Fitter worden? 7 Simpele tips om jezelf iedere keer te slim af te zijn

Fitter worden is best eenvoudig: minder calorieën eten dan verbranden én drie keer per week de sportschool induiken. Kind kan de was doen. Tenminste, als we niet de godganse dag in de verleiding gebracht zouden worden. Je collega op het werk die met taart komt aanzetten, de hapjes op de vrijdagmiddagborrel en je vrienden die aandringen met ‘Ah joh, nog eentje’.

Jezelf daarom een beetje voor de gek houden helpt enorm in het weerstaan van die verleidingen. Het klassieke voorbeeld: haal geen ongezond eten in huis als je niet ongezond wil eten. Maar die ken je al. In dit artikel geef ik je 7 tips hoe het weerstaan van verleidingen een eitje wordt.

1. Van uitstel komt afstel

‘Van uitstel komt afstel’ is een bekend spreekwoord. Het gaat helaas niet altijd op (belasting betalen), maar wel vaak. Het wereldwijde web geeft als definitie: als je iets niet meteen doet, loop je direct het risico dat het nooit meer gebeurt. En hoewel dit in veel situaties niet echt handig is, bijvoorbeeld als je vriendin al 23 keer gevraagd heeft of je het vuilnis wilt buiten zetten, is dit wel handig als je fitter wilt worden. We hebben namelijk allemaal momenten dat we zin hebben in ‘iets lekkers’.

Als je tegen jezelf zegt: dit mag, maar wel pas over een half uurtje, krijgen je hersenen letterlijk een groot deel van de voldoening die het zou krijgen als je direct een zak chips zou eten. Ga vervolgens wat anders doen. In 9 van de 10 gevallen is na een half uurtje de ‘zin’ weg, en ben je jezelf mooi te slim af geweest.

2. Een plan en duidelijke regels

‘Makkie, ik drink vanavond maar een paar drankjes. Meer niet’

Het eerste probleem van deze uitspraak is dat je niet erkent dat het lastig wordt om de verleiding te weerstaan. Dat wordt het namelijk wel. Het tweede probleem is dat een ‘paar drankjes’ nogal multi-interpretabel is. Zeker als het gezellig is met je vrienden, de gin-tonics perfect gemaakt worden en het meisje waar je al drie maanden een oogje op hebt de kroeg komt binnenlopen. Erken van tevoren dat je toch wel in de verleiding wordt gebracht en maak duidelijk regels met jezelf. Vijf biertjes, meer niet. Wat je het beste kunt eten als je vijf biertjes wilt drinken, zonder hiervan aan te komen, lees je hier.

3. Uit het oog, uit het hart

Een van de meest bekende psychologische onderzoeken werd gedaan met een groep kinderen, die in een kamer werden gezet met een bak marshmallows op tafel. Vervolgens werd hen de opdracht gegeven om de marshmallows niet op te eten. De kinderen die dit het langst volhielden, waren de kinderen die zichzelf afleidden. Mooi detail is dat de kinderen die in staat waren zichzelf af te leiden, later veel succesvoller werden dan de andere kinderen. Ik loop inmiddels altijd weg bij de bitterballen. Wil namelijk graag miljonair worden.

Dus, kom je in de verleiding? Ga wat anders doen. Wandelen, praten met iemand, of letterlijk weglopen van de verleiding. Doe je dit niet, dan ben je vaak kansloos. Ooit geprobeerd om met een lege maag naar een tafel voor met heerlijk eten te kijken, zonder iets aan te raken? Ik ook niet, maar ik weet wel wat er gebeurd zou zijn…

4. Ah joh, ‘what the hell’

Het ‘what the hell’-effect. Iedereen die een poging heeft gedaan om fitter te worden heeft hier mee te maken gehad. Het is de gedachte ‘fuck it’, als je toch al weet dat je aan het zondigen bent. YOLO dus. Een handige manier van denken om hiermee om te gaan is de volgende: drie is altijd minder dan vier. En vier is altijd minder dan vijf. Je kunt ieder moment stoppen, wat altijd beter is dan doorgaan.

5. De wolken in

Ik ben een groot voorstander van weten waarom je dingen doet. Self-help Goeroe Tony Robbins zegt niet voor niets:

“Als het gaat om verandering, is 20% ‘wat’ je moet doen en 80% ‘waarom’ je het doet.”

Duidelijk hebben waarom je graag fitter wilt worden helpt natuurlijk om gemotiveerd te blijven. Maar ook om verleidingen te weerstaan, zo blijkt uit onderzoek. Wanneer je in de verleiding komt, herinner je jezelf aan waarom je graag fitter wilt worden. Hoe goed dit werkt merkte Victor Frankl, één van de overlevers in kamp Auschwitz. Hij kon naar eigen zeggen precies aanwijzen wie er wel en wie er niet zou overleven. Het verschil: de overlevers focusten zich altijd op hoogstaande gedachtes als: “Ik moet het overleven om anderen te vertellen dat dit nooit meer mag gebeuren” of “Ik wil degene laten boete die dit gedaan hebben.” Een extreem voorbeeld, maar op hoogstaande gedachten focussen werkt.

6. Slaap goed

Tja, soms kan het zo ook gewoon zo simpel zijn je lichaam genoeg rust geven. Voldoende slaap is sowieso essentieel als je fit, productief, energiek en efficiënt wilt zijn. Maar ook in het weerstaan van verleidingen helpt een goede nachtrust. Zo bleek uit onderzoek dat werknemers met slaaptekort eerder onethisch gedrag vertonen en studenten met een slaaptekort eerder vals speelden. Je kunt je voorstellen dat het moeilijker wordt om verleidingen te weerstaan als je al moeite hebt om rechtop te staan ;-).

7. Poets je tanden.

We eindigen simpel. ’s Avonds nog wel eens moeite om van die zak chips af te blijven? Poets je tanden alvast. Dat is ongeveer hetzelfde als zeggen tegen je hersenen: het is klaar voor vandaag, vriend.

Heb je vragen?
Ik hoop dat je een paar van de tips net zo bruikbaar zal vinden als dat ik ze vind. Te gek weer dat je het artikel tot hier gelezen hebt. Als je vragen hebt over, sport, voeding, fitness (of iets anders), stuur me een berichtje of kijk even op www.ditkeerwel.nl. Ik help je graag verder!



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS