Alfa’s. Je houdt ervan, of totaal niet. Aan de ene kant staat die oude man die zegt; “Die roesten toch altijd?”. Maar gelukkig staan wij aan de kant van de echte Alfisti. Wie? Ware Alfa Romeo fans. We wachten met verwachting op de Giulia, maar helaas is die er nog niet. De 4c dan? Daar was het weer helaas niet echt goed genoeg voor. Dus reden we de Giulietta. We reden er niet één, maar twee Giulietta’s. We kunnen je nu vertellen wie de mooiste is van de klas.
Rap dieselen in de 2.0 jTDm
Als eerste gingen we op pad met de handgeschakelde 2 liter diesel Giulietta. De 2 liter motor is goed voor 150 Italiaanse paarden. Door middel van Alfa D.N.A. houd je de paarden op de weg, zoals jij dat aan kan. Maak je standaard ritjes, heb je geen haast en wil je zuinig rijden? Dan zet de de Giulietta in ‘N’. Tja, het rijdt prima, maar een beetje veilig. Zet je de knop om ‘D’, dan voel je meteen dat je gaspedaal feller reageert en je lekker doorrijdt. Standaard in D van Dynamic dus. En dan is die Alfa toch stiekem wel heel sportief. Je wilt eigenlijk alleen maar harder rijden. En weet je wat bonus is? Gemiddeld toch ongeveer 1 op 16km. En dit is een van de weinige auto’s die aangeeft dat je 1 op 16 rijdt, in plaats van pak m beet; 6 liter op 100 km.
Het echte werk in de Quadrifoglio Verde
Quadrifoglio Verde, daar waan je je toch even helemaal in Italië?! Voor de echte Italianen; het staat voor groen klavertjeblad. En dat klavertje vier is overal op terug te vinden. Quadrifoglio Verde, ofwel QV, prijkt op de meest exclusieve modellen van Alfa Romeo. Je ziet ook aan de Giulietta QV dat de exclusiviteit en sportiviteit prachtig samenkomen. Even wat cijfertjes? De Giulietta QV is uitgerust met een 4 cilinder, goed voor 240PK en van 0 naar 100 km/h in nog geen 7 seconden. De Giulietta is gemaakt voor de liefhebber. En dat zijn we al na enkele kilometers rijden. Iets verlaagd ten opzichte van de ‘normale’ Giulietta, Brembo remmen en Alfa Q2 elektronische differentieelblokkering. Dat laatste betekent kortweg dat je sneller en met meer grip door de bochten kan gaan. De bochten zijn nog eens extra goed verlicht, omdat de koplampen meedraaien. Enig minpuntje is de automaat. Deze QV willen we met een handbak rijden.
Het innerlijk van de Giulietta
We reden natuurlijk in de meest exclusieve modellen van de Giulietta, dus daar zagen we veel gelijkenissen in. Kortom, koop sowieso een QV of QV-line. Er zitten lekkere sportstoelen in, maar niet te vergeten; een Bose soundsystem. En een ding kunnen we je vertellen. De bass voel je door de hele Giulietta trillen.
Wie nemen we mee op date?
We zijn weg van de Giulietta. Het zou zomaar eens een auto kunnen zijn die we daadwerkelijk kopen. Maar welke dan? Persoonlijk ben ik heel erg gecharmeerd van de handgeschakelde diesel. Die rijdt als een zonnetje en is daarom uiterst geschikt voor de sportieve lease rijder. Wil je toch echt automaat en heel sportief rijden? Dan is de Giulietta QV meer jouw ding. Prijskaartjes? De Giulietta is er vanaf een ruime €23k. De QV-line diesel die we reden was ongeveer €35 en de QV is van jou voor een ruime €38k.