Langer blijven leven? Slaap dan goed uit in het weekend

CREDITS: Annie Spratt
Care

Grote kans dat je al wel eens uitslaapt in het weekend en nu zijn er gelukkig ook wetenschappers die zeggen dat je dit moet blijven doen. Want het is een gewoonte die nog wel eens erg voordelig kan uitpakken. Een onderzoek van Zweedse en Amerikaanse wetenschappers heeft namelijk uitgewezen dat mensen onder de 65 met minder dan vijf uur slaap in het weekend, een verhoogd risico hebben op overlijden. Slaap dus goed bij in het weekend als je de mogelijkheid hebt. De studie werd onlangs gepubliceerd in het ‘Journal of Sleep Research‘. De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op gegevens van meer dan 30.000 proefpersonen gedurende een periode van dertien jaar.

Blijf langer leven door uit te slapen in het weekend

Als hardwerkende man komt het nog wel eens voor dat je gedurende de week nachten hebt waarin je de vijf uur slaap niet haalt. Maar als je dan in het weekend juist je wekker een keer niet zet, dan heb je in ieder geval geen verhoogd sterfterisico. Mensen die consequent zes tot zeven per nacht slapen zijn goed bezig. Er is namelijk wel een hoger sterfterisico voor mensen die voortdurend juist kort (< 5 uur) of lang (> 9 uur) slapen. In vergelijking tot de mensen die hun nachten onder controle hebben dan.

Deze bevindingen kwamen bovendrijven nadat ze rekening hebben gehouden met andere factoren. En dan voornamelijk factoren die de moraliteit beïnvloeden. Denk aan geslacht, opleiding, BMI, ziekten, gebruik medicijnen enz. Maar ook aan aspecten zoals roken, alcoholgebruik, lichamelijke inspanning en het aantal bakjes koffie dat je per dag drinkt.

Eerdere onderzoeken

Onderzoeken die eerder zijn uitgevoerd waren gericht op doordeweekse slaap. Torbjörn Åkerstedt, een professor Klinische Neurowetenschappen, en collega’s vermoedden dat dit misschien niet genoeg was. Dus gingen de wetenschappers op zoek naar de kracht van uitslapen in het weekend. En die kracht werd gevonden: “De resultaten suggereren dat korte (doordeweekse) slaap geen risicofactor is voor sterfte als het wordt gecombineerd met een gemiddelde of lange weekend slaap“.

Discussie

De wetenschappers zijn gelukkig kritisch naar zichzelf toe, want er zijn nog wel een aantal beperkingen aan deze studie. Zoals dat de deelnemers maar één keer hebben aangegeven wat hun slaapgewoonten zijn. Daardoor was het niet mogelijk om te veranderingen in hun slaapgewoonten te monitoren. Zo geeft de Zweedse onderzoeker Åkerstedt zelf aan: “We zouden betere resultaten hebben gehad als we bijvoorbeeld om de 5 jaar slaapduurrapporten hadden verzameld“.

Foto: Acharaporn Kamornboonyarush
Menu
Total
3
Share