Getest: de Abarth 124 Spider

Abarth, de huistuner van Fiat heeft weer een huzarenstukje afgeleverd. De Fiat 124, die we eerder hebben getest hebben zij weten te kietelen. En hoe. Om je maar gelijk met wat specs om de oren te slaan: 170 pk en een acceleratievermogen van 0 tot 100 in 6.8 seconden. En dit geperst uit een slechts 1.4 Multi Air motortje.

Best apart, zo’n Abarth

Carlo Abarth heeft het gelijknamige tuningsmerk in 1949 opgericht, wat zich in eerste instantie voornamelijk bezig hield met de productie van uitlaatpijpen. In 1971 heeft Fiat het tuningsmerk overgenomen en sindsdien zijn zei eindverantwoordelijk voor alle opgevoerde bolides die Fiat produceert. Grappig feitje: het huidige logo van Abarth bestaat uit een rood/geel schild met daarop een schorpioen en daarboven in witte letters “ABARTH”. Tussen de letters en de schorpioen bevindt zich een lage Italiaanse vlag. De schorpioen op het logo verwijst naar het sterrenbeeld van Carlo Abarth, en de rode en gele kleuren verwijzen naar de passie.

Maar o zo goed

Als je snel kijkt lijkt de Abarth 124 Spider op de Mazda MX5, die we eerder in Barcelona hebben getest. En dit kan ook best kloppen, want technisch zijn beide bolides grotendeels gelijk. Toch vinden we de Abarth 124 Spider wat mannelijker en hoekiger ogen. Heerlijk, want deze hier en daar wat vierkant gehoekte wagen ziet er lekker agressief uit. En de 4 uitlaten aan de achterzijde maken dit er niet minder op.

Prachtige herrie…

Het geluid van de Abarth 124 Spider is echt fenomenaal. Bij een koude start hoor je die diepe, grommende roffel. En blijf je iets langer hangen in je toerental dan krijg je daar nog af en toe een knetterende plof bij. Gruwelijk verslavend. Het is moeilijk om in woorden te omschrijven, maar het geluid is echt kei- en keihard. In positieve zin. Zelfs zo hard dat wij adviseren om de radio nooit aan te zetten. Geen muziek kan hier tegenop. Overigens is het ook mogelijk om redelijk onopvallend te rijden. Gewoon vroeg op schakelen, en het geluid klinkt nog enigszins beschaafd.

…en prachtig  weer

We hadden geluk wat dagen met mooi weer te pakken, dus we hebben ook prinsheerlijk met dak open kunnen rijden. Stiekem toch nog even de stoelverwarming aan en je voelt je de koning van het asfalt. Leuk trouwens dat je het dakje gewoon (handmatig) lekker vanuit je stoel kunt openen en dichtklappen.

Maar hoe rijdt het?

Het is echt leuk om in deze achterwiel aangedreven bolide te rijden. Zoals eerder beschreven is het starten echt een feest, want dat ronkende geluid blijft verslavend. Af en toe wat bochten meepikken en je merkt dat de achterkant al redelijk snel wil uitbreken, zelfs met tractiecontrole aan. En dit is net genoeg om met een grote glimlach op de weg te zitten, zonder dat je jezelf in gevaarlijke toestanden brengt. Het schakelen is dankzij het korte pookje erg relaxed en ook het interieur is simpel, maar doeltreffend. Extra probs gaan uit uit naar het klokkenspel; de grote rode toerenteller in het midden oogt als andere, ronkende rood Italiaanse merk.

Wat kost een glimlach op je gezicht?

De Abarth 124 Spider is beschikbaar vanaf 45k. De versie die wij reden was opgeleukt met een Radio Plus Pack en een Visibility Pack, waardoor je o.a. de beschikking hebt over automatische LED koplampen, regen-, licht en parkeersensoren. Ook hadden we nog eens de beschikking over een Bose HiFi premium audiosysteem, waarbij de totaalprijs neerkomt op 51k. Maar elk k’tje waard hoor!



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS