De champions league van Fiat: 500 Abarth 595 Competizione

Denk je aan een Fiat 500, dan denk je waarschijnlijk aan een mooie dame in een schattig autootje. Gaat je verbeelding nog iets verder? Dan denk je misschien aan een Italiaanse stad, met Italiaanse sfeer. La Dolce Vita, dat is inderdaad de Fiat 500. Wij hebben het nu over het echte werk; de Abarth 595 Competizione. We gingen eens uitzoeken of het overeenkomsten had met de, eerder geteste, Opel Adam S.

Uit de kluiten gewassen Fiat 500

Ik heb vrienden horen zeggen; “Ga je echt een week in een Fiat 500 rijden?”. Ze spraken wel anders toen het monster van een Abarth door de straat brulde. Inderdaad, de lieve Fiat 500 is ineens een beest geworden. De tuningtak van Fiat, genaamd Abarth heeft de Fiat 500 letterlijk flink onder handen genomen. Op de Fiat website noemen ze de Fiat 500 motoren; ‘klein, maar boordevol temperament’. Motoren van 0.8, 0.9 en 1.2 liter met respectievelijk 80, 60 en 69pk. De mannen van Abarth zaten waarschijnlijk boordevol testosteron en vonden de Fiat 500 helemaal niets. Ze lepelden in de Abarth 500 Competizione een 1.4 liter motor, goed voor 180pk. Zie je het voor je? De auto weegt een goede 1000kg.

Het rugzakje

De Fiat 500 wordt in Nederland wel eens het rugzakje genoemd. Hoe we de Abarth 500 in de volksmond noemen? Geen flauw idee, een uit de kluiten gewassen weekendtas misschien? Hij wordt omschreven als ‘een en al venijn’ en dat snappen we. Maar liefst vier uitlaten, met een gigantisch geluid. We hebben een viercilinder nog nooit zo horen brullen en een turbo zelden zo horen fluiten. De Abarth 500 vreet het asfalt letterlijk op. Binnen 6,7 seconden zit hij aan de 100 km/h. Door de stijve afstelling lijkt het wel alsof je in een kart rijdt, alleen dan sneller en een veel dikker geluid.

Gestript en weer volgepompt

Bij Abarth vonden ze het uiterlijk van de Fiat 500 prima, maar wat aan de softe kant. Na de gekietelde motor en de uitlaten erin gelegd te hebben, besloten ze nog wat meer te doen. Sabelt sportstoelen en een paar flinke 17” lichtmetalen velgen eronder. Turbo druk meter, Abarth pedalen en matten erin. Stiekem zijn we verkocht. Elke keer als je erin stapt, wil je op het gaspedaal drukken. Je gaat er standaard de bochtige wegen mee opzoeken, want daar is hij toch echt in thuis.

Il conto

De rekening voor dit beest? Tel er ruim €30k voor neer. Tsja, het is veel geld, maar dan heb je wel de tijd van je leven. Je moet overigens niet al te veel bagage meenemen. Er is namelijk niet mega veel ruimte, maar wat wil je met een klein rugzakje?



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS