Gouden powernap tips, om springlevend je week door te komen

De powernap bestaat nog langer dan Rome, het ei van Colombus en de olijfboom van Vouves, maar toch wordt ‘ie vaak fout uitgevoerd. En dat terwijl een powernap hetgeen is wat jouw prestaties een extra boost kan geven, naast dat shotje espresso natuurlijk. Heb je ook al een wegtrekker gehad vandaag? Je bent niet de enige.

Wij zijn de beroerdste niet en presenteren je graag de..

Effectieve powernap tips

De powernap tijdens het werk

Op zoek naar net dat ene kleine beetje extra power- en prestatievermogen, dan wordt er aangeraden om slechts tien minuten te slapen. Na een dutje van tien minuten bleken 4000 respondenten beter te scoren op testen terwijl na een slaapmoment van rond de dertig minuten, de prestaties juist slechter waren dan zonder slaap. Als je je werkgever erbij verteld dat zelfs de kans op een burn-out afneemt met de korte powernap, dan is deze vast ook overtuigd!

Beter geheugen

Een powernap blijkt dus goed te kunnen werken, maar vooral voor het geheugen. Wel kan het voelen alsof je een flinke kater hebt, dus voor een belangrijke vergadering iets minder verstandig.

Voor een volledige herstart en meer creativiteit

In dat geval kan je beter nog een half uur aan dat uurtje vastplakken. Bij een siësta van anderhalf uur maak je een volle slaapcyclus mee en wordt je niet slaapdronken wakker. Volgens onderzoekers komt het anderhalf uur slapen naast je creativiteit, ook je emotionele en procedurele geheugen ten goede. Je wat? Het procedurele geheugen gebruik je vooral wanneer je nieuwe dingen leert.

Plannen!

Het succes van een powernap valt samen met je dagelijkse cyclus waarbinnen er altijd een tot twee uur zijn, waarin je energieniveaus laag zijn. Bij ons is dat gewoon als de wekker gaat, maar misschien heb jij hier andere ideeën over. Mocht je voelen dat je energiepeil laag is, is dat het tijdstip waarop de powernap het meest effectief is. Moet je hem alleen ook weer niet te laat uitvoeren, dan kom je ’s nachts minder goed in slaap.

Kan je het nog volgen? Gewoon 10-20 minuten slapen voor een boost aan energie en anders voor het volle anderhalf uur gaan. Alles wat daartussen in zit heb je niet zoveel aan of maakt je slaapdronken.

Source :

Shutterstock



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS