Raket op wielen getest: de Volkswagen Polo GTI

Belangrijke kenmerken:

2.0 TSI
200 PK / 147 kW
DSG bak 6 versnellingen
Vanafprijs: € 16.000
De versie die wij reden: € 35.000

Iedereen die in bezit is van een rijbewijs heeft ooit wel eens een Volkswagen Polo gereden. We kunnen niet de exacte verkoopaantallen opdreunen, maar er moeten er duizenden van rondrijden. Ze doen het altijd, of je nou naar je werk gaat of naar je schoonmoeder. Je valt niet op, ze zijn betrouwbaar en als er een mankement op treed dan fix je het gewoon zelf. Een auto naar ons hart.

Maar wat als je er een benzine motor van maar liefst 200 pk in stopt? En deze vervolgens in een knalrode ‘Flash Red’ kleur besteld? We zochten het voor je uit.

Volkswagen Polo GTI 2018

De eerste VW Polo rolde 43 jaar geleden uit de fabriek, te weten in 1975. En dat dit een populair model van Volkswagen is hoeven we je vast niet te vertellen. In de loop der jaren zijn auto’s steeds ruimer geworden, zo ook de Polo. Waar we nu in de Polo stappen lijkt het of wel of we in een Golf van twee jaar geleden stappen. Zo ruim, volwassen en luxe is ‘ie geworden.

Totale chaos

We gingen dus op pad met 200 paardenkrachten, geperst uit een 2.0 TSI motor. Die we ten volle willen benutten. Daarom maken we maar gelijk gebruik van de Sport Select-modus, waardoor het onderstel adaptief geregeld kan worden. Standje ‘raket’ zeg maar. En ondanks dat traction control aanstaat, lukt het nauwelijks om vol gas weg te rijden, zoveel vermogen komt er vrij. Vol gas wegrijden betekent totale chaos. Traction control lampjes beginnen de knipperen, je wielen spinnen en proberen grip te zoeken, de motor maakt overtoeren. Totaal niet handig, maar wat een plezier beleef je in een Polo GTI. Een glimlach van oor tot oor verzekerd.

Bij hoge snelheden rij je zo iedere ‘gaatje dicht’. En neem je bochten wat harder dan normaal, blijf je strak gekleefd op de weg. De DSG bak met zes versnellingen stelt nooit teleur en in de sportstand schakelt de auto terug naar de derde versnelling terwijl je 100 km/h rijdt. Mja, dan zit je dus al snel boven de geldende maximum snelheden.

Interieur of in-treurig?

Waar we de kenmerkende GTI bekleding ontzettend kunnen waarderen hebben anderen er simpelweg een hekel aan. We hebben heel wat reacties gehad van mensen die het stoffig en ouderwets vinden, maar de echte kenners weten dat het ruitmotief ergens voor staat, namelijk GTI power. En een beetje heritage wordt altijd gewaardeerd. We kregen de Polo GTI mee in Flash Red, en dat is opvallend rood aan het exterieur maar ook te zien in het interieur. Het interieur is velvet red wat je terug ziet op het dashboard en de deurpanelen.

Het interieur is overigens zeer fraai te noemen. Een multifunctioneel stuurwiel waar je praktisch alles mee in de auto aan electronica kunt bedienen. Je zou bijna vergeten dat je er ook nog mee kunt sturen. En een digitaal instrumentenpaneel waar je je toerenteller en je snelheid traditiegetrouw op kunt aflezen. Of je tovert er met één druk op het stuurwiel (view button) een groot navigatiescherm van. Zoveel luxe waren we vroeger niet gewend. Af en toe waan je je in een Volkswagen Passat.

Wel een punt ter verbetering: het is niet mogelijk om de navigatie tegelijkertijd te zien op zowel digitale dashboard als in het navigatie scherm. Terwijl we tot nu toe nooit hebben gezien dat dit niet zou kunnen. Het leek wel of de processor niet sterk genoeg was om dit op beide schermen te tonen.

Hoe herken je de GTI uitvoering?

Een Polo GTI is voor de liefhebber redelijk eenvoudig te herkennen. Hij ziet er gewoon ontzettend dik uit. Maar om het zeker te weten toch nog een opsomming: de 17 inch velgen zijn van Milton Keynes en die shinen redelijk als je aan komt rijden. Onze testvariant was uitgerust met maar liefst 18 inch ‘Brescia’ bi-color velgen, waardoor je dus echt de aandacht zult trekken. In positieve zin dan hè.  Uiteraard heb je sportstoelen tot je beschikking die met een GTI trouwe ruitmotief zijn uitgevoerd. En voor de echte speurneus: ook zijn de bumpers wat forser, heeft de luchtinlaat een honinggraatstuctuur en de remzadels zijn in rood uitgevoerd.

Zijn er nog bijzonderheden?

Het Executive Pakket heeft opties waar je op zit te wachten. Denk aan een multimedia systeem waar je DAB+ radio en navigatie tot je beschikking hebt. Klinkt redelijk normaal, maar lang niet vanzelfsprekend in iedere auto. En een 8 inch touchscreen doet het ook altijd goed. Ook relaxed: onbeperkt downloaden van navigatie software. Klagen dat je navigatie verouderde software heeft en daardoor de weg niet kon vinden is dus ook verleden tijd. Meerprijs: € 1.238.

En als je dan toch lekker aan het aanvinken bent: LED koplampverlichting heeft een meerprijs van € 855, maar ook parkeersensoren (€530), Digitaal instrumentenpaneel (€365) en achteruitrij camera (€259) zijn zeker aan te raden.

Conclusie

The mother of all small cars. Een auto rijden met een overdaad aan vermogen is lang niet zo gek. Rationeel is het niet maar goed, af en toe moeten we onszelf ook eens verwennen toch? Ben je op zoek naar een niet al te grote auto maar wil je wel voldoende vermogen onder je motorkap hebben om iedere dag een glimlach te hebben van oor tot oor? We hebben’m voor je gevonden: De Volkswagen Polo GTI. Breng wel vaker dan je gewend bent een bezoek aan je lokale bandenboer want er zullen wat strepen op de weg getrokken worden.

       



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS