MANIFY Rides II: de bruutste motoren van ’22

Afsluiten doen we in stijl. Niet alleen met héél veel champagne op 31 december, maar ook door de archieven van MANIFY in te duiken. We brengen aan het eind van ’22 met liefde de bruutste rides aan de man die dit jaar voorbij zijn gekomen.

Eerst was het tijd voor de dikste auto’s, nu is het tijd voor de bruutste motoren. Want ook dit jaar is onze liefde voor tweewielers weer gegroeid!

De vetste motoren die wij in ’22 hebben getest

Harley-Davidson x MANIFY Sportster S

Het kon niet anders. Onze eigen Harley moest natuurlijk op #1 komen. MANIFY bestaat dit jaar 10 jaar en de helft daarvan zijn we al de trotse partners van Harley-Davidson. Om deze samenwerking te bezegelen hebben we samen een hele dikke limited edition Sportster S ontworpen, welke het komende jaar bij ons op de redactie staat te shinen. Althans, als hij niet on the road te vinden is, wat natuurlijk meestal wel het geval is. Met dit unieke prachtexemplaartje wil je namelijk wel gezien worden!

Met een volledig nieuw Revolution Max 1250 T blok, trek je de straatstenen uit de grond. En dat kan je over de meeste Harley’s niet zeggen. Om onze limited edition extra aandacht te geven hebben we een prachtige fotoserie voor je gemaakt in Amerikaanse sferen. Check ‘m hier!

, <strong>MANIFY Rides II:</strong> de bruutste motoren van &#8217;22
Foto: Jasper Loeffen

Zero DSR/X

Een bucketlistdingetje afgevinkt: vlammen over de Etna met de all-road Zero DSR/X. Op Sicilië wist het Californische elektrische motormerk zichzelf met de nieuwe motor weer te overtreffen en nodigde ons in dit vulkanische landschap uit voor een hele dikke testronde.

Waarom Sicilië en de DSR/X de perfecte match zijn? Daar gaven de kleine slingerweggetjes, het bergachtige landschap en de bossen antwoord op. Het bleek dé plaats te zijn of het merk deze jongen wel écht een all-road mogen noemen. Door het makkelijk en snel switchen van rijmodi was geen weg onbegaanbaar. Of je nu over het asfalt rijdt of over lava, de DSR/X heeft er een oplossing voor.

Lees alle specs én onze eindconclusie hier!

, <strong>MANIFY Rides II:</strong> de bruutste motoren van &#8217;22

Ducati Streetfighter V2

De Streetfighter V4S – bekend van MANIFY Magazine #3 – is dit jaar grote broer geworden! 🍾 De Streetfighter V2 is dé nieuwe naked van Ducati, met het sportieve karakter van de Panigale V2 – die we ook eerder testten. We reden erop naar de Ardennen, ofwel dé perfecte manier om dit kunstwerkje te testen.

Daar kwamen we erachter dat de hint naar de Panigale er serieus is, maar het toch echt even anders is. Waar je op de pijlsnelle Panigale na een uurtje je polsen aardig beginnen te protesteren, rijd je op de net zo krachtige Streetfighter V2 moeiteloos uren door.

Lees hier waarom je alleen al door de technische snufjes die de Streetfighter V2 bezit je jezelf een ware motorcoureur voelt.

, <strong>MANIFY Rides II:</strong> de bruutste motoren van &#8217;22

Het asfaltwalhalla van SloveniË

Oké, een extraatje in het lijstje. Onze jaarlijkse motortrip met Harley was dit jaar naar Slovenië, en het was weer echt ongekend. Het land herbergt namelijk de mooiste wegen van Europa. En dat met uitzichten die je niet snel vergeet. Denk aan wegen zoals de Eifel of Luxemburg, maar dan met de uitzichten vergelijkbaar met Yosemite National Park en kustwegen zoals in Amalfi.

Tijdens onze trip hadden we twee verse Harley-modellen bij: de Pan America en de Road King Special. Hierbij ons oordeel, maar alles over de trip lees je hier!

Harley-Davidson Pan America
De adventure bike van Harley is een ware compagnon op dergelijke roadtrips. Na 1100 kilometer op deze nieuwe motoren, kunnen we met zekerheid zeggen dat we fan zijn geworden van de Pan Am. Hij heeft de coolness van Harley en het comfort van een echte adventure bike. De bochten stuur je de Pan Am met één hand door en ook op snelheid kan er geen andere Harley-Davidson aan tippen.

Harley-Davidson Road King Special
De Road King Special is een van de grootste fietsen van het merk. Het is was hard werken om de Pan America’s bij te houden, vooral in de bochten. Dat is toch die 100 kilo (30% meer dan de Pan Am) die je extra mee moet slepen. Op de rechte stukken als je achter de Road King Special zat, voelde je je toch enigszins jaloers op het geluid…

, <strong>MANIFY Rides II:</strong> de bruutste motoren van &#8217;22

Ducati DesertX

Nog een Ducati, maar héél anders: de DesertX. Een ode aan de Cagiva Elefant 900 waarmee de Italiaan Edi Orioli in zowel 1990 als 1994 de Dakar wist te winnen.

Deze enduromotor heeft dé echte off-road attitude en alles wat je nodig hebt om over grind, rivierbeddingen of door de woestijn te vlammen. Wij gingen je voor in de Ardennen. Daar werd onze liefde voor off-road bevestigd. Het vrije gevoel next-level. Geen weg is onbegaanbaar voor Ducati’s eerste motor met een 21″ voorwiel en 18″ achterwiel. De motor wordt geleverd met Pirelli Scorpion Rally STR banden, heeft een royale bodemspeling van 250 mm en een lange veerweg.

De rest van de specs en al onze bevindingen vertellen we in dit artikel. 

desertx-off-road
Foto: Sebastien Smets

Check ook: Elektrische motoren die je wél tussen je benen wil