Porsche-waardig als understatement

CREDITS: J-ro Media | Jereau van den Heuvel

De Porsche Taycan is inmiddels een gevestigde naam in de elektrische autoranglijst. Hij scoort met al zijn verschillende benamingen erg goed, en daarom zien we ze regelmatig voorbijschuiven.

Porsche Taycan Turbo S 2024

Porsche besloot de Taycan in 2024 een facelift te geven, zoals alleen Porsche dat kan. Er werd langs de kliniek gereden en het een en ander werd strakgetrokken. Wij gingen op pad met de Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S

Vlijmscherp en pijlsnel: the real deal

Waar een facelift bij mensen enkel de huid strak trekt, wordt in de auto-industrie zowel het uiterlijk als het innerlijk vaak aangepakt. De Taycan is daarop geen uitzondering. Zowel de buitenkant als de interne componenten hebben een opfrisbeurt gehad. Zo zijn de nieuwe koplampen direct zichtbaar, die wat gestroomlijnder in de neus zitten. Dit komt ook door de geheel nieuwe bumper die op de Taycan is gemonteerd. Verder is er een verlicht Porsche-opschrift verwerkt in de achterlichten, en geloof ons, dat ziet er erg bruut uit. Vooral met de lichtanimatie wanneer de Taycan van het slot wordt gehaald om uitgelaten te worden.

Want uitgelaten worden is wat de Taycan uniek maakt. Ondanks dat de autoliefhebber pur sang misschien geen fan is van elektrisch rijden, evenals de benaming Turbo S voor een elektrische auto, blijft de Taycan wel een echte Porsche. Daar hebben we niets anders dan lof voor. Dat is wat Porsche, en vooral ook de Taycan, uniek maakt. Is het dan ook meteen de perfecte elektrische auto? Daarover later meer.

We hebben de nodige elektrische modellen onder onze kont gehad, maar de Taycan staat heel hoog in het rijtje. De Taycan is namelijk echt een feestje om in te rijden. Vlijmscherp, pijlsnel en the real deal. Waaraan is dat merkbaar? Het daadwerkelijke tussen de rijmodi en het keer op keer kunnen gebruiken van de launch control. Holy shit, wat is die heftig. Je hebt het idee alsof je ogen nog thuis op de oprit hangen en de rest van je lichaam al op het werk is.

Porsche Taycan Turbo S

(Te) Veel vermogen

De Taycan is snel. Bloedsnel. En je hoort het ons niet vaak zeggen, maar misschien is de Turbo S iets te snel. Wanneer je de bocht uitkomt met de vaart erin en nogmaals op het gas wil gaan, moet je het stuur écht goed vasthouden. Want de Taycan Turbo S, met zijn ruim 950 pk, is oprecht een raket te noemen. Het kan soms echt opletten zijn. Het vermogen is zo abrupt dat de power niet voor elke chauffeur is weggelegd.

Dat geldt zowel in de SPORT als SPORT+ modus, en al helemaal als we de GO Baby Go-button indrukken. Of ja, Porsche noemt het eigenlijk de SPORT Response Button – ontworpen om iemand voorbij te schieten. Maar wij vinden het een subtiele knipoog naar de GO Baby Go-knop van de legendarische Mustang “Eleanor” in Gone in 60 Seconds. Ons advies is wel om niet over andere auto’s heen te springen. Just to be sure.

Als we de line-up van de Taycan bekijken, staan er nog twee snellere modellen op de menukaart. Onze vraag daarbij is: komt dat het rijgenot ten goede, of is het echt alleen nog maar voor het circuit bedoeld?

Porsche Taycan Turbo S

Raket voor dagelijks gebruik

Goed, de Taycan. Wat maakt ‘m zo, uhm, goed? Nou, eigenlijk de simpelheid van de auto met het sportscar-randje. De Taycan is namelijk een heerlijke Daily Driver. Hoewel over de uitstraling te twisten valt, mogen we de Sport Turismo en Cross Turismo zeker niet vergeten als we het over praktische auto’s hebben. De Porsche Taycan is namelijk voor het dagelijkse verkeer een fantastische auto. Alle gemakken zijn aan boord, de rijhulpsystemen zijn top en het is bovenal een enorm comfortabele koets. De vraag die daarbij hoort is dan ook: heb je een Turbo S nodig? Het is een beetje hetzelfde als: moet er slagroom op de appeltaart? Nee, maar het is wel verdomd lekker.

Het gevoel dat de Taycan namelijk geeft, is het gevoel van succes. Want ja, tijdens de verjaardag van je oom leg je wel gewoon een Porsche-sleutel (uiteraard gecolourmatcht) op tafel. Maar dit gevoel is minder blaaskaak, aangezien het natuurlijk wel om een elektrische auto gaat. Daarbij is de grijns uiteraard niet van je smoel af te vegen als ome Pieter meegaat en je letterlijk alles en iedereen het snot voor de ogen rijdt bij een stoplichtsprint. Want de acceleratie van de Taycan is, met zijn 2,4 seconden van 0 naar 100 km/h, absoluut bizar te noemen. We vragen ons nog steeds af of onze hersens wel snel genoeg waren voor het rijden in een Porsche Taycan Turbo S.

Porsche Taycan Turbo S

Look-O-Look

Je kent ze wel toch, de snoepjes van vroeger? Die van Look-O-Look? Het uiterlijk en de configuratie van onze test-Taycan deed ons er een beetje aan terugdenken. Hij is namelijk uitgerust in de kleur “Provence”. Een Porsche Dreams-kleur, zoals ze dat dan noemen. Hoewel het even wennen is, is dit stiekem toch vet hoor. Want laten we eerlijk zijn: zwart, grijs of wit, eigenlijk vinden we het allemaal retesaai. Alleen we zijn vaak bang om op te vallen. Nou, wij vinden dat meer mensen een Taycan, of over het algemeen een Porsche, in de Dreams-kleuren mogen bestellen.

De combinatie met zwarte wielen en het Turbo Nite-pakket, dat samen met Pantone is ontworpen, zorgt voor een kneiterdikke uitstraling. Het contrast accentueert de scherpe lijnen van de auto en de carbon-toevoegingen maken het helemaal af. Het Turbo Nite-pakket zorgt ervoor dat alle Porsche-logo’s in en op de auto in grijs- en zwarttinten worden uitgevoerd. Daarmee doet het merk dus afstand van de traditionele kleuren. Het maakt de Taycan een beetje duister en geheimzinnig. Deze stijl wordt van buiten naar binnen doorgetrokken. De charme van de Taycan zit ‘m namelijk ook in de details.

Zo zien we handgrepen in de kleur van de auto en een contrast rondom de verlichtingspunten, zodat het allemaal lekker scherp oogt. Het past meteen goed bij het imago van een elektrische auto, maar dan wel met dat Porsche-sausje. Wat we ook top vinden, is het geluid dat de auto maakt. Porsche noemt het “Electric Sport Sound”. Het creëert toch een extra ervaring dat veel elektrische auto’s missen. Het gevoel van snelheid is daarmee ook weer meteen een stuk realistischer. Maar vergis je niet, want als je een snelle blik op de tellers werpt, staan er duizelingwekkende cijfers. Daarna zijn er geen discussiepunten meer om met oom agent aan te knopen.

Toveren met licht

Wanneer we in de Taycan stappen, krijgen we het gevoel van magie. In het interieur heerst een soort rust. Wellicht heeft dit te maken met de indeling van het interieur, met daarbij de verwachting kuipstoelen te krijgen, aangezien het een Porsche is, maar er gewoon zetels op ons wachten. Ook de afwerking van het interieur is à la Porsche. Maar waar we eigenlijk het gevoel van rust krijgen, worden ook al onze zintuigen geprikkeld door de gadgets die in de Taycan zitten.

Om te beginnen met het dak. In onze test-Taycan zat namelijk het ‘magische dak’. Het dak kan in een splitsecond veranderen van helder naar semihelder of mat. Dit kan uiteraard volledig, maar ook in delen. Het is als toveren met licht. Met een druk op de knop komt Hans Klok tevoorschijn, haalt een gedeelte van het licht weg en is in dezelfde seconde weer verdwenen. Wij hebben zelf vaak semi-versies gebruikt en vragen ons af of je veel zal wisselen. Eén ding weten we wel: indruk maken op de eerste date? Pas even het dakkie aan, en als ze na een launch control nog steeds lacht… Bingo.

Het tweede item waar we geen genoeg van konden krijgen, was het passagiersdisplay. Dit is natuurlijk iets wat we andere merken, zoals Lotus, ook zien doen. Bij Porsche zijn de mogelijkheden erg breed. Zo staat het scherm standaard afgesteld op de snelheid en G-krachten. Maar de bijrijder kan muziek, navigatie, telefoon en nog veel meer bedienen. Wat mist er? Het aansluiten van een PlayStation, dan heb je namelijk al helemaal het idee alsof je in de toekomst bent terechtgekomen. Het mooie aan de display is dat deze de bestuurder niet afleidt. Sterker nog, vanuit de bestuurdersstoel is het display niet eens te zien door de privacy-coating die over het scherm zit. Wel zo prettig als je bijrijder de Formule 1 aan het kijken is en meneer de chauffeur ook denkt mee te moeten sturen op Eau Rouge.

 

Bliksemsnel

Dat de Taycan als een raket vertrekt, is bekend, maar dat is niet het enige waarin de Taycan megasnel is. De facelift heeft namelijk het opladen drastisch verbeterd. Zo kan de Taycan niet alleen sneller van zijn plek komen, maar ook sneller opladen. Laten we het even bekijken: de vorige Turbo S had een vermogen van ongeveer 761 pk, terwijl dat nu is geboost naar 952 pk. Bijna lachwekkend, zou je zeggen…

Dit heeft natuurlijk ook effect op de range en het opladen. Want hoewel een foute snack lekker kan zijn bij de pomp, sta je er het liefst zo min mogelijk. Vraag ons niet hoe, maar de vermogensboost heeft er niet voor gezorgd dat de range minder is geworden. Afhankelijk van de gekozen variant, kan er van 175 tot 678 km aan extra range zijn toegevoegd ten opzichte van het pre-faceliftmodel. Win-winsituatie, dus.

Sta je toch met een platte accu en moet er geladen worden? Dan moet je jouw bamischijfje snel eten, want de nieuwe Taycan kan bij de geschikte oplaadstations met maar liefst 320 kW vol worden gepompt. Dit was voorheen 270 kW max, dus een behoorlijke verbetering. Het nadeel? Niet elk oplaadstation kan deze capaciteiten aan. Even zoeken dus. De winterperiode wordt vaak gezien als de grootste vijand voor elektrische auto’s. Nou, de Taycan laadt zelfs bij koudere temperaturen sneller op sinds de facelift. Waarom wij de Taycan kiezen? Simpel: het hebben van laadpoorten aan twee zijdes is ronduit geniaal.

PorQue? Porsche!

Tijdens onze tijd met de Taycan hebben we vaak de vraag gekregen: ‘Waarom heeft Porsche toch een elektrische auto gemaakt?’ of ‘Waarom zou ik deze moeten kopen?’ Dat heeft ons aan het denken gezet. Want waarom eigenlijk? Nou, we zijn eruit. Juist omdat het een Porsche is… We weten allemaal dat er steeds meer elektrische auto’s gaan komen, maar het begint tegelijkertijd ook allemaal wel erg veel op elkaar te lijken. Het rijdt grotendeels hetzelfde, geeft hetzelfde gevoel. Het enige wat verandert, is het logo op het stuur.

Maar niet bij de Taycan. Dit is echt een volwaardige Porsche: hij rijdt sportief, scherp en blijft je aandacht trekken. Dat, in combinatie met een toch wel erg gelikte uitstraling, zorgt voor het complete plaatje. Dus waarom moet je voor de Porsche gaan? Omdat je op zoek bent naar de elementen die een Porsche te bieden heeft. Daarbij is er uiteraard ook een keerzijde: Los Pesos! Die zijn niet mals. De Taycan begint namelijk vanaf €105.000. De versie die wij een weekje hebben mogen temmen? Een whopping €251.000…

Verdict

Hulde aan Porsche voor het wederom neerzetten van een geweldige sportwagen. Is de Porsche Taycan Turbo S dat ook als je hem parkeert bij de MediaMarkt? Wellicht niet, maar ga er een stukje mee sturen en iedereen zal zijn mening bijstellen. Het totaalplaatje van de Taycan zit simpelweg erg goed in elkaar. Fantastische Daily Driver, van alle gemakken voorzien en voor de dynamische rijders onder ons maak je iedereen gek. Is het daarmee de perfecte (elektrische) auto? Nee, dat niet, maar is er überhaupt een perfecte auto? En zo ja, is perfectie ook niet een persoonlijke voorkeur? Wat ons betreft komt BMW met de i5 ook echt goed in de buurt. Maar ben je op zoek naar een elektrisch kanon voor langs je 911? Dan (tay)can dit jouw keuze zijn.

Specs:

Aandrijflijn: Elektro
Vermogen: 775 pk – 952 pk met de overtake knop
Range : 550-650 km
0-100 km/h: 2,4 seconden
Topsnelheid: 260 km/h
Vanafprijs: € 105.000 (basisversie) – € 218.900

Versie die wij reden: € 251.493

Porsche Taycan Turbo S

Source:
LEES OOK
Een fashion guide door modehoofdstad Milaan
Een fashion guide door modehoofdstad Milaan
Milaan. De metropolis van mode en de geboorteplaats van merken als Giorgio Armani, Dolce & Gabbana, Prada, Versace en Moschino. Om maar even wat te noemen. Voorafgaand…
Inspiratieguide voor de grandpa core-stijl
Inspiratieguide voor de grandpa core-stijl
Ontwerpers die de verstofte schoenenkast van je opa als inspiratiebron gebruiken voor nieuwe sneakers en een overvloed aan cardigans op straat. Grandpa core is in volle motie.…
Alfa Romeo Giulia QV: Mean Green Machine
Alfa Romeo Giulia QV: Mean Green Machine
De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is het absolute topmodel van Alfa Romeo, een auto waar petrolheads al bij het horen van de naam van gaan watertanden. Want…
Samba, samba: de ultieme Joga Bonito-compliatie
Samba, samba: de ultieme Joga Bonito-compliatie
Nostalgie en mythische voetbalkwaliteiten ten top. Hรฉรฉl veel anders kunnen we deze ultieme Joga Bonito-compilatie niet omschrijven. De tijd van Joga TV, met als presentator Eric Cantona,…