C’est bon: de Volkswagen Arteon

Specs:

– Business R-line
– 2.0 TSI 7-DSG
– 280 PK
– Vanaf: € 58.280,-

Vaak worden we blij van de berichtjes uit Leusden. Daar zit namelijk PON, de importeur van onder andere Volkswagen. Of we het vlaggenschip onder de loep willen nemen, te weten de Volkswagen Arteon.

Vlaggenschip? Jullie gaan een nieuwe Volkswagen Phaeton testen?

Nee, geen Phaeton. In het verleden was dat inderdaad het summum van Volkswagen. Echter is die uit productie gehaald en daarvoor in plaats hebben we de Arteon voor teruggekregen. En we durven op z’n zachtst te zeggen dat we daar best over te spreken zijn.

Het lijkt wel een Passat cc?

Inderdaad. Waar de Phaeton qua looks de concurrentie aanging met de Audi A8, moeten we bij de Arteon denken aan een ietwat gecomprimeerde versie van de Phaeton. Of een grote versie van de Passat cc, het is maar hoe je het bekijkt. Toch kunnen we je wel vertellen dat de Arteon wel een dik vlaggenschip van Volkswagen is geworden. Hij is groter dan een Passat cc, veel groter. Voorin oogt ie erg luxueus, maar ook achterin is het erg fijn vertoeven. Zelfs lange mensen (1.85 m+) kunnen hier prinsheerlijk plaatsnemen. Aan hoofd- en beenruimte absoluut geen gebrek. De ideale reisauto, of misschien wel chauffeursauto. We zullen je exact uitleggen waarom.

Toch niet weer adaptive cruisecontrol he?

Oh jawel. De Arteon is uitgerust met adaptive cruisecontrol, wat tegenwoordig bijna ieder merk als optie aan te vinken heeft. Mocht je niet weten wat dit is, bij adaptive cruisecontrol houdt de auto automatisch afstand tot de voorganger. Remt je voorganger, dan remt de auto ook. Trekt deze op of gaat de auto voor je aan de kant? Dan passeer je doodeenvoudig, automatisch. Heb je de cruise control dan bijvoorbeeld max op 160 km/h staan, bereid je dan voor op een kort maar hevig automatisch sprintje.

Hoe zit het met het uiterlijk?

De Arteon die wij meekregen is voorzien van dikke 18 inch Sebring velgen. Een ‘White pearl’ uitvoering, met een zwart panaroma schuifdak die elektrisch bedienbaar is. Dit in combinatie met LED plus verlichting maakt het totaalplaatje toch wel erg bad ass. De verlichting draait overigens met je stuurwiel mee. Wel zo veilig, maar buiten dat ziet het er zo gaaf uit.

Is er nog meer?

Oh, jazeker. Dankzij het digitale instrumentenpaneel kun je eenvoudig de Arteon bedienen. Op het begin oogt het een beetje Windows achtig, maar na een tijdje wen je hier wel aan. En werkt het best prettig. Je kunt met handgebaren door het menu heen scrollen. Ofwel, dus zonder het scherm aan te raken. Best leuk! Verder zijn we erg te spreken over het multifunctionele stuurwiel, wat erg overzichtelijk oogt. En een dik lederen stuur met schakelpeddels ziet er altijd wel strak uit. De bestuurdersstoel heeft een massage functie zodat je niet meer ’s avonds naar de masseuse hoeft. Scheelt je zo weer een uur per week. Overigens is de stoel van dik leer en op 14 (!) manieren instelbaar.

Oké, oke. Wat mag het kosten?

De Volkswagen Arteon is er vanaf € 58.000. Ga je voor een business R uitvoering zoals wij reden dan kom je op een totaalprijs van € 69.000,-.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS