Skyports koopt Londense daken voor een netwerk van drone-stations

De komende jaren zullen er steeds meer landingsbanen en oplaadstations voor drones op stedelijke gebouwen gevestigd worden. In de nabije toekomst zijn de zogenaamde ‘vertiports’ net zo gewoon als PostNL nu is. De onbemande vliegtuigjes zullen de overhand gaan krijgen als het gaat over leveringen en transport. Het bedrijf Skyports is momenteel al bezig met het kopen van daken in London, en heeft de ambitie om nog flink uit te breiden.

Een netwerk van drone-stations

Het Britse bedrijf Skyports heeft al recht op zo’n vijftien daken waar drones mogen landen en opstijgen. Zij zien het als de toekomstige standaard uitrusting van gebouwen, net als de parkeerplekken van nu. De ambitie van Skyports is om in de komende achttien maanden nog tot zo’n tachtig of honderd daken erbij te kopen. Een flinke investering!

Bar Gazetas

Bar Gazetas is het architectenbureau dat achter de vertiports zit. Het bedrijf ontwerpt discrete, efficiënte, veilige en vooral milieuvriendelijke plekken dat de connectiviteit in de stad zal bevorderen.

Gewilde locaties voor de vertiports zijn onder meer daken van autoparkings, treinstations en kantoorgebouwen. De drones zullen hun batterijen moeten kunnen opladen, en snel hun lading moeten kunnen afleveren en oppikken. De drones zullen niet alleen gebruikt worden om goederen zo snel mogelijk te vervoeren, maar ook menselijke passagiers zullen er gebruiken van gaan maken. Wellicht niet binnen twee jaar, maar het is zeker een realistisch beeld.

Foto: dezeen

Koplopers

Uit verschillende hoeken bloeit er steeds meer interesse naar de ‘vliegende auto’s’. De luchtvaart, taxiplatformen zoals Uber en de autosector zien dit toekomst beeld wel zitten. Kitty Hawk en Zee Aero zijn startups die aan vliegende wagens werken en waarin Google-oprichter Larry Page al aardig wat miljoenen in heeft geïnvesteerd. Ook bedrijven zoals Tesla zijn bezig met gelijkwaardige technieken.

In tegenstelling tot andere steden loopt Londen flink achter als het gaat om de ontwikkeling van een infrastructuur voor drones. Zwitserland, Finland, China, de VS en Dubai zijn al een stuk verder. Zwitserland heeft de vertiports al enige tijd in dagelijks gebruik voor de medische benodigdheden tussen ziekenhuizen en laboratoria. China beweert ook al een flink aantal drones te hebben vliegen. Dubai is de échte koploper: zij verwachten in 2020 passagiers met drones te gaan vervoeren. De reden achter deze ‘vertraging’ is omdat Londen een complex luchtruim heeft, met de vele vliegvelden.

Source :

dezeen, Unsplash



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS