De diamond push up: hier leer je de enige juiste manier

Shape

Het lijkt wel een must om aan je lichaam te werken. De sportschool is op bepaalde tijden een mierennest, internet wordt overspoeld met fitness-content en iedereen wil zijn lichaam laten ‘groeien.’ Naast de welbekende biceps en triceps, gaat het trainen van je bovenlichaam vaak gepaard met de chest. Je borst en triceps trainen zodat je een brede papi wordt, doe je natuurlijk met de diamond push up. Oké cool, maar wat is de diamond push up en waarom zorgt-ie voor de groei waar jij opzoek naar bent. Maken jij en je sportmaatje de borst maar nat.

Breng jouw body goal tot leven

Vanaf nu heb je geen excuses meer je workout te skippen. De diamond push up is de ideale gymoefening om altijd en overal te doen. De diamond push up is namelijk een ontwikkelde variant van de normale push up. De oefening is ontwikkeld op basis van lichaamsgewicht, waardoor je geen moeilijke apparaten nodig hebt. Dé oefening dus voor de spiergroei van je chest en triceps.

Foto: Bigstock

Wat is de diamond push up?

Oké, wacht nog héél even. Je zal eerst haarfijn moeten weten wat de diamond push up precies is. Voordat je jezelf op de borst gaat kloppen moet je het verschil weten met een normale push up.

Een diamond push up is in tegenstelling tot een normale push up namelijk een oefening waarbij je niet hoofdzakelijk de borstspieren traint. Dit komt doordat bij de diamond push up je handen naast elkaar op de grond staan in de vorm van een diamant. Aah, vandaar de naam. Dit is anders dan bij een normale push up, omdat daarbij je handen ver uit elkaar staan.

De focus ligt bij deze oefening vooral op de triceps. Daardoor is de kans ook aanwezig dat je iemand weleens de ‘tricep push up’ hoort zeggen. Voordat je tegen een teleurstelling aanloopt, is het belangrijk te vermelden dat de diamond push up – vanwege zijn specifieke manier van uitvoering – één van de lastigste oefeningen is om uit te voeren. Alleen maar lekkerder als je ‘m onder de knie krijgt. En daarbij: niemand heeft aan het begin van je fitnessavontuur gezegd dat het een eitje ging worden.

De juiste spiergroep aan het werk: zo doe je de diamond push up

Nu het verschil duidelijk is tussen een diamond push up en een normale, gaan we dieper in op de uitvoering. Om de juiste vorm te pakken te krijgen, lichten we het stap voor stap uit.

  1. Om de diamond push up goed uit te voeren, plaats je de handen onder je borst wanneer je naar grond toe gaat.
  2. Zorg ervoor dat je handen elkaar kunnen raken, daarna plaats je de duimen tegen elkaar zodat er in het midden van je handen de vorm van een diamant ontstaat.
  3. Plaats je voeten dicht bij elkaar en zorg ervoor dat je lichaam vanaf je hoofd tot aan je voeten één rechte lijn is.
  4. Nu je de juiste positie hebt aangenomen, breng je je borst richting je handen. Terwijl je dit doet is het essentieel je ellebogen naar binnen te houden, oftewel laat ze niet te ver uitsteken.
  5. Vlak voordat je borst de grond en je handen raakt, breng je de kracht in je bovenlichaam door jezelf omhoog te duwen.

Natuurlijk komt de naam van deze oefening niet uit de lucht vallen, maar zorg ervoor dat je jezelf hier niet op focust. Het belangrijkste is namelijk vooral je handen dicht bij elkaar te plaatsen. Dit zorgt voor de focus op de triceps. De vorm van de diamant is hier een handig hulpmiddel voor:

De voordelen van de diamond push up

Leuk en aardig deze informatie. En gelukkig is het niet voor niets. Je wil de gewenste resultaten zien, en het liefst nog voor de zomerse temperaturen de pan uit rijzen. Voordat je uit je sloffen schiet en de sportschoenen uit de kast haalt, is het goed om te weten welke positieve effecten komen kijken bij de diamond push up:

  • Het draagt bij aan de groei van de triceps. Dit is een grote spiergroep aan de buitenkant van je armen.
  • Naast het groeien van je triceps, zorgt deze oefening ervoor dat ook de schouders en borstspieren worden getraind.
  • De oefening kan altijd en overal uitgevoerd worden omdat je weinig ruimte en geen attributen nodig hebt.
  • Goed voor reguliere groei van de spiermassa én kracht.

Er is geen enkele twijfel meer mogelijk: snel onder de knie krijgen dus die diamond push up.

Let op: geen piece of cake

Voordat je als een gekko het bloed door je lichaam gaat laten gieren, zijn er een aantal zaken belangrijk om rekening mee te houden.

Doordat je bij de diamond push up een geavanceerdere houding aanneemt, is het mogelijk last te krijgen van bijvoorbeeld je ellebogen of polsen. Een goede warming up is dan ook allesbehalve een overbodige luxe. Het is simpel: maak je polsen en ellebogen warm door ze rond te draaien.

Lukt het niet direct? Leg er dan niet te veel druk op. Een goede tip is om de oefening in het begin makkelijker te maken. Bijvoorbeeld door op je knieën te zitten in plaats van op je voeten te leunen. Je zult zien dat je er steeds beter wordt waarna je binnen no time de master wordt van de échte diamond push up. Maak plaats in je push up schema om tussendoor de diamond push up uit te voeren. Voor je het weet heb je een bovenlichaam waar je u tegen zegt.

Source:
Menu
Total
9
Share