Wanted: parking spot voor de Land Rover Defender 130

CREDITS: J-RO Media

Na eerder de Land Rover Defender 90 en daarna de 110 te hebben getest, dachten we het allemaal wel gezien te hebben. Totdat Land Rover besloot om de Defender 130 uit te brengen. Het verschil is net als de auto, uhm, enorm.

Land Rover Defender 130

Nu zijn de Defender 90 en de 110 ook al niet aan de kleine kant, de 130 slaat écht alles. Met een lengte van 5,4 meter (gemeten inclusief reservewiel) heeft Land Rover een reusachtig lange auto ontwikkeld die voor Europese maatstaven echt een maatje te groot is.

Een simpele handeling als parkeren is opeens geen eenvoudig klusje meer. Steek je ‘m achteruit in een vak, dan heb je al snel het probleem dat het achterwiel iets dreigt te raken. En als je gewoon vooruit inparkeert, dan steekt de achterkant weer uit. Er is nauwelijks een truc te verzinnen om het passend te krijgen. Hij is gewoon veel te groot voor een normaal parkeervak. Gelukkig is het insturen wel verrassend eenvoudig door de meedraaiende achterassen.

Land Rover Defender 130, <strong>Wanted:</strong> parking spot voor de Land Rover Defender 130
Foto: J-RO Media

Acht zitplaatsen

Nu willen we niet alleen maar klagen, want een auto met acht volwaardige zitplaatsen kom je eigenlijk bijna nooit tegen. Wat Mercedes busjes daargelaten, maar de Defender 130 is daar niet mee te vergelijken. De Defender 130 heeft acht zitplaatsen verdeeld over drie zitrijen. Op de laatste rij zit je vrij comfortabel en heb je een (klein) panoramadak, USB-C-aansluitingen en stoelverwarming tot je beschikking. Heb je deze rij niet nodig? Dan kan deze ingeklapt worden en heb je een zee van ruimte voor je bagage. Namelijk 2516 liter – wat ongekend veel is.

Waarom ook niet?

Met een 3.0-liter motor die 400 paardenkrachten weet te produceren is het smullen geblazen. De topsnelheid van 175 km/h hebben we met gemak kunnen halen. Sterker nog; deze lag zelfs wat hoger. Maar echt comfortabel wordt het dan niet, want de bulky vormgeving nodigt niet echt uit om heel hard te rijden. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 10 kun je je voorstellen dat de Defender 130 wel een slokje lust. Gelukkig heb je de beschikking tot een tankinhoud van maar liefst 90 liter.

Land Rover Defender 130, <strong>Wanted:</strong> parking spot voor de Land Rover Defender 130
Foto: J-RO Media

Verdict

Vooropgesteld: hij rijdt heerlijk. Op lagere snelheden zoeft hij prinsheerlijk op de weg. De Defender 130 is iets meer dan 190 meter hoog, dus je hebt dat fijne bestelbusgevoel. En omdat je zo hoog zit, heb je veel overzicht. Ver vooruitkijken, beter anticiperen: hoog zitten heeft gewoon zo zijn voordelen. Ben je van plan om offroad door de blubber te gaan, dan staat de Defender 130 gewoon zijn mannetje. Zoals je van een echte Land Rover mag verwachten. En maak je het echt bont en wil je het water in, dan kan dit tot maar liefst 90 cm diep.

Specs Land Rover Defender 130
– P400 Motor: 3.0
– Vermogen: 400 pk
– Topsnelheid: 175 km/h
– 0-100 km/h: 5.7 seconden
– Gewicht: 2625 kg
– Vanafprijs: € 165.490
Source: