Ook Japanners maken sleeën; de Mazda 6

Na afgekickt te zijn van de Mazda MX-5 en de grotere CX-5, werd het tijd voor de Mazda 6. De Mazda waar Roel ontzettend fan van is. Maar die liefde heeft hij hier nog niet eerder uitgesproken. Het was dus hoog tijd dat we de Japanse slee aan de tand gingen voelen.

Identiteit

De Mazda 6 doet mij persoonlijk altijd denken aan mijn opa. Mijn ouders reden een 323 en later een 323f. Mijn opa daarentegen reed altijd een 626. De eerste associaties zijn voor mij daarom niet bepaald sexy, maar ik ben verder niet bevooroordeeld. Sterker nog, ik was ontzettend benieuwd naar deze Mazda 6.

Dubbele identiteit

Het eerste wat opvalt is dat de Mazda 6 ontzettend lang is. Of hij langer is dan de CX-5 durf ik niet te zeggen, maar de Mazda 6 oogt ontzettend groot. Het begint al met een lange neus en ook de kofferbak is diep. Niet per definitie iets voor Aziaten. Ter vergelijking; in de MX-5 zat ik niet zo comfortabel met mijn ruime 1,90 meter. De Mazda 6 is een totaal andere show. Maar rijd je deze auto nu als leasebakkie, of koop je deze ook daadwerkelijk? Velen in mijn omgeving waren aangenaam verrast door de verschijning. Een ontzettend mooie auto, met strakke lijnen en vervolgens kwam de vraag: ‘Wat kost die dan? Daar kan je vast ook een flinke Europeaan voor kopen’. Bij het daaropvolgende antwoord, “hij is er vanaf €30k”, vielen er toch wat mondjes open. Nu reden wij in de Mazda 6 Sportbreak GT-M Skyactiv-D 175 AT (wat een lange naam) en daar mag je wel €47k voor aftikken.

Pittig Japannertje

Eerlijk is eerlijk; de Mazda 6 is geen play hard. Wel is het een ontzettend relaxt en vlot rijdende auto. De 175 paarden die onze versie telde, hebben altijd zin om in galop te gaan. Daarnaast zorgt de 2.2 liter motor ook dat je heerlijk over de snelweg heen kan zweven. Met ruim 8,5 seconden naar de 100 km/h, ben je zeker niet de snelste bij het stoplicht. Maar met 1 liter diesel op 15 kilometer ben je wel degene die het hardste lacht bij de pomp.

買います?

Inderdaad, wat kost dat? Zoals eerder verteld; vanaf €30k voor de sportbrake (station). De snelste diesel waar we in reden kost je ruim €47k. Dat is dan ook meteen de duurste variant. De sedan is iets goedkoper. Het is maar net wat je mooier vindt.

Sayoonara.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS