Zonder rijbewijs op een Yamaha XT550 uit 1983 de wereld over.

Een grote wereldreis maken op de motor is een behoorlijke uitdaging. Deze 25 jarige Duitser doet er nog een schepje bovenop en rijdt op zijn Yamaha XT550 uit 1983 de wereld rond. En dat allemaal zonder geldig rijbewijs! Wij hadden een gesprek met hem.

De wereld rond met een Yamaha XT550 uit 83′

Ben, wat een figuur ben jij man! Kun je is wat meer over jezelf vertellen?
“Zeker! Ik kom ik uit Duitsland en ik verdien mijn geld met het maken van meubels. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor avontuur, vrijheid en het bouwen van dingen. Zo heb ik twee jaar geleden mijn eigen houten huis gebouwd, waar ik momenteel in woon. Het ligt prachtig mooi in het zwarte woud in Duitsland, waar ik alle rust en ruimte heb om mij bezig te houden met de dingen waar ik van hou. Daarnaast heb ik afgelopen jaren mij eigen Defender opgeknapt waar ik vele mooie reizen mee heb gemaakt. En nu dus een Yamaha XT550 waarmee ik het komende jaar de wereld rondreis.”

Ik denk dat vele mannen jaloers op je zijn! Hoe kwam je zo op het idee om deze reis te maken?
“Dat is een vrij apart verhaal kan ik je zeggen. Ik was altijd van plan om op een oude motor een reis te gaan maken. Ik was aan het plannen om naar Roemenië te rijden en daarvoor was ik deze XT550 aan het opknappen. Echter werd in deze periode mijn motorrijbewijs ingenomen voor het rijden onder invloed van marihuana. De regels in Duitsland zijn behoorlijk streng. Ik moest mijn rijbewijs inleveren voor een jaar en in dit jaar mag ik geen enkele joint roken. Ik dacht als toch dit hele jaar niet kan motorrijden, dan is het een goed moment om er een jaar tussenuit te gaan. Na een jaar zal ik getest worden en als ik dan inderdaad niet heb geblowd krijg ik mijn rijbewijs terug.”

Als ik het dus goed begrijp heb jij momenteel niet eens een motorrijbewijs?
“Technisch gezien niet inderdaad, maar ik ben altijd in het bezit geweest van twee rijbewijs pasjes. Ik heb ooit gedaan alsof dat ik mijn rijbewijs was verloren, waardoor ik een nieuwe kreeg. Toen ik mijn rijbewijs moest inleveren heb ik simpelweg één van de twee afgegeven. Ik snap dat dit natuurlijk voor de serieuze controles niet werkt. Maar wanneer ik simpelweg aan de kant word gezet in het buitenland, kan ik altijd gewoon een pasje laten zien. Het heeft voor mij tot nu toe altijd gewerkt.”

En je bent nu een jaar aan het reizen, zodat als je terugkomt je je rijbewijs terugkrijgt!
“Ja, dat klopt, dat is mijn plan inderdaad. Of nou ja plan, ik heb niet echt een plan. Ik weet dat ik ongeveer negen maanden de tijd heb en met die gedachte ben ik weggereden van huis. Zoals bij vele wereldreizigers vormt de route zich vanzelf gedurende de reis en dit is ook bij mij het geval. Ik ben vanuit Duitsland richting het Oosten gereden met de oude reisgedachte ‘Follow the Sun’. Vervolgens heel Europa doorgereden, Turkije, Georgië, Armenië, Iran en momenteel Pakistan.”

Heb je tot nu toe veel problemen gehad met je motor?
“Ja, ik heb flink wat problemen gehad. De XT550 blijft natuurlijk een oude en kwetsbare motor. Maar het fijne aan deze motor is dat hij makkelijk kapot gaat, maar ook gemakkelijk te fixen is. Er zit bijvoorbeeld nauwelijks elektronica en niet eens een accu. Je kan hem simpelweg alleen starten met een kickstart, wat inhoudt dat ik hem altijd overal kan starten. Naar mijn mening is het de beste motor voor een lange motortocht. En natuurlijk, je zult hem vaak moeten fixen, maar dit maakt het een nog groter avontuur! De problemen die ik heb gehad:

  • Na tien dagen moest de hele motor al uit elkaar door een afgebroken scheef in de cilinder.
  • Koppelingsplaten verbrand
  • Remkabel gebroken
  • Vier keer een lekke band
  • Koppeling afgebroken
  • Verlichting kapot”

Je zult wel flink wat mechanische skills hebben?
“Nee, dit valt mee, ik heb het meeste gewoon geleerd door te doen. Ik heb een goed handleiding en wat basis gereedschap en daarmee is het tot dus ver altijd gelukt. Inmiddels weet ik wel behoorlijk wat af van techniek. Zo heb ik altijd veel geleerd van hoe ik ooit mijn eigen Defender heb gebouwd. Maar het is voor mij altijd een kwestie geweest van uitproberen en oplossen.”

Wat is eigenlijk je budget voor je reis?
“Ik had voor mijzelf uitgerekend rond de €800 per maand. Ik had dus voor vertrek €8000 gespaard. Echter heb ik tot nu toe pas €1400 uitgegeven, terwijl ik al een dikke vijf maanden erop heb zitten. Dit komt met name doordat ik reis met de filosofie ‘less is more’. Je hebt niet veel nodig om gelukkig te zijn. Ik heb slechts een goeie broek, een aantal shirts, uiteraard wat onderbroeken en een goeie tent. Ik slaap altijd in mijn tent. Het vrijheidsgevoel en de spectaculaire locaties, daar kan geen hostel, guesthouse of hotel tegenop.”

Is het niet eng om op zo’n manier te reizen?
“Je rolt er langzamerhand in, en natuurlijk kom je af en toe in moeilijke en rare situaties terecht. Maar hier groei je ontzettend van. Ik kan iedereen aanraden dit eens te proberen. Het feit dat je niet weet waar je de nacht zult slapen en je altijd vrij bent in waar je gaat en staat, geeft je een bepaalde rush. Een rush waarbij elke dag een avontuur is, waardoor je veel energie en tevredenheid voelt.”

Thanks voor het leuke gesprek man, nog heel veel succes met de reis!



ESSENTIALS