Manify Fitness VII – Alcohol en drugs met sporten
De ideale zomerbody ga jij niet regelen als je elk weekend lekker van het leven geniet met de nodige alcoholische drankjes in de hand. Zo zijn katers ook niet echt bevorderlijk voor sportsessies in het weekend. Hoe zorg je er dan voor om jezelf met trots op het strand te vertonen deze zomer, zonder je heerlijke ‘Manify’-levensstijl op te geven? Dat leggen we je uit in deze 9-delige, wekelijkse serie ‘MANIFY FITNESS’.

We zijn inmiddels aanbeland bij het zevende deel van de Manify Fitness-serie. In de afgelopen artikelen hebben we al geleerd hoe we een sportschema kunnen passen in onze ‘Manify-lifestyle’, ofwel genieten van het leven. Voor veel mensen hoort alcohol daar nou eenmaal bij. We gaven van het begin af aan al aan, dat alcohol zeker niet bevorderlijk is voor je sportprestaties, dus dat je jezelf niet droog kunt trainen als je deze lifestyle aanhoudt. Maar gelukkig is dat ook niet het doel. Het doel is dat je nog met enige trots op het strand kan verschijnen, mocht de zon nog gaan schijnen of als je op vakantie bent.

Alcohol en sporten

Allereerst, er zijn natuurlijk sporten waar alcohol heel goed mee samen gaat hè: darten, biljarten, beerpong, voetbal kijken. Maar we focussen ons nu even op fitness. Wat is nou eigenlijk écht het effect van alcohol op je sportprestaties? Dat is natuurlijk van belang om te weten, wil je kunnen bepalen hoe je de balans gaat maken tussen je mooie levensstijltje en de doelen die je stelt qua sporten.

Alcohol vóór het sporten

Laten we beginnen met alcohol drinken vóór het sporten. Niet veel mensen zullen dit doen, al kan een biertje ’s middags op het terras voorkomen, terwijl je ’s avonds een fitness sessie op het programma staat. Beter sla je dit dan toch even over. Alcohol versnelt je hartslag en ademhaling en onttrekt vocht uit je lichaam, wat je hard nodig hebt tijdens het sporten. Het mag geen geheim zijn dat je spieren zo veel mogelijk vocht nodig hebben om optimaal te presteren. Verder zul je langer last hebben van spierpijn, omdat het door beweging gevormde melkzuur minder snel wordt afgebroken, doordat je lichaam vocht te kort komt. Daarnaast voel je minder snel pijn en ga je over grenzen heen die blessures op kunnen leveren. Eén à twee biertjes kunnen dit al veroorzaken, dus laat deze staan of stel je sportsessie uit.

Alcohol tijdens het sporten

Als je dit doet, dan ben je echt een weirdo. Ga praten met iemand.

Alcohol na het sporten

Dit zal het vaakst voorkomen. Welke gevierde fitnessganger pompt zich niet graag nog even extra op voor een feestje of festival? Logisch dat je dit doet, maar houd er rekening mee dat je herstelproces langer zal zijn. Na een nachtje doorhalen met een flinke dosis alcohol, is je lichaam in principe tijdelijk naar de tering, dus je wilt het dan niet extra gaan balasten. Je bent uitgedroogd, vandaar die hoofdpijn, en dat draagt niet bij aan het spierherstel. Want in principe, als je een beetje een fatsoenlijk sportschema hebt, is alcohol na het sporten óók alcohol vóór het sporten ;-). Ga dus niet sporten met een te grove kater.

Maar goed, wanneer dan wel? Het beste plan je je gymsessies zo ruim mogelijk om het sporten heen. En kan het dan toch niet anders, zorg dan dat je zo gehydrateerd mogelijk blijft. En eet de dag na een avondje alcohol, flink wat (gezonde) vetten. Voorbeelden zijn avocado’s, bananen en vette vis, zoals zalm.

En als je dan gaat drinken, dan kun je het beste rode wijn of vodka kiezen. Hier zitten de minste ongezonde toevoegingen in, maar aan de andere kant: als je gaat drinken, doe het dan gewoon goed en geniet er volop van!

Drugs en sporten

Tenzij je aan de dope gaat, kun je het beste geen drugs met sporten combineren. Ik hoef je hopelijk niet uit te leggen dat een lijntje speed voordat je de gym in gaat, geen verstandig idee is. Maar ook weer rondom je sportsessies is het niet verstandig om drugs te gebruiken. Je kan je afvragen hoe verstandig het überhaupt is, want blijkbaar hebben vijgen dezelfde (al dan niet een veel lichtere) werking als XTC. Maar goed, toch is XTC en daarmee dus MDMA de meest gebruikte drugs in het uitgaansleven. Onderzoek heeft aangetoond dat MDMA, en alle dansjes die daar bij komen kijken, de cortisolwaarden in het lichaam met 800% laten toenemen. En cortisol zorgt voor stress. Dit verminderd de eiwitopname en gaat juist extra vocht inslaan. Je zou zeggen, vocht is goed, maar de cortisol slaat het juist op in andere plekken, waardoor je dikker wordt. Ach ja, gelukkig eet je 24-uur lang niks.. Maar houd er rekening mee dat de combinatie van al deze dingen niet alleen je spiergroei verminderd, maar zelfs spieren afbreekt!

Moraal van het verhaal

Stel prioriteiten en accepteer dat het minder snel gaat. Geniet genoeg, maar weet ook dat je hard werkt, dus dat je niet alles kan hebben. Zodra je accepteert dat je niet zo’n beest kan worden als die ene kerel in de sportschool, met z’n pet achterstevoren en z’n tanktop. Hij zit daar elke dag hè en hij heeft een vrij saai leven. Dus kies voor beste van beide werelden. Sla af en toe een feestje over, zodat je sneller je doel bereikt. Het gevoel dat je krijgt als je in de spiegel kijkt en je bent écht trots, is magischer dan een ‘Rode Superman’ die net begint in te slaan.

Source :

Alcoholinfo.nl, Fit.nl, Barnes, M.J., e.a. (2008), Manners.nl, Ergo-log.com



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS