Even die nieuwe 160pk Ducati Multistrada 1200s testen in Bologna

Toen we een berichtje kregen van Ducati of we wilden proefrijden op het nieuwste paard van de stal, hebben we geen moment getwijfeld. Ondanks dat het geen Ducati Diavel Titanium was, was het nog lastig wie van de redactie deze eer kreeg. Ducati is altijd tof en er was maar plaats voor één. Dat we geen motorrijbewijs hadden was geen probleem. We konden namelijk de volledige ervaring beleven bij een fabrieksrijder achterop.

Met leuke en gezonde spanningen vloog ik naar Bologna. De prachtige Italiaanse stad waar Ducati oorspronkelijk vandaan komt en nog steeds de fabriek heeft. Eenmaal aangekomen bij Ducati, werd ik met open armen ontvangen. Samen met een groep kregen we een tour door het prachtige Ducati Museum. Een museum over het mooie verleden en vol met de paradepaardjes. Hier kwamen we er ook achter dat Ducati ooit is begonnen met radio’s. Gelukkig zijn ze daarna over gegaan op super motoren.

Na het museum was het tijd voor een echte rij experience. In een groep van 15 motoren gingen we het prachtige Italiaanse land in. Iedereen mocht zelf de nieuwe Multistrada 1200s rijden, maar aangezien ik geen rijbewijs had, mocht ik achterop bij fabrieksrijder Daniele. Daniele is een echte Ducati man in hart en nieren, ook wel een Ducatisti genoemd. Hij vertelde me alle ins-en-outs over de nieuwe motor. Ik was verbaasd over de features; 160PK, automatische bocht verlichting, wheelie control en vele andere. De nieuwe Ducati Multistrada 1200s zat zelfs achterop, voor mij als lang persoon, erg lekker.

Met veel geluid, waar de Ducati’s om bekend staan, tourden we door de straten van Bologna. Als een prins zat ik achterop, wat een machine. Nadat we de stad net uit waren, zetten we de stand van Urban op Sport. De Multistrada 1200s heeft net zoals de betere auto’s diverse standen voor diverse rijervaringen. Volgens Daniele was het tijd om hem vast te pakken. En dat was maar goed ook. Daniele trok de gashendel open en wat een geweld. Ik had geen tijd meer om van het Italiaanse landschap te genieten, maar zelfs als passagier was ik een met de weg. Bij elke bocht was ik mee aan het bedenken hoe we die zouden nemen.

Na de sportstand volledig ervaren te hebben, stopten we op een mooi plekje in de bergen. Helaas had mijn motorpak geen zakken en dus geen ruimte voor een camera. Nadat iedereen weer tot rust was gekomen van het rijden, konden we terugrijden richting de Ducati fabriek. De Mulistrada 1200s ging op touring stand en we tourden heerlijk terug. Ik kon genieten van de Bertolli oma’s, het Italiaanse weer, het landschap en de wegen. Het was jammer dat we niet terug op de motor naar Nederland konden, want wat een ervaring was het!

We zijn verkocht, we willen hem! Maar eerst beginnen met sparen. De nieuwe Multistrada begint bij €20.000. Daarnaast is een rijbewijs handig 😉



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS