We reden de Audi RS4 Avant en nu is niks meer leuk
Belangrijke kenmerken:
– 2.9 TFSI Quattro Tiptronic 8
– 450 pk / 331 kW
– 0-100 km/h: 4,1 seconden
– Topsnelheid: 280 km/h
– Vanafprijs: € 118.000
– De versie die wij reden: € 165.000

“Word jij nooit moe van jezelf?” Is een vraag die je vroeger vaak te horen kreeg op school. Het antwoord was altijd “Nee”. Maar na een week in de gloednieuwe Audi RS4 Avant te hebben getest, moeten we toegeven: misschien hadden ze wel een punt. Want de RS4 Avant put je uit, in de meest positieve zin van het woord.

Audi RS4 Avant

Uitgeput raken door een auto?

Yes, het kan. En niet omdat hij niet fijn stuurt. Integendeel. De Audi RS4 ligt vastgeplakt op de weg, zoals we ook gewend zijn van de RS5 en de RS3. Maar we raakten vooral uitgeput door het Spartaanse karakter van de auto. En daar wil je eigenlijk het liefst constant gebruik van maken.

De auto start standaard in ‘normale’ modus. Prima stand, lekker normaal naar je werk. Niks aan het handje, geen enkel probleem. Maar zet je de automatische pook met één klein duwtje naar achteren dan kom je in een andere wereld terecht. Ofwel, het ‘jakkeren’ kan beginnen. Bij iedere keer dat je gas geeft hoor je een plop, grom, gejank. En ook je omgeving kan het geroffel enorm waarderen. Het is verslavend. En verdomd moeilijk om een keer normaal weg te rijden. Wat niet gek is, want in deze stand worden alle 450 pk’s aangesproken!

Na een paar uur te hebben rondgereden kun je de conclusie trekken dat je steeds maar weer de grens opzoekt. Van de auto, maar ook van je eigen ‘kunnen’.

En als je denkt dat in 4,1 seconden naar de 100 een vrij normale tijd is voor een sportauto, besef je dan even dat je in een ruime gezinswagen zit waar je met gemak met vier personen en heel wat koffers mee op vakantie zou kunnen. Krankzinnig.

Maar wie hard rijdt moet ook hard tot stilstand komen. En dat is mogelijk door de keramische remschijven (optioneel voor €8.500). Onze ervaring is dat deze remschijven echt inbijten en je zoveel vertrouwen geven op tijd stil te staan, dat je daardoor nog harder durft te rijden. Laat ze wel even op temperatuur komen, dan heb je het allerbeste resultaat.

Beauty from the outside

Motorisch heeft ‘ie ons kunnen overtuigen, maar je wil natuurlijk ook wel iets moois voor de deur hebben staan. We reden de ‘misano rode’ Avant met een prachtig pareleffect, wat de auto net wat meer shine geeft. Voor dit pareleffect betaal je wel €1.246 extra, maar dan heb je ook wat. De buitenspiegels en de motorafdekking zijn van carbon en de ramen zijn vanaf de b-stijl van getint glas. Oh, en in de voorportieren heb je de beschikking tot akoestisch glas. Geluidswerend glas dus. Laat dit een weloverwogen optie zijn, aangezien je het geroffel van de motor best wel wilt horen. Gelukkig laten de ramen zich eenvoudig bedienen.

De 20 inch Audi sportvelgen met 5-arm peak design maken het exterieur op een agressieve, maar stijlvolle manier helemaal af. Hangt wel een optioneel prijskaartje aan van €4.200. Maar hey, de velgen zijn de schoenen van de auto, dus die mogen wel wat kosten.

Audi geeft je ook de optie om het allemaal wat subtieler aan te pakken. Zo kan je natuurlijk voor een bescheiden kleurtje gaan en lompe uitlaten en velgen achterwegen houden. Ze bieden zelfs de kosteloze optie aan om alle RS-signing weg te laten. Zo creëer je je eigen wolf in (nog steeds prachtige) schaapskleren.

Het is een keuze, al werden wij een stuk warmer van deze wolf in wolfskleren!

Interieur Audi RS4 Avant

Bij het instappen van de Audi RS4 Avans valt op dat het interieur redelijk minimalistisch is. Modern, maar wel het hoogstnoodzakelijke. Vooral nadat we in de Audi A7 hebben gezeten. Maar schijn bedriegt, want de RS4 zit boordevol opties die je zou kunnen verwachten van Audi, zoals een Bang & Olufsen geluidssysteem.

Wat opvalt zijn de Alcantara beklede delen van de auto, die je bij de optielijst van je dealer kunt vinden onder RS Design pakket. Je vind dit op het stuur, de automatische versnellingspook, de stoelen, maar ook in de panelen van de deur. Het geeft een zacht, sjiek effect.

Eindoordeel: win-win

Je ziet niet vaak een Audi RS model rondrijden. En als je er al een ziet, dan is het toch 9 van de 10 keer een Audi RS6. Dus ga je voor de originaliteitsprijs én zoek je een Spartaanse auto, waar je echt je grenzen kan opzoeken dan hebben wij de ideale auto voor je gevonden. Wil je ook nog wat koters en vrienden voldoende ruimte geven én fatsoenlijk je bagage of boodschappen meenemen dan heb je met de Audi RS4 Avant een match made in heaven

Je kan van ons aannemen: nadat je in een Audi RS4 gereden hebt, zal je deze ervaring je altijd bij blijven, want voor even zijn alle andere dingen in het leven een stuk minder interessant!



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS