De iconische Ford Bronco nu in Nederland te bestellen

CREDITS: Ford Nederland

Een Amerikaanse icoon uit 1966 is nu eindelijk in Nederland te bestellen. De zesde generatie van de Ford Bronco is hier, en het moge duidelijk zijn: dit ding is beauty en beast in één!

Om te vieren dat-ie in ons kikkerlandje is binnengereden, gingen we naar het Belgische Spa-Francorchamps om het nieuwe paradepaardje van Ford te testen. Niet op het circuit – althans niet het huidige – maar in een steengroeve en de bossen in de highlands van de Belgische Ardennen.

Ford Bronco is back!

Voor Amerikanen wordt de Ford Bronco in één adem genoemd met auto’s als de Jeep Wrangler, Land Rover Defender en Mecerdes-Benz G-Klasse. Allemaal icons. Maar in Europa is de Bronco een stuk minder bekend. Tot nu. Ford heeft een prachtige retro-style re-work naar ons continent gebracht. En ook in Nederland gaat Ford deze 4×4 met indrukwekkende terreineigenschappen aanbieden. Aan ons om dit knap staaltje vakmanschap tot zijn grenzen te pushen, off the tracks in de Ardennen.

, De iconische <strong>Ford Bronco</strong> nu in Nederland te bestellen

Spa-Francorchamps

Raceliefhebbers kennen het gebied als hét lievelingscircuit van Max Verstappen, maar wij hebben vooral de natuur leren kennen. Scratch that; we hebben de natuur hervormd. Met tientallen Ford Bronco’s zijn we door het privé bos van een oud coureur wezen scheuren. Ford zegt namelijk dat de Bronco’s zijn uitgerust met een Terrain Management System met G.O.A.T.-modes. Ain’t that a coincidence? We weten natuurlijk allemaal waar die letters voor staan, ondanks dat Ford claimt dat het ‘Goes Over Any Terrain’ moet betekenen. Dat moesten we even testen!

Uit de zeven verschillende rijmodi, geloven we Normal, Eco en Wet wel. Kort nemen we de 4×4 het asfalt van het originele Spa-Francorchamps Circuit op, dat nu gewoon behoort tot de openbare weg. Sport lijkt ons hiervoor het meest geschikt. Onze verwachtingen qua snelheid niet mega hoog, aangezien we schoenendozen kennen die aerodynamischer zijn. De 2,7 liter Ford EcoBoost V6 benzinemotor levert 335 pk en een koppel van 563 Nm. Dat zijn indrukwekkende cijfers, maar die komen logischerwijs het beste tot zijn recht buiten de gebaande paden. Dat is waar Bronco’s voor gemaakt zijn. Hadden ze dat O.J. Simpson maar verteld in 1994, toen hij in een Bronco probeerde te ontsnappen via de weg, maar zoals je weet gepakt werd… Oké, tijd voor het échte werk.

, De iconische <strong>Ford Bronco</strong> nu in Nederland te bestellen

Steengroeve

Na een heel klein stukje off-road worden we getrakteerd op een prachtig uitzicht over een steengroeve met een blauw meertje in het midden. Het zal toch niet? Maar jawel, deze speeltuin is de komende uren volledig voor ons. Los terrein, rotsen, zand, water, gravel, en dat alles op hoge snelheid. De test-coureurs van Ford hypen ons eerder  op dan dat ze ons in laten houden. “De Bronco kan het toch wel aan.” Na een rondje met een van de coureurs achter het stuur, begrijpen we dat dit géén understatement was.

, De iconische <strong>Ford Bronco</strong> nu in Nederland te bestellen

Belgische highlands

De Ford Bronco komt in twee uitvoeringen, de Outer Banks en de Badlands. Waar de Outer Banks zowel op als buiten de gebaande paden in zijn element is, geniet het ruwe terrein de voorkeur van de Badlands. Eén keer raden welke onze favoriet was! Beide modellen komen naar Europa in een drie- of vijfsvariant. De Outer Banks is uitgerust met een elektronisch te bedienen tussenbak met twee versnellingen, waarbij onderweg met een knop kan worden geschakeld tussen hoge en lage gearing. De Bronco Badlands gaat nog een stapje verder en voegt daar een sperdifferentieel en een ontkoppelingssysteem voor de stabilisatorstangen aan de voorzijde aan toe. Say what? Nou, dit is handig als je jezelf door grote rotspartijen beweegt. Positiegevoelige dempers van Bilstein, die voorzien zijn van een extra reservoir, zorgen voor extra koeling onder zware omstandigheden en een nauwkeurigere controle in het terrein.

Hoewel je België niet bepaald kan vergelijken met de Rocky Mountains, ben je iets onder Luik al op het hoogste punt van de ‘lage landen’, met 600 meter boven zee-niveau. En als je dit in 2050 leest dus 598 meter. Dit heuvelachtige gebied bied het ideale terrein tot het testen van de Bronco in de bossen. Ford heeft een puzzelrit voor ons uitgestippeld, waarbij zowel snelheid als behendigheid en een vleugje intuïtie van groot belang zijn. De komende uren vliegen de Ford Bronco’s je om de oren in het privé bos van de oud-coureur. Op de rotsachtige wegen gaat ‘Rock Crawl-mode’ aan en is geen uitdaging de Bronco te gek. Verder zijn we vooral fan van de op autosport geïnspireerde Baja-modus, die overigens alleen de Badlands heeft. Hiermee kan je op wat hogere snelheden over vrijwel elk terrein. De verschillende modi optimaliseren het gaspedaal, de schakelmomenten en stuurrespons op de verschillende omstandigheden. De Bronco zit verder helemaal vol met verschillende systemen die off-road rijden een stuk toegankelijker maakt, ook voor de wat meer onervaren rijder. Een voorbeeld hiervan is de One-Pedal Drive, die je vaak bij elektrische auto’s ziet, maar nu wordt ingezet voor terreinrijden, waardoor je je beter kan concentreren op ‘de weg’.

, De iconische <strong>Ford Bronco</strong> nu in Nederland te bestellen

Vamos a la ‘baja’

De Ford Bronco is highly customizable. Door de verschillende uitvoeringen, kleurstellingen en tientallen opties en accessoires, kan je de Ford Bronco helemaal naar je eigen wens maken. Het leuke hiervan: je ziet niet snel een Bronco die lijkt op die van jou! En ook als hij in je bezit is tover je je dichte 4×4 binnen 8 minuten om in een open beach buggy. Rijdt ermee naar het strand trek een lekker 0.0 biertje open met de in het interieur verwerkte flesopener in  het achterpaneel. Toch meer zin in een ‘écht’ biertje? Blijf gewoon overnachten! Er zijn namelijk ook rooftop-tenten te bestellen voor de Bronco.

, De iconische <strong>Ford Bronco</strong> nu in Nederland te bestellen

Comfort

Ondanks al dit ‘off-road geweld’ is de Bronco een high-end SUV, dus er is ook gedacht aan comfort en technologie die de rij-ervaring óp de weg aangenaam maken. Een uiterst intuïtief en mooi 12-inch touch screen, maken de bediening handig en blend netjes in het interieur. Via SYNC 4 koppel je je smartphone via Apple CarPlay of Android Auto aan het systeem en pomp je je favoriete tunes door het Premium Sound System van Bang & Olufsen. Ook het inparkeren van deze unit gaat in een handomdraai. Een 360-graden camerasysteem – met off-road overzicht dat zelfs camera’s ónder de auto heeft – heft het enigszins beperkte zicht in één klap op.

Misschien hebben ze wel gelijk. De Ford Bronco ís the Greatest Of All Time. Maar dan nú: quanta costa? Helaas zijn dit soort auto’s en de Nederlandse overheid zijn geen allerbeste maatjes, dus een groot gedeelte van de aankoopprijs gaat de staatskas in. De netto catalogusprijs voor de Badlands-uitvoering is € 62.940, de Outer Banks uitvoering levert Ford voor € 66.375. Inclusief de Nederlandse belastingen komt dat neer op respectievelijk € 153.100 voor de Bronco Badlands en € 161.100 voor de Bronco Outer Banks. Tja, wat moeten we daarvan vinden? Dat het een geluk is voor iedereen die ‘m niet in Nederland koopt?

Bij ons is er geen twijfel: zodra het portemonneetje het toelaat, spekken wij de overheid wel door een Ford Bronco te bestellen. Wat een geweldig ding.

Source: