Chiron Super Sport ‘Hommage T50S’ brengt ode aan race-erfgoed van Bugatti

CREDITS: Bugatti

De Type 50S van Bugatti. Een baanbrekende creatie uit 1931 die een voorproefje bracht op het race-erfgoed van Bugatti zoals we die vandaag de dag kennen.

Bijna een eeuw na de releasedatum heeft Bugatti de iconische Type 50S als inspiratie gebruikt voor de nieuwste Sur Mesure-auto: de Chrion Super Sport ‘Hommage T50S’.

De Chiron Super Sport ‘Hommage T50S’ als goedmakertje voor de tragische Le Mans

Laten we eerst maar even terugblikken op de Type 50S. Met haar revolutionaire vijf-liter supercharger achtcilinder motor die 250 pk produceerde, was de verwachting binnen Bugatti dat deze wagen zonder twijfel de 24 uur van Le Mans zou domineren. Tijdens deze race in 1931, verschenen er dan ook maar liefst drie verschillende Type 50S-chassis aan de start. Tijdens de 24 uur van Le Mans werd duidelijk dat er zeker uitzicht was op de overwinning, maar nadat een van de inschrijvingen door een klapband tragisch crashte, trok Bugatti de overige twee inschrijvingen ook terug uit de race. Het ‘wat-als’-gevoel is ruim honderd jaar later nog altijd niet verdwenen, waarna de creatieve reis voor de Chiron Super Sport ‘Hommage T50S’ begon.

'Hommage T50S', <strong>Chiron Super Sport &#8216;Hommage T50S&#8217;</strong> brengt ode aan race-erfgoed van Bugatti
Foto: Bugatti

Een flinke knipoog naar de historische Type 50S

Logischerwijs krijgt de ‘Hommage T50S’ dan ook een ontwerp met een flinke knipoog naar de historische auto. Zo zijn beide wagens afgewerkt in een donker en glanzend zwarte kleur met flitsen van aluminium. Om de auto een verfijnd contrast te geven zien we de handgeschilderde witte ‘5’ aan beide zijkanten van de auto. Ook krijgt de Chiron Super Sport ‘Hommage T50S’ een Sky View glazen dak, het opschrift ‘Le Mans 1931’ voor de achterwielkast en een representatie van het Circuit de la Sarthe die zich schuilhoudt aan de onderkant van de achterspoiler.

Bugatti levert ongekend gedetailleerde Chiron Super Sport ‘Hommage T50S’ af

Een van de belangrijkste onderdelen van de originele Type 50S blijft natuurlijk de innovatieve motor. Hierbij is de motorruimte voor de achtcilinder motor bijna net zo mooi als de wagen zelf. En dat zegt trouwens niks over de wagen, maar echt alles over de motorruimte. Afgewerkt met een motief van engine-turned, beter bekend als Perlee, werd deze aandacht voor detail het handelsmerk van Bugatti. Om de look na te maken met een standaard die Bugatti-waardig is, moest elk cirkelvormig patroon dezelfde mate van overlapping hebben. Verder moest elk aspect van het ontwerp evenredig zijn en bestendig zijn tegen extreme hitte en dagelijkse slijtage. Op papier klinkt het als een onmogelijke opdracht, maar het resultaat mag er zeker zijn. Check de eerste foto’s van de heerlijke Chrion Super Sport ‘Hommage T50S’ hieronder.