Een monocilinder-meesterwerk: de Ducati Hypermotard 698 Mono RVE

CREDITS: J-RO Media

Daar is-ie dan… De nieuwe Ducati Hypermotard 698, oftewel de 698 Mono. Jup, serieus waar: dit is Ducati’s eerste ééncilinder Supermotard.

Een mono-machine die een lach op het gezicht van iedere motorrijder tovert.

Ducati Hypermotard 698 Mono RVE

Met een drooggewicht van 151 kg en zo’n 163 kg met een volle 12 liter tank, voelt de Hypermono aan als een wendbare metgezel. Hij is dan ook meer dan 40 kg lichter dan zijn grote broer, de Hypermotard 950. Ducati heeft het zwaartepunt naar voren verplaatst om een machine te creëren die uiterst scherp stuurt en optimale controle biedt.

Het is een waar genoegen om de Duc van links naar rechts te gooien, waarbij het sturen moeiteloos en vloeiend verloopt. Zonder ook maar iets van controle te verliezen, zelfs bij hogere toerentallen. De Hypermono blijft krachtig presteren, met de toerenbegrenzer die pas boven de 10.000 toeren ingrijpt, waardoor de rijervaring nog dynamischer en speelser wordt.

, Een monocilinder-meesterwerk: <strong>de Ducati Hypermotard 698 Mono RVE</strong>
Foto: J-RO Media

Enorme remkracht

Met een enkele Brembo-schijf van 330 mm aan de voorkant en een van 240 mm aan de achterkant, heeft de Ducati een enorme remkracht. De voorrem is krachtig en goed te doseren, waardoor zelfs bij stevig remmen de motor stabiel blijft. De achterrem kun je vol intrappen zonder dat de wielen blokkeren, terwijl elektronische aanpassingen zorgen voor gecontroleerde zijwaartse bewegingen.

Zitten op de nieuwe Hypermono is mogelijk even wennen; de Duc is met een zithoogte van 904 mm een stuk hoger dan de Ducati Hypermotard 950. Als dit wat te hoog voor je is, kun je gaan voor de verlagingskit: die snoept er nog 4 centimeter vanaf.

‘s Werelds krachtigste ééncilinder

Het Superquadro Mono-motorblok vormt het kloppende hart van de Hypermotard. Met zijn desmodromische klepbediening is deze Ducati een van de meest geavanceerde en krachtige ééncilinder-wegmotoren ooit gemaakt. Hij levert een vermogen van 77,5 pk en kan een toerental tot 10.250 tpm halen, wat oploopt tot 85 pk met het race-uitlaatsysteem. Dit blok, rechtstreeks afgeleid van de 1299 Panigale V2, heeft een cilinderinhoud van 659 cc en is ook beschikbaar als een A2-uitvoering.

, Een monocilinder-meesterwerk: <strong>de Ducati Hypermotard 698 Mono RVE</strong>
Foto: J-RO Media

Specificaties

De 698 Mono is uitgerust met een geavanceerde elektronische uitrusting die de supermotardklasse overstijgt. Met functies zoals ABS Cornering, Ducati Traction Control en Engine Brake Control biedt de motor een superieure rijervaring. De vier rijmodi en aanpasbare elektronica, zoals DTC en EBC, stellen rijders in staat om de rit aan te passen aan hun voorkeuren.

Het 3,8″ LCD-dashboard biedt duidelijke informatie, terwijl het Wheelie Control en ABS op vier niveaus zorgen voor optimale stabiliteit en controle. Met geavanceerde opties zoals Slide-by-Brake en de Ducati Wheelie Control Performance Software biedt de Hypermotard 698 Mono een breed scala aan mogelijkheden. Zet de wheelie control uit en je kunt zo de lucht in. Laat je de wheelie control aanstaan, dan kun je hem vol gas wegvlammen zonder dat het voorwiel omhoog komt. Deze funbike heeft tal van opties voor zowel beginnende als ervaren motorrijders.

, Een monocilinder-meesterwerk: <strong>de Ducati Hypermotard 698 Mono RVE</strong>
Foto: J-RO Media

RVE-kleurenschema

De Hypermotard 698 Mono RVE benadrukt perfect de speelse uitstraling van de Hypermotard-familie met zijn sportieve design, agressieve lijnen en lichtgewicht bouw. Het opvallende “Graffiti”-kleurenschema versterkt de dynamiek van de motorfiets met een gedurfde grafische lay-out geïnspireerd op stadsgraffiti. Het is even anders dan het welbekende Ducati-rood, maar hé, het mag ook een keer anders, niet?

De opties

De Hypermotard is verkrijgbaar in het Ducati-rood voor € 14.690,- en in de RVE-uitvoering voor € 15.990,- die we hierboven al benoemden. Wat maakt de RVE zo speciaal? Nou, eigenlijk zijn het de volgende twee extra’s: de opvallende Graffiti Livery RVE-kleurstelling en de quickshifter, want die zit niet op de “standaard” uitvoering. Maar laten we eerlijk zeggen, een quickshifter hoort toch op zo’n fiets en tja, die RVE-velgen, daar zou je het alleen al voor willen doen. Als die RVE nog niet gek genoeg voor je is, kun je de Duc upgraden met het sportaccessoirepakket, inclusief een Termignoni-uitlaat, geluiddempers, een aluminium nummerplaathouder, led-richtingaanwijzers en meer.

Source:
J-RO Media
LEES OOK
Oogverblindende Ferrari-video’s
Oogverblindende Ferrari-video’s
Een Ferrari is oogverblindend. En dat is ook waarom socialmediakanalen bepakt zijn met video’s van de Italiaanse kunststukjes. Daar pluk je als autoliefhebber de vruchten van. Van…
Home-upgrades waar je u tegen zegt
Home-upgrades waar je u tegen zegt
Stilstaand water gaat stinken. Als je lang in jouw appartement, huis of penthouse bivakkeert, ben je soms toe aan vernieuwing. Verhuizen kan dan een oplossing zijn, maar…