Audi e-tron GT geeft passief-agressief een nieuwe betekenis

Grommende motoren en een dik geluid. Gaan we het ooit nog terugzien? We zijn er zeker van dat ze niet uit het straatbeeld verdwijnen, maar dat straatbeeld gaat wel veranderen. Uiteindelijk zullen auto’s voor ‘zoefen’ als het ware. En als er dan elektrische wagens komen, dan willen we ze in ieder geval mooi hebben.

Audi gaat daar voor zorgen. De nieuwe, langverwachte Audi E-tron GT is loeisnel en bloedmooi. Oké, geen grommende V8-motor, maar wel een elektrische aandrijving waar je u tegen zegt. Fasten your seatbelt, want dit wordt gruwelijk.

Audi komt met brute elektrische sportwagen: de Audi E-tron GT

Audi heeft genoeg brute bakken gemaakt. Maar deze is weer van een ander level. De gran turismo is beschikbaar als E-tron GT. Voor de liefhebbers heeft Audi ook zijn RS-assortiment uitgebreid. Pure snelheid en dikke looks gegarandeerd. En dat met een elektrische motor.

Audi e-tron GT, Audi e-tron GT geeft passief-agressief een nieuwe betekenis
Foto: Audi

Perfecte lijnen

Alexis Ren mag dan wel mooi lijnen hebben, wij gaan toch voor een supercar met een fraai body work. Dat heeft deze nieuwe bolide zeker. De E-tron GT  is zichtbaar gestroomlijnd en dat is een genot voor je ogen. De gehele auto bezit fraaie proporties. Zo heeft deze een grote spoorbreedte en ruim bemeten velgen. Dit zorgt voor een nog dikkere uitstraling.

De Duitse fabrikant heeft ook zijn best gedaan om de wagen ’s nachts op de laten vallen. De koplampen met dynamische richtingaanwijzer zorgen voor een agressieve blik aan de voorkant. Daarnaast zorgt LED-strip aan de achterkant voor een sexy touch. Zoals we van Audi kunnen verwachten: een brute uitstraling met een tikje elegantie. Een ware eye catcher als je het ons vraagt.

Pure snelheid

Geen geluid, maar wel pure, pure snelheid? Dan krijgt passief-agressief voor ons een nieuwe betekenis. Begrijp ons niet verkeerd, passief-agressief gedrag speelt in veel relaties een negatieve rol. Alleen in de autowereld is een stille supercar agressief op een passieve manier.

De E-tron GT heeft een systeemvermogen van 350 kW. Omgerekend krijg je daarmee 476 paarden die staan te trappelen onder de kap. Dit kan zelfs worden verhoogd door de boost-mode. Dan worden hier maar liefst 54 paarden aan toegevoegd. Hiermee vliegt deze wagen van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden. De gewone E-tron GT tikt een topsnelheid aan van 245 km/u.

De RS doet hier nog een schepje bovenop. Daar zijn we ook niks anders van gewend. Deze RS e-tron GT heeft maar liefst 440kW/598 pk. De boost-modus krikt deze op naar 646 pk. Bizar. Met deze pk’s haalt de RS variant een begrensde topsnelheid van 250km/u. De eerste 100 km/u flitsen wel voorbij in 3,3 seconden. Een keer knipperen en je zit al in de driedubbele cijfers.

Audi e-tron GT, Audi e-tron GT geeft passief-agressief een nieuwe betekenis
Foto: Audi

Range

Het lithium-ion batterijpakket zorgt ervoor dat de E-tron GT maximaal 480 kilometer kan rijden. Om deze maximaal te benutten moet je wel zuinig rijden. Je zou toch denken dat zuinig rijden niet mogelijk is met dit racemonster. Deze batterij draagt bij aan een laag zwaartepunt. Dit zorgt voor een ideale gewichtsverdeling.

Sommige elektrische auto’s staan bekend om de lange laadtijd. De E-tron is daarom niet alleen snel op de weg. Onder de perfecte omstandigheden laadt dit asfaltmonster op van 5% naar 80% in maar liefst 23 minuten. Deze wagen is dus ook geschikt voor lange tripjes. Ideaal.

Gelikt interieur

Het interieur ademt Audi. Net zoals de buitenkant zie je hier ultrastrakke lijnen terug. De virtual cockpit en het brede middenconsole zorgen voor een luxe uitstraling. De zitpositie is zoals het hoort bij een sportwagen: laag aan de grond.

De binnenkant van deze Audi biedt een sportieve zitpositie, luxe én heeft voldoende beenruimte. Dat laatste wordt gecreëerd door uitsparingen in het accupakket. Klinkt als muziek in de oren voor elke autoliefhebber.

Het interieur wordt extra speciaal gemaakt door de stoffen die zijn gebruikt. Geen lederen bekleding, maar gerecyclede stoffen wil je hebben. De toekomst van luxe. En wees nou eerlijk: dit ziet er ontzettend dik uit:

Audi e-tron GT, Audi e-tron GT geeft passief-agressief een nieuwe betekenis
Foto: Audi

Geluid

Het geluid van een elektrische auto is minimaal en dat kan nog weleens beschamend zijn voor een dikke sportwagen. De Audi E-tron GT krijgt tóch een dik geluid van Audi. Speciaal voor deze auto is e-tron sport sound ontwikkeld. Deze speciale luidsprekers geven zowel binnen als buiten de auto een bijzonder en herkenbaar geluid. Je kunt zelfs de intensiteit van het geluid instellen. Of is dit toch te nep…

Prijs

De prijs van dit hoogstandje valt nog te behappen. De Audi E-tron GT kost ruim €100.000. De RS variant kost zo’n €145.000. Voor nu is deze wagen alleen nog te reserveren. Hiervoor hoef je nog niks neer te leggen.

Als je ‘m gaat ophalen moet je wel je centjes meenemen. Je hebt dus nog even om te sparen. Mocht dat nog lukken, is deze snelle stroomvreter een ideale optie. En dan ben je nog eens groen bezig ook.

Foto’s: Audi

LEES OOK
Alfa Romeo Giulia QV: Mean Green Machine
Alfa Romeo Giulia QV: Mean Green Machine
De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is het absolute topmodel van Alfa Romeo, een auto waar petrolheads al bij het horen van de naam van gaan watertanden. Want…
Samba, samba: de ultieme Joga Bonito-compliatie
Samba, samba: de ultieme Joga Bonito-compliatie
Nostalgie en mythische voetbalkwaliteiten ten top. Héél veel anders kunnen we deze ultieme Joga Bonito-compilatie niet omschrijven. De tijd van Joga TV, met als presentator Eric Cantona,…