Wannahave: Jeep Wrangler 75th Anniversary Edition

Voor de rationele lezers onder ons: stop maar met verder lezen. Deze auto is niets voor jou. Maar precies om die reden zijn we er zo van gaan houden. De Jeep Wrangler is altijd al een opvallend wagentje geweest, maar dit slaat alles. Op een positieve manier! Na vorig jaar een knalgele Wrangler tot het uiterste getest te hebben, reden we dit jaar een week rond in de Jeep Wrangler 75th Anniversary Edition. Een auto waarin je gezien wil worden en waarin je gezien wordt!

Historisch bakkie

De in 1941 uitgebrachte Wrangler was herkenbaar aan een radiateur grille met negen sleuven. Hij was ontworpen om een groep militairen betrouwbaar en snel te kunnen verplaatsen, zowel over de weg als in het terrein. Waar het in den beginne een puur praktisch bedoeld voertuig was werd het in de loop van de tijd een wannahave voor vele mannen. Vandaar dat ook het comfort van de Wrangler ook flink gestegen is, zodat het ook voor consumenten goed te gebruiken is. Nu we 75 jaar verder zijn is er een Unlimited 75th Anniversary editie op de markt gebracht. Een hele mond vol, maar zie het gewoon als een mooi excuus om een hele dikke Jeep Wrangler te bouwen.

We gingen met de diesel versie op stap, om precies te zijn de 2.8 liter variant waar 200 pk’s uit worden geperst. Alhoewel we in het verleden al de Unlimited-X versie  hebben getest, waren we toch benieuwd naar deze 75th Anniversary Edition.

1ste indruk

Kolere, wat een grote auto.

2de indruk

Wat is ie luxe van binnen! Hoe heerlijk onpraktisch deze ook is, deze auto kan niets fout doen. De Wrangler heeft het uiterst rode energielabel G gekregen, zo ‘zuinig’ is ‘ie. Jesse Klaver zou er een hartverzakking van krijgen. Het raam staat volledig verticaal, waardoor je ieder vliegje morsdood tegen je ruit aanvliegt en, erger nog, blijft plakken. De ruitensproeiervloeistof zal niet aan te slepen zijn. De antenne is nog een ‘echte’ antenne, die wanneer je harder rijdt ook harder meewappert. Stil is de Wrangler ook allerminst, want door het soft top dak kun je elkaar en de radio nauwelijks horen bij hogere snelheden. Maar wie heeft er nou zo’n Jeep om rustig te cruisen en te genieten van de 4e symfonie van Beethoven in Dolby Surround? Maar nu we het toch over de cabrio feature hebben: het dak van de Wrangler is één groot bouwpakket van plastic ramen, dat je binnen drie kwartier altijd in elkaar hebt gezet.

Maar niks van dit maakt ook maar een beetje uit…

3 keer is scheepsrecht

Want écht auto rijden doe je in een Wrangler! Het is een van de weinige auto’s die het woord ‘Jeep’ nog met verve mag dragen én waarbij je ook op lage snelheden veel plezier aan beleeft. In een Jeep Wrangler heb je absoluut geen haast, en het is leuk om veel hoger te zitten dan je mede automobilisten. Jaloerse automobilisten, die hun best doen om toch een duimpje de lucht in te steken. Want wat een prachtige bak is deze 75th Anniversary toch.

Je waant je soms in een klein vrachtwagentje. En de luxe, lederen afwerking van binnen gaat nimmer vervelen. Stoelverwarming, climate control en cruise control zijn luxe opties die allen te vinden zijn in dit voormalige legervoertuig. En daarnaast is hij veilig hé. Ze hadden de gordels er net zo goed uit kunnen laten, want je waant je extreem veilig in deze kluis op wielen. Niemand die je wat maakt.

En ondanks dat hij heerlijk stuurt; als er een bocht in de weg zit waar jij geen zin in hebt? Dan rijd je toch gewoon rechtdoor? Het blijft een Jeep Wrangler!

Eindoordeel

Stel je eens voor dat je een huis op Ibiza bezit, waar het bijna altijd mooi weer is. Die ene keer dat je de cabrio top er af moet, neem je voor lief. Het regent er immers toch vrijwel nooit en na acht maanden zie je wel weer verder… Heerlijk cruisen over bergachtige wegen en af en toe remmen voor een berggeit. Mooi leven!

Maar even back to reality: hier in Nederland is de Jeep Wrangler ietwat minder praktisch, maar hij is oh zo leuk. Hij dwingt je niet, zoals zoveel andere auto’s en motoren die we testen, om afslag Duitsland te nemen om ‘m op z’n staart te trappen. Hij vraagt je wel of je ‘m alsjeblieft mee de modder in wilt nemen. En dat wil je, geloof me. Voor al het andere gebruik kun je genieten van de luxe en de jaloerse koppies van mede weggebruikers.

De versie die wij reden kan voor € 110.000,- voor je deur staan.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS