Getest: De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

[a>powerkit_alert]Bijzondere kenmerken

2.9 liter motor V6, 510 PK
0-100 km/h: 3,8 seconden
All Wheel Drive
Misano Blue
Vanafprijs Stelvio: € 59.000
De versie die wij reden: € 136.000[/powerkit_alert]

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Uitspraak

Kwa-dri-fo-lio. Zo spreek je het fonetisch uit, alsof je bij een chique Italiaans restaurant heel galant een heel moeilijk gerecht probeert te bestellen. Vandaar dat in de volksmond vaak de term Stelvio Q wordt gebruikt. En de Q kan ook staan voor Quaanonnen wat een power, want de Stelvio Q komt echt héél rap van zijn plek! 

Waar we al eerder de ‘normale’ Stelvio hebben getest, waren we nu best wel benieuwd naar de snelste versie. Deze is te herkennen is aan het klavertje vier en gaat dus onder de naam Quadrifoglio. En waar de de normale versie met 280 pk en 0-100 km/h in 5,7 seconden ook niet geheel onbemiddeld is, sleep je met de Q maar liefst 510 PK mee. Net niet twee keer zoveel, maar dus echt wel different cookie om mee te rijden

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Getest: De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Karakter

Het is toch leuke vergelijking om in twee versies van dezelfde auto te rijden. Je kan natuurlijk zeggen dat élke auto leuker is als je er 200 pk extra in stopt, maar de Stelvio Q heeft een totaal ander karakter. En dat in exact hetzelfde lichaam. 

Het begint al met de race modus. De rij-modi van de Stelvio zijn in te stellen in een D, N en een A. Ofwel, kom je aan de knoppen, dan pas je het DNA van de auto aan. Maar bij de Q hebben ze er zelfs een race modus aan toegevoegd. En dat merk je direct. De uitlaatpijpen beginnen te grommen als je het ook maar waagt om het gaspedaal licht te toucheren. De startknop zit overigens à la Ferrari linksonder op het stuur. Wat wij de meest logische plek vinden voor een startknop. Over stijlvol gesproken…   

De motor is echt het allerleukste en mooiste aan de auto. Een diep, heel diep V6 geroffel als je het pedaal indrukt, bezorgt voorbijgangers nekpijn. En handmatig schakelen is het allerleukste. Door middel van twee gigantische flippers aan het stuur kun je op- en neerschakelen. En dat schakelen pakt ‘ie feilloos op, wat het nog leuker maakt om te doen.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Getest: De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

SUV

Schakelen met een SUV doe je sowieso niet vaak, want het zijn bepaald geen lichtgewichten. De Stelvio Q is met 1800 kilo ook een zware jongen, maar ook tijdens het schakelen merk je daar helemaal niets van. Komen die 510 pk’s toch weer goed van pas!

Van de all-wheel-drive heb je overigens ook veel plezier. Hoewel we de auto te leen hadden in de lente, kwamen we helaas toch in wat onverwachte plensbuien terecht. Houd je dan nog steeds een sportieve rijstijl aan, dan heb je met vierwielaandrijving toch nét dat beetje extra grip hebt. 

[powerkit_alert]Al in 1923 bracht Alfa Romeo auto’s uit in een Quadrifoglio uitvoering, wat toen al betekende: we hebben flink ons best gedaan om alles uit deze bak te halen. Pas veel later kwamen andere automerken met vergelijkbare ‘high performance’ versies van modellen onder een bepaalde batch, als BMW’s M en Mercedes AMG.

Al eerder testten we hét paradepaardje van Alfa Romeo, de Giulia Q. Het zal je niet verbazen, maar we waren lovend…[/powerkit_alert]

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Getest: De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Zijn er ook minpunten?

Nauwelijks! Maar als we dan toch wat moeten opnoemen: het navigatie systeem is redelijk gedateerd. Het is klein, vooral als je deze afzet naast wat de concurrenten momenteel te bieden hebben. Daarnaast is het ook niet super-scherp. Aan de andere kant: gedurende de testperiode heeft de navi ons niet in de steek gelaten. 

Aanvinken maar

Als je dan toch een bijzondere auto aanschaft, doe het dan goed. We hebben een lijstje voor je gemaakt wat je zou moeten aanvinken mocht je de weg naar de Alfa Romeo dealer gevonden hebben. Komt ie: 

  • De leder/alcantara powerseats zitten zoals (race stoelen vaker zijn) stijf maar heerlijk. Meerprijs € 1400. 
  • Het panaroma zonnedak ga je absoluut geen spijt van krijgen, in de zomer maar ook in de winter prettig. Meerprijs € 1700. 
  • Soundpack by Harman Kardon heeft een meerprijs van € 1400 euro. Alhoewel het mooie geluid ook al uit de uitlaatpijpjes komt, zal er vast wel een keer een moment zijn dat je muziek wil luisteren. En als je het dan toch doet, kan je het beter goed doen.
  • Stuurwiel bekleed met Quadrifoglio-leder en Alcantara, met carbon inleg: € 450. Je bent liefhebber of je bent het niet. 

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Getest: De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

The verdict

€ 136.000 is veel geld, maar je krijgt best wel een boel auto en vermogen terug voor die zuurverdiende pecunia’s. Vooral als je deze afzet tegen de concurrenten. Een BMW X3 M is met een vanafprijs van 135k duurder én je hebt met 480 pk ook nog eens minder vermogen.

Perfect zouden we de Stelvio Q niet noemen, al komt het zeker in de buurt. En ach, perfect is ook zo saai. En wie houdt er van saai!? Exact. Niemand. 

Wij zijn heel groot fan!

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Getest: De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Getest: De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Getest: De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Getest: De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Getest: De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio