Een klassieker restaureren | Manify Interests #7

Manify Interests is voor de mannen die iets anders willen doen dan elke doordeweekse avond Netflixen of scrollen door social media. We lichten elke week een hobby uit die gewoonweg tof is om uit te voeren en waar je als man écht iets aan hebt.

Vorige week: Amateurastronomie

Een klassieker restaureren

Veel mannelijker gaat het naar onze mening niet worden: een klassieke auto zelf restaureren. Niks maar dan ook niks ter wereld gaat jou trotser maken dan het eindresultaat van jouw persoonlijk gerestaureerde klassieker. In deze hobby kun jij jezelf helemaal vastbijten en je overgebleven avonduurtjes hieraan besteden. De auto die je aanschaft wordt helemaal jouw persoonlijke visitekaartje. Trek voor het restaureren van een auto de tijd uit, dit kan niet in een aantal maanden. Mits je het goed wil doen en je het druk hebt met andere dingen zoals werk. Hier gaan we in ieder geval wel vanuit.

Beginnen jouw handen te jeuken om een regelrechte klassieker op te knappen? Dat snappen we, want dat doen onze handen namelijk ook. Dus ga als een gek op zoek naar een klassieker. De grootste kans om er een te vinden heb je natuurlijk bij sites zoals Marktplaats, maar probeer het ook eens dichterbij te zoeken. Vraag bij je (schoon)familie, kennissen of collega’s of ze niet toevallig een oud exemplaar in de schuur hebben staan. Waarschijnlijk staat het bij hun in de weg of zijn ze er nog niet aan toe gekomen. Dan kun jij dit mooi voor hun oppakken.

Niet zomaar iets

Het restaureren van een oldtimer is niet zomaar iets, in tegenstelling zelfs. Om zelf een auto onderhanden te nemen is een behoorlijke kennis over auto’s nodig. En doorzettingsvermogen. Het allereerste wat je dient te doen is kennis op doen. Vooral van het merk dat jij in gedachten hebt om op te knappen. Ieder merk is namelijk anders en het ene merk is een stuk gecompliceerder dan het andere merk. Zo zit een oude Volkswagen Kever technisch minder ingewikkeld in elkaar dan een Rolls Royce. Schat van tevoren ook jou eigen vaardigheden in, zodat je kan nagaan of je extra hulp nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan vaardigheden zoals plaatwerken; het lassen van autoplaatwerk en het spuiten van een mooie strakke laklaag.

Daarnaast moet je even op een rijtje zetten voor jezelf wat je waarschijnlijk moet gaan uitbesteden in de toekomst. Bijvoorbeeld bepaalde onderdelen die niet meer gemaakt worden en onderhoudstechnieken die jezelf nooit zal kunnen uitvoeren. Ga voor jezelf na of het haalbaar is. Pas wanneer je dit goed in kaart hebt gebracht, kun je gaan kijken of er een paar parels voor jou op de markt zijn. En ook dan dien jij je eigen kwaliteiten goed in de gaten te houden. Bijvoorbeeld door te kijken of een klassieker veel roestschade heeft. Hiervoor is het namelijk nodig om goed te zijn in plaatwerken en in het lassen daarvan. Als je dit niet zo goed kunt, dan is het onverstandig om een klassieker te kopen met een hoop roestschade. Over het algemeen geldt: als een auto uit het zuiden komt is de kans op veel roestschade minder groot.

Wat heb je nodig?

Je kan het waarschijnlijk zelf ook wel invullen, maar om het even te laten bezinken: er zijn veel attributen nodig om een klassieker te restaureren. We hebben even een aantal belangrijke zaken voor je op een rijtje gezet:

  • Ruimte, minimaal twee keer de grootte van de te restaureren klassieker;
  • Kwalitatief goed gereedschap, want met een set sleutels van de bouwmarkt kom je er niet;
  • Veel dozen, kratten en bakken om je spullen op te bergen;
  • Tijd, het restaureren van een oldtimer kost zeker meer dan een half jaar;
  • Geld, uit alle hoeken van de wereld zullen tegenslagen komen.

Verder zijn werkplaatshandboeken en andere technische documentatie een must. Deze boeken zijn vooral te vinden op oldtimerbeurzen en bij merkenclubs. Dit klinkt ouderwets én dat is het ook. Maar de naam ‘oldtimer’ is er natuurlijk niet voor niets. En dit soort beurzen zijn er nog genoeg, want er zijn nog veel liefhebbers. Bekende beurzen zijn: de Autotron in Rosmalen, de Flowerdome in Eelde en de Expo in Haarlemmermeer.

Laatste tip

Begin nooit met het restaureren van een klassieker als je geld wil besparen. We hebben het hierboven al een keer benadrukt, maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Ook al ga je zelf aan de slag met het restaureren en besteed je het niet uit, de kosten gaan toch tegenvallen. De kosten die je gaat maken met het restaureren zullen vele malen hoger komen te liggen dan met het aanschaffen van een oude auto.

We raden het aan om een oldtimer te restaureren als dit altijd een droom is geweest van je. Veel mannen onder ons willen dit gewoon een keer gedaan hebben in hun leven. En omdat een bepaald merk of specifieke auto gewoon een echte passie voor een aantal mannen.

Beschouw dit artikel meer als een soort inspiratiebron zou ik wil zeggen. Er komt zoveel kijken bij het restaureren van een auto. En het moet natuurlijk met de handen gebeuren. Zo’n auto verandert niet vanzelf door een artikel te lezen op je smartphone. Als het een droom van je is: laat je vooral niet tegenhouden, maar blijf wel ten alle tijden realistisch.

Mocht geld een issue zijn, denk eens aan een young timer. Scheelt vaak heel wat in de aanschaf en de onderdelen zijn minder schaars. Hij wordt vanzelf old!



ESSENTIALS