American Dreamin’ met de H-D Road- en Street Glide in Zuid-Frankrijk

De nieuwe Road- en Street Glide van Harley-Davidson hebben een dikke upgrade gekregen. En dit is niet alleen visueel gezien, want naast het strakke design en de vernieuwde Sharknose- en Batwing-kuip, zijn dit touringmotorfietsen die écht kunnen performen.

We gingen naar Zuid-Frankrijk om deze twee Grand Americans uit de gym te trekken en eens goed aan de tand te voelen.

De nieuwe H-D Road- en Street Glide

Na aankomst in Les Baux-de-Provence werden we bij Hotel Domaine de Manville verwelkomd door een imposante line-up: een 12-tal Street- en Road Glides in verschillende kleuropties. Van Alpine Green tot White Onyx Pearl, ze stonden allemaal te schitteren in de Franse zon. Het is als een snoepwinkel voor motorrijders en tja, daar begint de keuzestress al, maar goed eerst de lunch.

Na een bœuf bourguignon en een café français is het tijd om plaats te nemen op een van deze motoren. Wordt het de Street Glide of geven we die vernieuwde Sharknose het voordeel van de twijfel? Bij de laatstgenoemde kan je wel zeggen dat die nieuwe kuip van de Road Glide aardig indrukwekkend is.

Soepele heupjes in het Provençaalse landschap

Daarom gingen we voor de Road Glide. In het prachtige Provençaalse landschap met de uitgestrekte wijngaarden van Les Alpilles vind je geweldige wegen om de behendigheid van H-D eens goed te testen. Onderweg naar dit heuvelachtige gebied ging de rijmodus al snel op Sport, want ja, wat kan die vernieuwde Milwaukee-eight 117 V-Twin nou echt?

Na wat bochten gemaakt te hebben werden we even teruggefloten. De nieuwe Road Glide is een stuk lichter en behendiger dan zijn voorganger, maar in deze haarspeldbochten heb je net te veel power met die nieuwe V-Twin. Niet veel later was het tijd voor de wissel en installeerden we ons op een Street Glide. Na een uurtje rijden moeten we toegeven dat het met deze H-D allemaal wat soepeler lijkt te gaan. Het makkelijker manoeuvreren lijkt te liggen aan de meedraaiende kuip, het lagere stuur en het overzicht op de motorfiets. Desalniettemin is het een waar genoegen om op beide motorfietsen te rijden; want wat is dit een fijne upgrade ten opzichte van de 2023-modellen.

Na de eerste rit werden de eerste opvallendheden al snel duidelijk. De gewichtsvermindering van 8,2 kg op de Street Glide en 7,3 kg op de Road Glide resulteert in een verrassende behendigheid op beide motoren. Maar ook de kracht van de Milwaukee-eight 117 V-Twin komt aan het lucht, plus: het remvermogen. Want zie zo’n beestje met een drooggewicht van 364 kg maar eens tot stilstand te krijgen…

The American Way

De volgende dag is het tijd om het typische Provençaalse landschap van Les Alpilles in te ruilen voor het natuurgebied La Camargue. Ook dit keer begon de rit op een Road Glide, wat achteraf gezien een minder verstandige keuze was. Het TFT-display gaf aan dat het slechts 2 graden was. En in tegenstelling tot de Street Glide heeft de Road Glide monkey-bars, waardoor je met je handen wat meer in de wind zit. Overigens is het stuur makkelijk te verstellen op verschillende hoogtes, maar wij reden op de standaard-uitvoering. Verder kun je jezelf wel goed verschuilen achter de Road Glide-kuip.

De eindeloze, rechte wegen en het vlakke landschap van La Camargue simuleren het Highway-gevoel. Daarom was het een genot om hier te mogen rijden op een H-D touring. Bovendien kun je met wat geluk nog een glimp opvangen van een kudde wilde paarden of flamingo’s die op een been staan te chillen in de zoutpannen. Al met al een zeer geschikte plek om deze Amerikanen te testen.

Tussen je kinderen kun je niet kiezen…

Kiezen tussen twee kinderen, welke ouder kan dit nou? Wij in ieder geval niet. Het is alsof je naar een eeneiige tweeling kijkt, als we de voorkant even buiten beschouwing laten. Beide motorfietsen hebben hetzelfde Milwaukee-Eight 117-motorblok, de elektronica, Brembo-remblokken, banden en een vanafprijs van €37.495. En zo kun je nog wel even doorgaan. Ondanks dat geeft dit duo je een compleet ander rijervaring. Op de Road Glide heb je iets meer het gevoel alsof je aan het cruisen bent en op de Street Glide is het allemaal wat sneller en behendiger.

Hier vind je álle specs over de modellen, maar de belangrijkste punten hebben we hier nog even op rij gezet voor je. Allereerst de Batwing- en Sharknose-kuip, want hier kun je gewoon niet omheen. Dit is wat ons betreft een mooie vernieuwing en we zijn fan. Ze ogen strakker, moderner en vernieuwend. Zoals het Design & Creative-team van Harley-Davidson zei: ‘You want a Harley-Davidson, but not your dad’s old one.’ Als we kijken naar de eerste Batwing-kuip van de Electra Glide uit 1969 was er nauwelijks iets veranderd, dus na zo’n 55 jaar werd het wel tijd.

Al is het meer dan alleen de looks. Beide H-D’s zijn tijdens het proces getest in een windtunnel om het rijcomfort en de aerodynamica te verbeteren. Dat voel je. Nog niet eerder merkten we zo’n groot verschil tussen de rijmodi,  bijvoorbeeld Sport en Road. Mocht het je niet hélemaal liggen, dan is er een fijne custom-modus waarmee je een van deze rijmodi kan aanpassen op je eigen rijstijl. Daarnaast vinden we de gewichtsvermindering écht een win. De kuipen, de brandstoftank en zelfs de remmen zijn lichter dan bij de vorige modellen. Dit resulteert in een veel soepelere rijervaring. Het voelde alsof we op een Low Rider ST zaten in plaats van op een Road Glide en dat scheelt toch aanzienlijk wat kilo’s.

Als we dan toch echt moeten kiezen tussen dit duo, dan geven we het design aan de Road Glide en de rijervaring aan de Street Glide. Want tja, het blijven onze kinderen…