Dat ik ondertussen Ducati en Multistrada fan ben, is misschien niets vreemds. Na het testen van diverse Monsters, Hypermotards, Multistrada’s en eigenlijk alle Ducati’s kan je toch wel stellen dat ik wel wat Ducati-ervaring heb. Je moet er misschien van houden, maar de Multistrada heeft sinds het begin al mijn voorkeur. Dat de nieuwe Ducati Multistrada 1260 een week getest moest worden was dan ook zeker geen straf.
Ducati Multistrada 1260
Qua uiterlijk zie je niet veel verschil tussen de eerdere Ducati Multistrada 1260 en de 1200 voorgangers. En het getal 60 klinkt misschien ook niet heel spectaculair. Het verschil is inderdaad ‘maar’ 60cc ten opzichte van de voorganger. 60cc hoor ik je denken, dat is ongeveer evenveel als een scooter in Nederland mag hebben…
Tsja, het klinkt misschien niet als heel veel en dat is het misschien ook niet echt. Door de toename van het aantal cc is het vermogen met ongeveer 6PK toegenomen en krijgt de Ducati Multistrada 1260 1Nm méér. Maar vooral in het middengebied is het koppel ontzettend toegenomen.
Italiaanse snelheden
Dat het koppel is toegenomen in het middengebied is goed te merken. De Ducati Multistada 1260 geeft in alle toeren heel veel vermogen. Helemaal als je boven de 5000 toeren komt komt het Italiaanse beest in de Multistrada naar boven. De machine blijft maar vragen om de gashendel verder open te trekken. En dat doe je dan ook. Het mooie is dan ook dat de Multistrada ontzettend hard kan gaan, maar wel altijd beheersbaar blijft. Het lijkt een flinke motor, maar je gaat er heerlijk mee de bochten door.
Moderne snufjes
De Ducati Multistrada 1260 blijft ook qua moderne technische snufjes mee voorop lopen. Met de uit de MotoGP bekende quickshifter versnel je met de Multistrada als geen ander. Menig motorrijder zal je toch na moeten kijken als je vanuit de startblokken wegrijdt. Ook zijn er modellen voorzien van cornering ABS, wat betekent dat je dus in de bocht vol kan remmen tot stilstand zonder dat je wielen gaan glijden. Iets wat waarschijnlijk volledig tegen elk motorrijdersprincipe ingaat, maar wel heel relaxt en veilig is. En om de motor extra veilig te maken heeft de Multistrada 1260 nu ook cornering lights. In het donker verlicht hij dus de bochten die je neemt en dat is zó relaxt.
Puntjes op de i
Uiteraard zorgt de Multistrada 1260 voor meer. Zo heeft de Pikes Peak versie die wij reden instelbare Öhlins veringen en zorgen voor nóg meer comfort en sportiviteit. Daarnaast heeft de Pikes Peak diverse carbon onderdelen om het gewicht wat de drukken naar ruim 210 kilo. En als klap op de vuurpijl is de Multistrada 1260 voorzien van traction control en wheelie control. Je kan dus vol gas vertrekken zonder hem volledig op jouw achterwiel te trekken. En zelfs niet als je een hellingproefje doet, want de Multi is uitgerust met vehicle hold control. Zo kan je heerlijk makkelijk vertrekken uit een opwaartse weg.
Italiaans prijsje
De Ducati Multistrada 1260 is inderdaad geen hele goedkope motor, maar voor wat je krijgt is het het geld meer dan waard. De ‘instapversie’ kost ruim €20k. Vervolgens kan je verschillende versies en opties nemen tot de 1260 Pikes Peak van ongeveer €30k.