– XC60 T8 Twin Engine AWD Plug-in Hybrid Geartronic R-Design
– 320 PK (87 PK door elektromotor)
– 2.0 viercilinder in lijn met turbo
– Sprint 0/100 km/h: 5.3 seconden
– Basisprijs: €59.995
– De versie die wij reden: € 94.720 euro
Na het rijden van de Volvo XC90 T8 waren we eigenlijk op slag verliefd op de nieuwe generatie Volvo’s. We konden uiteraard niet wachten op de Volvo XC60 T8. De XC60 is veel veranderd ten opzichte van zijn oudere broertje. En dat was ook wel te verwachten, want Volvo is helemaal terug van weggeweest. We gingen een week op pad met de Volvo XC60 T8.
Volvo XC60 T8
Het klinkt misschien raar, maar ik ben helaas niet heel snel meer onder de indruk van auto’s, al heeft deze XC60 me toch weer doen verbazen. De Zweedse perfecte afwerkingen, een nieuwe blik op Scandinavisch design, een heerlijke elektromotor die er altijd is wanneer je hem nodig hebt en dat alles komt samen in het summum van veiligheid.
Je moet er uiteraard wel van houden, want een Volvo XC60 T8 is niet voor iedereen. Allereerst is hij redelijk aan de prijs en ja het is inderdaad geen sportauto (al doen de velgen het bijna wel vermoeden). Een enkeling vond het een auto voor mijn vader, maar toen ze een ritje mee mochten maken, kwamen er ineens andere meningen…
Rappe Zweed
Ondanks de grootte van deze auto, knalt deze rappe Zweed toch in 5,3 seconden naar 100 km/h. En dat is stiekem best wel snel. Ter vergelijking; een Kia Stinger GT doet het in 4,9 seconden en een Audi SQ7 in 4,8 seconden. Inderdaad, dan is 5,3 seconden relatief snel voor een Volvo XC60. De viercilinder 2.0 liter motor staat continu voor je paraat en perst er voldoende vermogen uit om de gemiddelde auto er makkelijk uit te rijden. Mocht je toch een iets serieuzere tegenstander hebben, dan helpt de elektromotor je om nog even wat extra vermogen op het asfalt te drukken. Uiteraard kan je ook gewoon lekker volledig elektrisch rijden (tot 130 km/h). Een volle accu brengt je maximaal 40 kilometer verderop.
Scandinavisch interieur
Dat Volvo het wel begrepen heeft is al wel even duidelijk. Ook in de Volvo XC60 T8 staat de bestuurder centraal. Alles in en rondom de auto is ontworpen voor de bestuurder. Heerlijke stoelen die zelfs jouw relaxfauteuil een doorgezakte stoel laat lijken, LED-lampen die je zelfs vanaf de maan kan waarnemen en een absolute stilte in de auto dat je bijna niet merkt dat je ondertussen met 200 km/h op de linkerbaan in Duitsland rijdt.
Stay connected
In mijn beleving slagen er maar weinig automerken in om het infotainment systeem zo te maken dat het echt werkt. Toch slaagt Volvo hier wel in. Een heerlijk intuïtief navigatiesysteem, auto-pilot die eigenlijk volledig voor jou rijdt, geïntegreerde Spotify en een naadloze connectie met jouw smartphone. De smartphone kan je natuurlijk wireless opladen, makkelijk contacten met Apple CarPlay of Android Auto. En als klap op de vuurpijl het Bowers & Wilkins audiosysteem dat het geluid naar zo’n hoog niveau brengt, dat het lijkt alsof je in het concertgebouw van Göteborg bent.
Scandinavisch prijsje
Heel goedkoop is deze auto helaas niet. Al kan je eigenlijk ook niet heel anders verwachten. De instapprijs van de XC60 is vanaf ongeveer €60k. Wil je net even the next level gaan, dan ben je voor het model dat wij reden bijna €95k kwijt. En dat is inderdaad niet weinig, maar je krijgt wel heel veel waar voor je geld.