Jaguar VS McLaren: Met welke scheur jij over het ijs?

Hoe gaaf zou het zijn als je als een prof over het ijs kon scheuren? Nou, dat is mogelijk. En niet zomaar ijs, maar ijskoud Arctisch ijs. Je moet alleen wel kiezen tussen twee auto’s. Rijd je liever met een beestachtige Jaguar of met een luxe Mclaren over het ijs? Lastig….

Jong of oud

In het noorden van Zweden is de temperatuur in januari zeven graden. Niet meteen een temperatuurtje waar je vol gas naar toe gaat. Toch geef ik je zeven redenen om dit wel te doen: de Jaguar XJ, MKII, MKVII en XK150 en de Land Rover Series I, II en III. Deze redenen zijn speciaal beschikbaar voor een drie-daags evenement begin volgend jaar. Jaguar Land Rover Classic opent namelijk zijn ‘winter test’ faciliteit voor het publiek. ‘Daredevils’ en avonturiers krijgen de mogelijkheid om klassieke modellen op date te nemen op het ijs. Dit is zonder de moderne mogelijkheden zoals stuurbekrachtiging. Heerlijk om met deze oude bakken rond de glijden. Mocht je het niet zo hebben op het verleden, geen zorgen. Ik heb namelijk een aantal redenen achter gehouden. Je kan namelijk ook autorijden over het ijs in jongere modellen, zoals de F-Pace, F-Type en de Range Rover Sport. Allemaal onder het oog van professionele instructeurs. Wat kost dat? $3365, maar dan krijg je ook een verblijf in het Hotel Silverhattan en VIP transfer vanaf het vliegveld bij. Je hoeft niet bang te zijn dat je het heel koud gaat krijgen.

Geen keus

Misschien heb je wel niet zoveel met Jaguar en Land Rover. Geen punt. Dan staat McLaren voor je klaar. Uit jaloezie? Of juist om te laten zien dat ze het beter kunnen? Dat zal je nooit weten, maar ze doen het niet slecht. Dit automerk neemt je mee naar Scandinavisch schoon Finland tussen 15 januari en 3 februari. Onder de naam Pure McLaren Arctic Experience krijgen bezoekers de kans om hun rijvaardigheid onder glad ijs te nemen. Onder het oog van een team van professionals. Het grootste verschil met Jaguar is dat Mclaren je geen mogelijkheden geeft en kiest één exclusieve auto. Dat betekent een rit, van 40 kilometer aan bevroren wegen en paden, in de Mclaren 570S Coupé. Dan heb ik het trouwens nog niet gehad over de Husky rit naar het noorderlicht. Het verblijf is daarnaast in de Jávri Lodge – ooit eigendom van president Urho Kekkonen – inclusief sauna, transfer en lekkere maaltijden. Dit alles gaat je wel wat meer kosten, namelijk $15000 per persoon voor 3 nachten, met een limiet van 14 man. Je mag in ieder geval autorijden over het ijs.

autorijden over het ijs 2

What’s next?

Mocht het antwoord nee zijn. Dan kun je nog altijd naar Death Valley gaan, waar het een stuk warmer, voor een Audi R8 en stof happen in de woestijn. Deze is waarschijnlijk al wel een beetje uitverkocht. Nu is het wachten op het volgende automerk die gekke dingen gaat doen met zijn consumenten. Rijden langs de vulkaan? Over het water crossen? Misschien gaan we met Tesla wel de lucht in. De autowereld groeit in ieder geval hard. Ik wacht met smacht.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS