Iedereen heeft wel eens een update, make-over of een upgrade nodig. Is het niet de software van je telefoon, dan is het wel een upgrade van je nieuwe garderobe. Ook de Volkswagen Tiguan heeft er aan moeten geloven. Wij gaan’m voor je testen, een dagje onroad en een dagje offroad. Berlin here we come!
Volkswagen Tiguan: First impression
Gearriveerd op het vliegveld van Berlijn wacht ons een aangename verassing. De Tiguan’s staan klaar in de startblokken om door ons gereden te worden. We kunnen dit varkentje gelijk wassen. Onze eerste indruk? Wat is ie mooi geworden! Aan alle kanten oogt de auto gespierd, fors en volwassen. Vooral als we’m vergelijken naast de 1ste generatie Tiguan’s. Extra-gratis verjaardagfeitje: Het woord Tiguan is een samensmelting tussen de woorden tijger en leguaan.
Het interieur: een relaxte spijkerbroek
Dat gevoel om een spijkerbroek uit de kast haalt die je als gegoten zit, herken je vast wel. Dat hadden wij ook na het instappen in de Tiguan. Je doet de deur open, gaat zitten en je voelt je gelijk thuis in de auto. De stoel zit als gegoten en het bedieningspaneel voelt intuïtief aan. Allicht klinkt deze zekerheid als saai, maar dit is een groot compliment naar de Tiguan en het hele gamma van Volkswagen: vertrouwd zoals we van de Germanen gewend zijn.
Verdwalen kan overigens echt niet meer met het nieuwe navigatie systeem van de Tiguan. Je hebt de navigatie zowel op het middenconsole, op een scherm bijna net zo groot als een iPad, in je digitale cockpit (tussen je kilometerteller en je toerenteller) én als head-up display in je voorraam.
Stukkie rijden
Het is heerlijk om wat hoger te zitten, zo heb je extra veel overzicht en dit maakt het anticiperen een stuk relaxter. We zijn de eerste dag op pad geweest met een diesel, tweede dag met een benzine-motor. Beide ervaringen: het rijdt heerlijk. We hebben beide dagen in een automaat gereden, wat ons betreft echt een must in de stad. Waarom nog schakelen als je heerlijk kan genieten van een DSG-bak.
Offroad rijden
Ah, of we even een dagje de blubber in wilden gaan. Prima hoor! Offroad rijden is iets wat voor mij een beetje onwennig aanvoelt. 99% Van de tijd zul je je auto gebruiken op de perfect geasfalteerde wegen in Nederland, met hier en daar af en toe een regenplasje meepikkend. Met de Volkswagen Tiguan zijn we offroad gaan boenderen, om te kijken hoe ver we met deze auto konden gaan. Ik verbaasde me over de technologische hulp die ik van de Tiguan kreeg.
In offroad modus konden we eenvoudig door ruw gebied jakkeren, een steile hellingproef beproeven en de auto over een smalle overgang laten begeleiden. Door camerasystemen rondom de Tiguan kun je exact zien of je binnen de lijntjes kleurt.
Prijs
Verrassend betaalbaar! De Volkswagen Tiguan is beschikbaar met een vanafprijs van € 28.790, Ruim € 4.000 lager geprijsd dan zijn voorganger. Hij is leverbaar in 2 type benzinemotoren, 2 diesel-motoren en met automaat.