– XC40 T5 AWD Geartronic R-Design Intro Edition
– 247 PK
– 2.0 viercilinder in lijn met turbo
– Sprint 0/100 km/h: 6.5 seconden
– Basisprijs: €39.995
– De versie die wij reden: €67.760 euro
Daar is hij dan; de Volvo XC40. De auto waar zovelen al lang op hebben gewacht. Eindelijk een iets toegankelijkere SUV in de Volvo lijn die perfect aansluit voor het jongere publiek. En dat de auto direct de auto van het jaar verkiezing wint, is vast niet voor niets. We checkten het voor je.
Volvo XC40 sneak preview
Wellicht herinner je onze Manify Sunday Drinks by Volvo nog wel, in december vorig jaar. We gaven toen namelijk in samenwerking met Volvo de eerste exclusieve sneak preview van de Volvo XC40. Was je er niet bij? Dan weet je vast nog wel dat 10 december de koudste dag van het jaar was, met ontzettend veel sneeuw. Perfect weer voor de onthulling van een Scandinavische auto. Na enkele maanden gewacht te hebben, konden we hem eindelijk eens uitlaten op de Nederlandse wegen.
Zweedse snufjes
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de nieuwste Volvo’s. We testten al de XC90, XC60 en de V90 voor je. Stuk voor stuk echte slagschepen die met een fors prijskaartje niet voor iedereen bereikbaar zijn. Gelukkig kwamen de Zweden daarom met de Volvo XC40. Gericht op de iets jongere doelgroep, die toch de ruimte van een kleine SUV wil hebben.
En Volvo speelt slim in op deze jongere doelgroep door de auto te voorzien van verschillende IOT snufjes. Zo kan je de Volvo XC40 koppelen aan jouw smartphone. Niets nieuws zou je zeggen; maar wél in deze prijsklasse. Met de smartphone kan je jouw XC40 ontgrendelen, starten en terugvinden. Je kan hem zelfs licht- en toetersignalen laten geven als je hem echt even niet meer terug kan vinden. En uiteraard kan je ook checken hoeveel brandstof je nog hebt.
Toegankelijk
De Volvo XC40 is verkrijgbaar vanaf nog net geen €40k. Wil je nét iets meer, of de Volvo zelfs compleet uitrusten, dan kan De XC40 je zo’n €80k kosten. Persoonlijk zou ik hem niet helemaal aankleden, want dan neem ik genoegen met een mildere XC60 variant. Uiteraard laat de Volvo XC40 je niets te wensen over en neemt veel technologieën over van zijn grotere broertjes. Harman & Kardon soundsystem (optioneel), fenomenaal infotainment systeem, heel veel opbergruimte en de laatste veiligheidstechnieken. Opvallen doe je sowieso met de XC40. En dat is niet gek, want hij ziet er gewoon wel speciaal uit en je ziet hem nog niet zoveel. Wat mij betreft een perfecte ‘mini’-SUV die heerlijk door de stad rijdt, maar ook perfect is voor een mooie roadtrip.