– 163 PK
– 0-100 km/h: 9,3 seconden
– Topsnelheid: 200 km/h
– Verkrijgbaar vanaf: € 29.500
– De versie die wij reden: € 43.600
Crossovers zijn booming. Niet verassend dat Mitsubishi daarom een duit in het zakje doet met de Eclipse Cross. Een nieuwkomer in het drukke crossover-segment, maar zeker eentje die je niet mag ontgaan. Wij gingen samen met Mitsubishi op pad om de Eclipse Cross eens lekker op de staart te trappen. In Noorwegen. Op een ijsmeer. It’s a tough job, but somebody’s got to do it.
Looks
In het design van de Mitsubishi Eclipse Cross wordt veel chroom en strakke lijnen gebruikt, maar het meest opvallend is de tweedelige achterruit. Eerlijk is eerlijk, daardoor vind je ‘m fantastisch of juist niet. Het onderstel van de crossover doet de rijke 4×4 erfgoed van Mitsubishi eer aan en het bovenstel is gewoon erg prettig voor de ogen. Sportief, coupé-achtig en subtiel.
Het interieur gaat lekker mee in sportief riedeltje. Het dashboard is voorzien van een zilveren metalen frame en in combinatie met het zwart zorgt het voor een verfijnde look. Daarnaast is de wagen uitgerust met een multimediasysteen, een head-up display, Smartphone Link Display Audio (SDA) en een touchpad controller.
Super All Wheel Control
We reisden natuurlijk niet voor niets af naar Noorwegen. Reden; sneeuw, véél sneeuw. De perfecte omstandigheden om ons te verdiepen in het Super-All Wheel Control (S-AWC). S-AWC is één van de kenmerkendste innovaties van Mitsibushi Motors en verzekerd je van optimale tractie en veiligheid in alle omstandigheden.
S-AWC biedt drie rijmodi. In de AUTO-modus wordt de werking van het 4×4-systeem bepaald door de actuele omstandigheden. Het systeem zorgt continu voor maximale grip, stabiliteit en efficiency en is de ideale stand bij dagelijks gebruik op asfaltwegen.
De modus GRAVEL is bedoeld voor de best mogelijke prestaties op off-road wegen en helpt het voorkomen dat de auto vast komt te zitten in sneeuw of modder.
Met de vele sneeuwval in de week voorafgaand aan onze trip gebruikten wij niet verrassend de SNOW-modus. Specifiek bedoeld voor het rijden over besneeuwde wegen. De elektronica houdt extra rekening met gladde wegoppervlaktes en optimaliseert de wegligging.

Praktijk
Om het S-AWC systeem te testen onder de meest extreme omstandigheden gingen we het ijs op. Na een korte briefing mochten we los op de drie geprepareerde parcours (donut’s, slalom en een circuit). Een fantastische ervaring in een machtig mooie omgeving. Uiteraard begonnen we de eerste paar rondjes in de SNOW-modus en onze minds were blown. Wat ik ook met Eclipse Cross uithaalde op het ijs, de auto bleef tractie houden. Vol gas, remmen, harder remmen, plankgas, het deed de Eclipse Cross niks. Tijd voor wat anders. We waren namelijk niet van plan helemaal naar Noorwegen af te reizen om lafjes wat rondjes te rijden op het ijs. Alleen maar rondjes.
Met de AUTO-modus begon de auto wat meer te glijden op het ijs, maar de S-AWC always had your back en hielp om de controle over de auto te houden. Dit vroeg om maar één ding: driften. En of dat kon! Omdat het op een groot ijsmeer plaatsvond keek het allemaal niet zo nauw en zat een ongeluk in een grote hoek. Ideaal om op volle snelheid dat stuur eens lekker van links naar rechts te slingeren. Mocht je van het parcours geraken, wat me zo’n drie keer is gebeurd, was de GRAVEL-modus er om je op eigen kracht uit de sneeuw te helpen.
Oordeel
Naast dat dit een ervaring was om nooit te vergeten hebben we natuurlijk ook een oordeel klaar. Wanneer je houdt van sportief, strakke lijnen en de tweedelige achterruit geen probleem vind, dan zou je de Eclipse Cross zeker kunnen overwegen. Daarnaast voel je jezelf in weinig auto’s veiliger dan deze. En ondanks dat voelde het alsof je een rally-coureur was. Net als Maan trouwens. Die vrouw is niet bang om het gaspedaal eens even flink in te trappen! Check de bovenstaande video maar…