De nieuwe Kia Stonic: een interessante cocktail

Het sluiten van compromissen is over het algemeen niet zo ons ding. The winner takes it all. Maar een mix tussen een hatchback, SUV en een cross-over maakt ons wel benieuwd. De Kia Stonic is er zo één en werd deze week, onder het genot van een gin-tonic, gelanceerd bij The Harbour Club. Nog één goede combinatie!

Kia Stonic

Het eerste wat opvalt aan de Stonic zijn de kleuren. Weg met dat doffe leasebak-grijs, maar shinen! De auto is goed te personaliseren. Zo is het dak alleen al leverbaar worden in vijf verschillende kleuren. Alleen al voor het exterieur zijn er twintig verschillende kleurencombinaties mogelijk. Pretty nice!

SUV vs. cross-over

Ondanks dat we geen hardcore autojournalisten zijn, toch maar even de materie induiken. Een SUV (Sports Utility Vehicle) is een multi-inzetbare auto die de kracht van een terreinwagen combineert met de luxe en ruimte van een limousine. Een cross-over is een carrosserievorm waarbij, doorgaans van een bestaand automodel, de rijhoogte wordt verhoogd en de onderzijde van de auto wordt voorzien van speciaal beschermingsmateriaal. Een cross-over wordt hierdoor meer geschikt voor onverhard terrein. Ofwel, een SUV is heel groot, en de cross-over is meer een lage auto, maar dan hoger op zijn poten. En, met extra body! De Kia Stonic zit hier dus precies tussenin. En dan compacter. Snap je?

Nee, wij ook niet. Tot we het zagen én het is echt een segment dat gaat scoren denken we!

Niet alleen het uiterlijk telt

Het interieur heeft ons aangenaam verrast. Waar we vroeger al tevreden waren met cruise control, verrast de Stonic met stoelverwarming, key-less entry, een zeer goed werkend touchscreen navigatie en ondersteuning van Apple CarPlay en AndroidAuto. Én mijn persoonlijke favoriet: stuurverwarming!

Bij een lancering wordt nog niet gereden. En dat is maar goed ook na al die G&T’s. Maar als we Kia mogen geloven komt hij zeker van z’n plaats. Stonic is niet voor niets een samentrekking van ‘Speed’ en ‘Tonic’ (refereert aan de eerste en laatste nooit van een compositie). De Stonic is leverbaar met twee verschillende benzinemotoren of een diesel, die allen gekoppeld zijn aan een handgeschakelde bak. De 1.2 benzinemotor geldt als de instapversie. Daarnaast is  de Stonic ook leverbaar met een 1.0 T-GDI turbobenzinemotor met 120 pk. Ook aan Peter de Kilometervreter is gedacht: er is een 1,6-liter turbodieselmotor leverbaar.

Al met al is de Kia Stonic best een toffe bak! Dus mócht je meissie nog een handige compacte cross-over zoeken, dan zouden wij aanraden om deze er doorheen te drukken. Dan heb je er zelf ook nog plezier van! Hij is vanaf september 2017 leverbaar.

Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking met Kia.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS