Play hard in de Mazda CX-5

Mazda doet volgens de radioreclame geen concessies. Dat komt goed uit, want dat doen wij liever ook niet. Daarnaast kunnen wij ons perfect vinden in rijden met hoofd en hart. We willen genieten van elke kilometer, veilig thuiskomen, dat hoofden omdraaien als we langsrijden, maar liever ook niet te veel uitgeven. Je kent het wel; het beste van twee werelden. We reden de nieuwe Mazda CX-5 voor je om te checken of die twee werelden een beetje bij elkaar kwamen.

Play hard

Play hard is het motto van Manify. Maar is een Mazda CX-5 wel play hard?! Waarschijnlijk zullen daar de meningen over verdeeld zijn. Play hard is wel degelijk de tijd dat ik jong was en mijn vader een snelle Mazda 323F kocht. Je kent hem wel, met van die omhoog komende koplampen. Of wat dacht je van de nieuwe Mazda MX-5 die we recentelijk nog testte in Barcelona?! De Mazda CX-5 is een hele andere wereld, namelijk een echte crossover. Gelukkig reden wij de snelste versie, namelijk de CX-5 GT-M. Snel en groot, dat klinkt als een goede match.

De Cheeta

De designers van Mazda hebben inspiratie voor de CX-5 opgedaan bij de cheeta. Ik heb het verband nog niet gevonden tussen de designspiegels en het denken aan een cheeta die op ieder moment zijn prooi kan bespringen, maar dat is één gedachte. Wel zie ik de LED lampen die je als een boos dier in de nacht aankijkt. De CX-5 waar wij in reden perste bijna 200pk uit het 2,5 liter benzine blok. Gemiddeld rijd je er ongeveer 1 op 11 mee. Niet heel verkeerd voor een crossover benzine.

Crossover

Over het algemeen ligt een crossover of SUV niet zo strak op de weg. Sommige mensen rammen de SUV vrij snel de deur uit, omdat hij zo ‘zwabbert’ over de weg. Daar hadden de Mazda designers waarschijnlijk ook een hekel aan. Want naar mijn idee is dit een van de eerste crossovers die heel strak op de weg ligt. Je hebt totaal niet door dat je in een hoge auto rijdt. En dat is heerlijk. Veel zicht en strak door de bochten. Het is eigenlijk jammer dat ze niet nog een zwaardere motor hebben.

Kopen?

Tja, of het een echte play hard auto is, dat mag je zelf beslissen. Wij moeten zeggen dat het wel echt een onverwacht fijne auto is om mee te rijden. Het BOSE soundsystem zorgt voor een heerlijk geluid en ook de carkit werkt! Dat kan je niet van elke auto zeggen. En aan ruimte is er ook zeker geen gebrek. Kortom een erg toegankelijke auto. Wat kost dat dan? De Mazda CX-5 4WD SKYACTIV-G 192 met automaat waar wij in reden, kost je; een kleine €50k. De instap CX-5 is verkrijgbaar vanaf een ruime €28k.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS