Emoties getest: met een Ford Focus RS over het circuit

Zit je dan. Op een circuit in Lelystad naast voormalig Le Mans autocoureur Charles Zwolsman Jr. Of we een rondje willen doen in een Ford Focus RS, afgeladen met apparatuur die aan je lichaam vastgekoppeld zit om je emoties te meten. En dat we hoog in de emoties zaten hebben we geweten. En gemeten!

Waar krijg jij nog een kick van?

Autorijden kun je zien als een middel om van A naar B te komen. Maar voor de meeste mannen komt hier toch wel een stukje extra plezier bij kijken. Je gaat iets leuks doen, je bent onderweg én je bepaalt zelf de snelheid van je voertuig. Je kunt rustig rijden, maar je kan ook de grenzen op zoeken. Op zoek naar een lekker gevoel. Maar waarom doen we dit eigenlijk?  Nou, omdat we man zijn. En we graag de limieten op zoeken. En daarom altijd op zoek zijn naar de ultieme kick. Of dit nou wel of niet verstandig is.

Uit een onderzoek van Ford is gebleken dat het rijden in een sportauto meer ‘kick-momenten’ oplevert dan bijvoorbeeld in een achtbaan zitten of een spannende film kijken. Tijdens een gewoon ritje naar je werk beleef je in een sportauto gemiddeld 2.1 intense kick-momenten. Moet je natuurlijk af en toe wel het gas lekker intrappen.

Ter vergelijking: in een achtbaan was het gemiddelde drie kick-momenten, tijdens het winkelen 1,7, tijdens het kijken naar een aflevering van Game of Thrones of een voetbalwedstrijd: 1,5. Salsadansen, dure etentjes en de hartstochtelijke kus leveren geen enkel kick-moment op. 

Foto: Eric van Vuuren

Op het circuit met de Ford Focus RS

Zoals gezegd namen we dus plaats in een Ford Focus RS, waar aan de binnenzijde op 82 panelen meer dan 180.000 LEDS gemonteerd waren. En dat allemaal om mijn emoties te meten. Het automerk werkt namelijk samen met neurowetenschappers en ontwerpers. Samen doen ze onderzoek met een zelf ontwikkelde Buzz Car: een aangepaste Ford Focus RS, uitgerust met draagbare en slimme technologie. Daarmee is het mogelijk om de emoties van een bestuurder in realtime te weergeven via animaties op de buitenkant van de auto.

En dat mijn hartslag al omhoog schoot bij de eerste bocht die de coureur nam, zegt genoeg over mij. Of over de rijstijl van Charles Zwolsman Jr., want man man man wat ging het gas erop. Zo hard mogelijk aan komen rijden, zo laat mogelijk remmen, driftend de bocht door. En ondertussen proberen te blijven lachen.

Schiet je hartslag als een dolle omhoog, dan zie je dit aan de buitenkant van de auto omdat deze fel oplicht. Zaak is dus om zo cool mogelijk te blijven doen, echter had ik het idee dat ik zo veel emoties toonde dat de LED lampen bijna kortsluiting veroorzaakten. 

Foto: Eric van Vuuren

Gelukkig mocht ik daarna ook zelf achter stuur plaatsnemen om te kijken of ik de stuurmanskunsten van een pro zou kunnen evenaren. Qua hartslag zaten we dus weer lekker aan de hoge kant, dus de Focus RS zal flink geshined hebben. Sterker nog, ik was schijnbaar zo ge(Ford)focust dat ik per abuis een bocht over het hoofd zag. En dat is best knap op een gesloten circuit.

Maar waarom doen ze dit?

Ford gebruikt deze informatie om autorijden nóg leuker te maken. De onderzoekers zijn al aan het bekijken hoe voertuigen de emoties van bestuurders beter kunnen leren begrijpen en er beter op kunnen inspelen. Experts onderzoeken hoe systemen in auto’s zich in de toekomst bewust kunnen worden van onze emoties (en van de mate van stress, afleiding en vermoeidheid), en dat kunnen gebruiken om ons te waarschuwen en om in noodsituaties zelfs de besturing van de auto over te nemen.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS