Eindelijk doen we in Nederland weer een beetje mee in de autowereld. In het kleine plaatsje Born worden BMW‘s en Mini’s gebouwd door Nedcar. En nee, niet alleen flauwe instapmodelletjes. Zo rolt de overtreffende trap van de Mini Countryman van de band; de John Cooper Works Countryman. Een hele mond vol. Wij gingen de Countryman eens uitlaten, om te kijken of wij Nederlanders wel echt auto’s kunnen bouwen. De seconde dat ik de auto startte en hem op sportstand had gezet, kon ik maar aan één ding denken. Ik wist niet wat ik hoorde aan een kabaal van de motor en de uitlaat. Brullende uitlaten, flinke backfire klappers als je het gas losliet en een flinke plof bij het opschakelen. Ik had de John Cooper Works Countryman eigenlijk de geluidsstudio in moeten nemen en het op moeten nemen. Ik kan je bijna garanderen dat dit geluid kans maakte op de nummer 1 plek in de Top40. Kortom, de Countryman ging me wel een leuke week bezorgen. Echte Mini fanaten weten dat je voor het echte rij- en stuurwerk naar John Cooper Works (JCW) moet gaan. JCW is eigenlijk de ‘huistuner’ van Mini en dat is te merken. Waar Mini het instapmodel van de Countryman iets meer dan 100PK meegeeft, is John Cooper niet zo flauw. De 2.0 liter motor in de John Cooper Works Countryman is goed voor 231PK. In 6,5 seconden brengt de 4-wheeldrive met 350NM de Mini SUV naar de 100 km/h. Inderdaad, we hebben wel eens sneller gereden en we hadden misschien iets sneller gehoopt. Maar voor een auto van ruim 1600kg is 6,5 seconden zeker niet verkeerd. En helemaal niet als je de uitlaten er ook nog eens flink bij hoort klapperen. Eigenlijk bracht me dat al meer plezier dan het snelle optrekken. Elke keer ging ik weer op zoek naar de perfecte roffel of klapper. Life’s good in the Countryman. Ondanks dat de John Cooper Works Countryman her en der flink is gekieteld, is het niet echt een hele opvallende auto. En dat zijn eigenlijk altijd de leukste. Je verwacht het niet en dan toch is hij snel, maakt een mooi geluid en is hij afgewerkt tot in de puntjes. Tot in de puntjes is het zeker, want het design is doorgetrokken tot in het verste detail. Lekkere velgen, een paar flinke uitlaatdempers, her en der van JCW iconen, rode details en een spoiler aan de buitenkant geven deze Countryman net wat meer cachet. Binnenin gaat Mini nog een stukje verder. Prinsheerlijke stoelen, sportstuur, interieur verlichting die mee veranderd op de manier hoe je rijdt en noem het maar op. Kortom, het is een feestje om erin te rijden. We kunnen wel stellen dat de John Cooper Works Countryman Nederland weer op de kaart heeft gezet. Want inderdaad, wij kunnen wel auto’s bouwen. Het is bijna jammer dat we geen DAF’jes meer maken. Het mooie van deze Countryman is dat het echt een ruime auto is, voor de avonturier. In de kofferbak even een bakje fixen om lekker te zitten, dat zie je niet vaak. Dus mocht je op zoek zijn naar een ruime unieke auto, dan kan dit hem wel eens zijn. Bang dat Mini’s alleen voor vrouwen zijn? De John Cooper Works Countryman zeker niet! En wist je dat ruim 40% van de Mini-kopers man zijn? Snel naar de dealer dus! Daar komen we dan, bij de prijs. Hij is niet bepaald goedkoop, maar dan heb je wel wat. Vanaf ruim €51k heb je een John Cooper Works Countryman. De versie die wij reden? Dan ga je toch wel richting de €70k. Ik ga niet over jouw portemonnee, maar je hebt dan wel echt iets unieks. Bestel er wel de sportuitlaat bij, want anders is het zonde van je geld. Oh en als je echt een baas bent, maak je van je Countryman een soort van Camper. Easy met de ‘skikoffer’.
– John Cooper Works Countryman
– 1998cc 231PK
– 4 cilinders
– Sportautomaat
– All4
Vanafprijs: € 51.500,-John Cooper Works Countryman
John Cooper who
Mini wolf in schaapskleren
Hollands glorie?
Kopen
Hollands glorie in de Mini John Cooper Works Countryman
Specs: