor. En dat is best een tijd geleden dat we met een heerlijke V6 hebben gereden. Een van de kenmerken van een V6 motor is dat je deze op lage snelheden nauwelijks hoort . Totdat je het gas goed intrapt. Vooral op hoge snelheden hoor de 6 cylinders goed hun werk doen. En dat voelt heerlijk!
Heb je zin in een stoplichtsprintje, dan trek je van 0 tot 100 op in 4,9 seconden. Rap, maar niet verbazingwekkend snel. Echter, een sprint van 80 tot 120 km/h doe je in 3.3 seconden, en dat is met name te wijten aan de eerder genoemde V6 die je ook op hogere snelheden nog steeds een koppel heeft waar je bang van wordt. Een 8-traps automaat knalt je richting de 270 km/h. En de rijmodi zijn in te stellen van eco, comfort, sport tot sportplus. Het verslavende sportplus zorgt er voor dat de tractiecontrole uit gaat en je echt ongegeneerd kunt gaan boenderen. Dan kun je pas écht genieten van de achterwiel aandrijving. Heerlijk!
Uitpakken
Of je nou Ferrari bent of Kia, als je een Gran Turismo maakt dan moet je uitpakken. En dat heeft Kia gedaan. Niet alleen onder de hood, maar ook qua techniek is vrijwel álles aanwezig. Denk aan adaptive cruisecontrol, lane assist, van die lampjes die je waarschuwen als er iemand in je dode hoek zit en 360 graden parking view met sensoren. Maar ook automatisch verstelbare lederen stoelen met voorinstellingen, stuurverwarming, stoelverwarming, bips airco (stoelverkoeling), elektrisch schuif/kanteldak, Apple Carplay, geluidssysteem van Harman Kardon en we kunnen zo nog wel even doorgaan.
Valt er ook nog iets op te merken aan het interieur? Absoluut. Het oogt hier en daar een beetje saai en het infotainmentsysteem ziet er niet super gelikt uit. Maar of je daar mee moet zitten? Nee, want…
De looks
Looking good! Qua looks is ie vooral erg concurrerend met de Audi A5 Coupe en de BMW 4-serie. Voor fotoshoots gebruiken we vaak afgelegen locaties waar niet veel mensen komen. Zo ook bij de Stinger GT. Maar waar veel mensen veelal op een afstand blijven kijken kwamen er bij deze auto veel mensen kijken en een praatje maken. Is een Kia dan aaibaar? Misschien kennen we allemaal wel iemand met een Kia. En we vinden hem vooral erg geslaagd en origineel. Oordeel zelf maar!
Ondanks alle heerlijke techniek en luxe, vinden we het interieur niet bijzonder mooi afgewerkt als we deze vergelijken met de Duitse concurrenten. Ook vonden we de auto gedurende de testrit niet bijzonder stil – de vraag is of je dat wil natuurlijk -, maar dat zou kunnen komen omdat deze op forse winterbanden stonden. En de Brembo remklauwen en remschijven hadden niet het bijtende effect wat we eerder in de Audi RS3 en Alfa Romeo Giulia Veloce hadden meegemaakt.
Al met al is het een ontzettend sexy wagen, vooral als je er eenmaal aan gewend bent dat mensen blij verrast zijn dat je in een geweldig dikke Kia rijdt. Niets meer dan lof dus. Althans, we hebben je eigenlijk het grootste minpunt nog niet verteld…
Kopen
De Stinger GT 3.3. V6 zet Kia weer op de kaart. Een mooie, maar vooral heerlijke auto die Kia echt een smoel heeft gegeven als een cool auto merk. Maar dan de prijs. €100.000 voor een Kia? Neem het de Zuid-Koreanen niet kwalijk, het is vooral Vadertje Staat die dit uit je portemonnee probeert te troggelen. De Kia Stinger GT kost ‘ex BPM slechts’ €41.000 euro. De overheid rekent dus €49.500 euro aan BPM!!
https://youtu.be/O4vMRAapnlw