Karten | Manify Interests #11

Manify Interests is voor de mannen die iets anders willen doen dan elke doordeweekse avond Netflixen of scrollen door social media. We lichten elke week een hobby uit die gewoonweg tof is om uit te voeren en waar je als man écht iets aan hebt.

Vorige week: Een vriendenteam oprichten

Karten

Zin om de nieuwe Max Verstappen te worden? Begin dan met karten, wie weet heb je nog wel een verborgen talent in je. Oké, eerlijk is eerlijk, Formule 1 zit er waarschijnlijk niet meer in. Maar je vrienden dik inmaken op de baan geeft misschien wel een soortgelijk gevoel. Karten heeft de naam niet mee als het gaat om het geld wat je eraan kwijt zou zijn, maar het hoeft niet extreem duur te zijn. Als je het goed aanpakt in ieder geval. We laten je zien hoe je moet beginnen met karten en wat er allemaal bij komt kijken. Dat het vet is om te doen en je er veel voldoening uit kan halen, hoeven wij je waarschijnlijk niet meer uit te leggen.

Opstapje naar het circuit racen

Karten is de beste manier om kennis te maken met racen op het circuit. En daardoor is het voor de hedendaagse Formule-1 coureurs de opstap geweest naar het grote podium. Nu wil jij ook kennis maken met het leven op het circuit. Maar waar moet je dan beginnen? Vooral als je begint als een amateur die te fanatiek is geworden nadat je een potje hebt gewonnen, is je budget misschien niet hoog. Of heb je het er gewoon niet voor over. Logisch, maar het hoeft niet té gek te worden. Zolang je blijft opletten wat je doet natuurlijk.

Foto: Alex Andrews

De eerste keuze die je hebt is om kiezen tussen een kart met een 2-tact motor of een kart met een 4-tact motor. Hieronder hebben we kort de voor-en nadelen van beide varianten uitgelicht:

Voordelen 2-tact motor

  • Deze motoren zijn kleiner en krachtiger, wat voor mannen als muziek in de oren klinkt;
  • Zowel bij een laag als hoog toerental heeft deze motor veel kracht;
  • Met een relatief lage technische kennis zijn problemen op te lossen.

Nadelen 2-tact motor

  • Meer dan de helft van de benzine wordt niet verbrandt, wat in de kosten op gaat lopen;
  • De motoren maken een lawaai waar je u tegen zegt (uhmm, is dit een voordeel of nadeel?)
  • Omdat er vaak hoge toeren worden gemaakt, is er veel onderhoud nodig;
  • Het is niet op alle banen in Nederland toegestaan om met een 2-tact motor te rijden.
Foto: David Armstrong

Voordelen 4-tact motor

  • Een kart met een 4-tact motor gaat een stuk langer mee;
  • Het onderhoud is een stuk minder in vergelijking met de 2-tact motor;
  • De benzine wordt bijna volledig verbrandt, waardoor er bijna niks verspeelt wordt.

Nadelen 4-tact motor

  • Een kart met een 4-tact motor is groter, zwaarder en heeft minder vermogen;
  • Als er iets mis is met de kart, kun je het zelf waarschijnlijk niet oplossen.

Uiteindelijk is een 4-tact motor de goedkoopste optie. Dat is dus ons eerste advies als je overweegt om te gaan karten. Pak die 4-tact motor en maak iedereen bang met jouw skills.

Pro Kart

De beste optie om als eerste aan te schaffen is een kart uit de Pro Kart klasse. Een kart kost nieuw gemiddeld tussen de €4000 en €10.000. Tweedehands is een kart beschikbaar vanaf zo’n €1000, maar een beetje kart koop je vanaf €1800-€2000. De prijs kan natuurlijk lager liggen als er een kart wordt aangeboden op Marktplaats. Het probleem is dan dat de onderhoudskosten later weer kunnen oplopen. Een Pro Kart is een kart met twee motoren van 160 cc met elk 5,5 pk aan vermogen.

Foto: Egor Shitikov

Onderhoud

Ga je wedstrijden rijden, dan kost het onderhoud je al snel €2000 per jaar. Dit ligt er natuurlijk aan hoe vaak je de baan op gaat. De grootste kostenpost zal waarschijnlijk de banden worden. Een nieuw setje banden kost namelijk al snel tussen de €100 en €200, terwijl er – dit is weer afhankelijk van de kwaliteit – zo’n vijftien uur gereden mee kan worden. Daarnaast dient de remvloeistof één of twee keer per jaar vervangen en de remblokken waarschijnlijk twee á drie keer per jaar. Overige materialen zullen uiteindelijk, voor beginners, uitkomen op ongeveer €200.

Als laatste moet je gaan kijken waar je precies gaat karten, want op de snelweg mag het helaas niet. Gelukkig zijn er veel mensen die al overstag zijn gegaan. Overal in Nederland kun je dus karten. Pas op voor de ‘aller-leukste’ vrijgezellenfeesten, want die worden er regelmatig gehouden. Gelukkig weten we dan ook wat voor mensen dat zijn..



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS