Harley-Davidson onthult 2024-modellen in American Dreamin’-video

CREDITS: Harley-Davidson

Als de nieuwe modellen van Harley-Davidson hun intrede maken, staan de fans op haarspeldbocht-scherp. Elk jaar weer.

Harley-Davidson 2024-modellen rijden in stijl binnen

In 2024 is dat niet anders. Onder leiding van een American Dreamin’-video maakt de wereld kennis met de nieuwe modellen. Met in de hoofdrol: de opnieuw ontworpen Street Glide en Road Glide, de avontuurlijke CVO Pan America en de race-engineered CVO Road Glide ST. Smullen geblazen.

, <strong>Harley-Davidson</strong> onthult 2024-modellen in American Dreamin&#8217;-video
CVO Road Glide ST | Foto: Harley-Davidson

Het begin van een nieuw tijdperk

Het begin van een nieuw tijdperk. Met die woorden weet Harley de juiste snaar direct te raken. Dit jaar staat in het teken van een nieuwe beweging, maar de klassieke H-D-cultuur wordt niet uit het oog verloren. De video start met nieuwe modellen op een typische American’ Road en de rijders stappen een ‘Friendly, Not Fancy’-café binnen. Met leren jacks aan, grove baarden op de kin en een drummer in de hoek wordt de American Dream beleefd. Daarna worden de wegen bereden met vergezichten, natuurgebieden in de categorie groot, groter, grootst en kustlijnen in beeld gebracht waar alleen de Harley-motoren voor bedoeld zijn.

In totaal duurt de video 24:11 minuten en worden de vier nieuwe modellen met inspirerende woorden tentoongesteld. Pure magie voor de H-D-fans.

De modellen

Een extra mooi moment om bij stil te staan: met trots wordt het 25 jaar Custom Vehicle Operations gevierd. Dat doet Harley met vier modellen die alleen bescheiden zijn qua oplage (mooie zin van het marketingteam van H-D).  Twee van die modellen, de CVO Road Glide ST en de CVO Pan America (yes, eindelijk!) hebben een rol gekregen in de movie. Maar hier maak je ook kennis met de 2024 CVO Road Glide en de 2024 CVO Street Glide.

In de hoofdrol zien we, naast de CVO Road Glide ST en de CVO Pan America, ook de nieuwe Street Glide en Road Glide. Tippie van ons: check de video voor de kippenvelmomentjes met de technische details ter ondersteuning, hieronder nemen we je mee in de specs van je nieuwe favoriete Harley-Davidsons.

2024 Street Glide, Road Glide en 2024 CVO Road Glide ST

De Grand American Touring-familie van Harley heeft een nieuw hoofdstuk in het rijke geschiedenisboek geschreven. We nemen je mee – waar ook de overeenkomsten duidelijk naar voren komen.

2024 Street Glide

De iconische Batwing-kuip heeft een nieuw leven gekregen, zonder dat hij ‘zijn grootouders’ afstoot. In 2024 krijgt hij een gevormd silhouet en volledig geïntegreerde LED-verlichting. Voor aerodynamische efficiëntie is de Street Glide-kuip ontworpen met behulp van computational fluid dynamics (CFD).

Op elk oppervlak heeft H-D de Street Glide opnieuw ontworpen en verfijnd, waardoor de visuele stroom nóg soepeler in de heupjes is geworden. Van het voorspatbord tot de achterkant van de zadeltassen. Dat extra kracht krijgt van het naadloos geïntegreerde LED-verlichtingspakket. De lijnen worden geaccentueerd, waardoor de look overal (en altijd) zichtbaar is. Ook goed voor ‘safety first’, natuurlijk.

Over naar de performance. De nieuwe Milwaukee-Eight 117 V-Twin Motor zorgt ervoor dat de Street Glide flink is aangepakt: een grotere cilinderinhoud (1.923 cc), meer koppel (175 Nm) en meer pk’s (107). Daarnaast is-ie ook nog eens 8,2 kg lichter dan de 2023 Street Glide Special, waardoor de rijprestaties verder zijn verbeterd.

Op het dashboard, een 12.3-inch TFT-kleurendisplay met touchscreen, kun je alles naar wens maken met Harley-Davidsons Skyline OS. Daarop kun je natuurlijk switchen tussen de welbekende rijmodi (Road, Sport, Rain, Custom). Hiermee zijn onder andere vermogensafgifte, motorremmen, Cornering Antilock Braking System (C-ABS) en Cornering Traction Control System (C-TCS) makkelijk te controleren.

De 2024 Street Glide komt in acht kleuropties en met twee afwerkingsopties. De vanafprijs, vraag je? €37.495.

, <strong>Harley-Davidson</strong> onthult 2024-modellen in American Dreamin&#8217;-video
Street Glide | Foto: Harley-Davidson

2024 Road Glide

Over naar een andere telg in de Grand American Touring familie. Ook de Road Glide, met de iconische sharknose-kuip, heeft volledig geïntegreerde LED-verlichting gekregen van de Amerikanen, maar ook een nieuw ontwerp van het windscherm. Evenals de Street Glide is de kuip van Road Glide ontworpen met behulp van CFD (Computational Fluid Dynamics). De op het frame gemonteerde kuip heeft nu ineens ook een wat agressievere kant. De verlichting wordt volledig doorgetrokken, waardoor Harley ook de lijnen van de Sharknose-kuip furore laten maken – by day and by night. 

Ook in de Road Glide ligt de nieuwe Milwaukee-Eight 117 V-Twin Motor. Die zorgt ervoor dat het 2024-model in de gelederen heeft: 1.923 cc cilinderinhoud, 175 Nm motorkoppel en 107 pk. Het gewicht is ook verminderd, al iets dat in iets mindere mate dan de Street Gilde: 7,3 kg lichter dan de 2023 Road Glide Special.

Qua innovaties heeft Harley de Street Glide en Road Glide van hetzelfde voorzien: een 12.3-inch TFT-kleurendisplay met touchscreen, Harley-Davidsons Skyline OS en de vertrouwde rijmodi. Ook de Road Glide heeft acht kleuropties en twee afwerkingsopties, én dezelfde vanafprijs: €37.495.

Bovendien komen er ook CVO-modellen van de Street Glide en Road Glide. Met CVO 25th Anniversary-graphics, meer performance en nóg meer Grand American Touring in de ‘wielen’. 

, <strong>Harley-Davidson</strong> onthult 2024-modellen in American Dreamin&#8217;-video
Road Glide | Foto: Harley-Davidson

2024 CVO Road Glide ST

Als extra toetje: de CVO Road Glide ST. Custom Vehicle Operation (CVO) modellen zijn het toppunt van Harley-Davidson stijl en design. En ter ere van het 25 jarige bestaan van deze exclusieve lijn, komt Harley met een paar extraatjes. Eén daarvan is de snelste en meest geavanceerde bagger die Harley-Davidson ooit heeft gebouwd: de CVO Road Glide ST. Met twee kleuropties en één afwerkingsoptie en een beperkte oplage, écht eentje voor de liefhebbers.

Qua design zijn er een aantal upgrades. Zo beschikken beide premium lakopties over een dikke “Screamin’ Eagle”-graphic, zijn de wielen van gegoten aluminum in hoogglans zwart, vind je CVO 25th Anniversary-graphics op de kuip en tankconsole én heb je als rijder een zes-inch riser en een diep solo-zadel.

De race-engineered motor heeft een Milwaukee-Eight 121 High Output (HO)-motor, die nog meer pk’s en koppel produceert dan de Milwaukee-Eight VVT 121-motor die je in de andere CVO’s treft. Daardoor heb je een cilinderinhoud van 1.977 cc, 193 Nm koppel en 126 pk. Hiermee is dit het motorblok met het meeste vermogen en koppel dat ooit in een Harley-Davidson productiemotorfiets is geplaatst. Ook is-ie nog eens 11,3 kg lichter dan de 2024 CVO Road Glide. 

Daarnaast is de performance verbeterd doordat veel elementen zijn gemaakt van extreem licht carbon. Zoals het voorspatbord, de tankconsole, de eindkappen van de uitlaat en de zadelkap. En is de CVO Road Glide ST uitgerust met volledig instelbare SHOWA voor- en achtervering, zodat je de afstelling naar eigen inzicht kunt optimaliseren. De rijmodi wordt gecomplementeerd met een extra Track en Track Plus-modus en het geluid wordt naar je toegestuurd door het Rockford FosgateStage II premium audiosysteem. Voor al deze extra’s betaal je uiteindelijk ook een stuk meer: de vanafprijs is €56.495.

, <strong>Harley-Davidson</strong> onthult 2024-modellen in American Dreamin&#8217;-video
CVO Road Glide ST | Foto: Harley-Davidson

2024 CVO Pan America

Daar is-ie dan eindelijk: de CVO-uitvoering van de Pan America. Voor de 25ste verjaardag van CVO heeft nu ook de Pan America zijn upgrade te pakken. En wel in de limited-edition kleur Legendary Orange. 

Met de basiskenmerken van de Pan America Special zat het al goed, daar is niet veel aan veranderd. Zo zorgt de Revolution Max 1250-motor voor een cilinderinhoud van 1.252 cc, een motorkoppel van 128 Nm en 150 pk. Waar het CVO-team vooral op heeft gehamerd: hij is ontworpen voor nóg meer avontuur. 

Er zijn robuuste aluminium koffers ontworpen in samenwerking met SW-MOTECH, een duurzame, waterdichte duffel kan eenvoudig bevestigd en losgemaakt worden én het semi-actieve ophangingssysteem past de demping dynamisch aan. Zo haal je het meeste uit elke rijmodus. Dat wordt nog meer versterkt door Adaptive Ride Height. Dit systeem verlaagt de zithoogte bij stilstand, maar zorgt ook voor constante, optimale invering bij hoge snelheden. De input van de rijder wordt continu gemonitord en daarop aangepast.

Zelfs de lamp is er voor extra avontuur. De adaptieve koplamp, met Daymaker Adaptive Headlamp-technologie, bepaalt de hellingshoek en kan zo extra licht projecteren in onverlichte hoeken. Wat het off-roadrijden beter maakt, net zoals Screamin Eagle Quickshifter. Daardoor kun je zonder koppeling op- en terugschakelen: wat soepelere, stressvrije controle mogelijk maakt.

Met vijf rijmodi (Sport, Road, Rain, Off-Road en Off-Road Plus) zit je bijna áltijd goed, maar je kunt ook je eigen eigen aangepaste modus creëren. Dat doe je op je 6.8-inch kantelbare TFT-kleurentouchscreen. And last but least: elk avontuur ga je met vertrouwen aan door de nieuwste chassiscontrole, elektronische remcontrole en aandrijflijntechnologie. 

De eerste CVO-uitvoering van de Pan America heeft een vanafprijs van €32.995.

, <strong>Harley-Davidson</strong> onthult 2024-modellen in American Dreamin&#8217;-video
CVO Pan America | Foto: Harley-Davidson

Check hieronder ook nog de ‘verjaardagsvideo’ van 25 jaar CVO en de 2024 CVO Street Glide en Road Glide:

, <strong>Harley-Davidson</strong> onthult 2024-modellen in American Dreamin&#8217;-video
CVO Street Glide | Foto: Harley-Davidson
, <strong>Harley-Davidson</strong> onthult 2024-modellen in American Dreamin&#8217;-video
CVO Road Glide | Foto: Harley-Davidson