Bucketlist-dingen: off-road met de Ducati DesertX

CREDITS: Sebastien Smets
Rides

Klaar met die saaie ritjes over het asfalt? Dan is het tijd om op de rem te trappen en op de nieuwe DesertX van Ducati te stappen. Deze enduromotor heeft dé echte off-road attitude en alles wat je nodig hebt om over grind, rivierbeddingen of door de woestijn te vlammen. Wij gingen je voor in de Ardennen.

Oké, de Belgische woestijn moet zichzelf nog laten zien, maar toch….

Off-Road met de DesertX

Krijg jij ook een déjà vu bij het zien van de DesertX? Ja? Dat is niet gek, hoor. De motor is geïnspireerd op de Cagiva Elefant 900 waarmee de Italiaan Edi Orioli in zowel 1990 als 1994 de Dakar wist te winnen. Deze oude Cagiva had destijds een Ducati-blok en deze vette reïncarnatie heeft nog steeds hetzelfde blok, alleen dan 200 CC dikker. Vervelend.

desertx-off-road
Photo by Sebastien Smets

Geen weg onbegaanbaar

We zijn fan van motorrijden op het asfalt, maar het vrije gevoel van off-road is toch écht effe next-level. Geen weg is onbegaanbaar voor Ducati’s eerste motor met een 21″ voorwiel en 18″ achterwiel. De motor wordt geleverd met Pirelli Scorpion Rally STR banden, heeft een royale bodemspeling van 250 mm en een lange veerweg.

Met maar liefst zes rijmodi in de gelederen heb je eindeloos veel rij-opties. Naast de Sport, Touring, Wet en Urban, kun je op de DesertX ook rijden op standje Enduro en Rally. Drie keer raden welke modi wij selecteerden… Dankzij de toevoeging van een IMU heeft elke rijmodus invloed op verschillende elektronische hoogstandjes waaronder: Wheelie Control, Quickshifter, Traction Control, Engine Brake Control en ABS.

Dashboard Ducati DesertX

De zes rijmodi, het eerste off-road model en de 21″/18″ bandenset zijn niet de enige unieke specificaties. De DesertX blinkt ook uit met zijn verticale dashboard. Het dashboard bestaat uit een 5″ TFT-kleurendisplay en is zo ideaal om te zien, zowel zittend als staand. Het dashboard is geïntegreerd met het Ducati multimediasysteem, waarmee je jouw smartphone makkelijk kan koppelen via bluetooth en de turn by turn navigatie kunt activeren. Het display heeft twee mogelijkheden: standaard en rally. In de standaardmodus wordt alle nodige informatie voor het rijden op de weg weergegeven, met het toerental en de snelheidsmeter op de voorgrond. De rallymodus, daarentegen, toont de resterende actieradius en tripmasterfunctie, die typisch wordt gebruikt op rallymotoren tijdens het navigeren.

Photo by Sebastien Smets

Accessoires DesertX

De DesertX is helemaal op smaak te brengen met accessoires en mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een rallyzadel, waarmee het rijders- en passagierszadel worden samengevoegd. Dit zorgt voor meer effectiviteit tijdens het off-road rijden. Er is ook een mogelijkheid om een extra 8-liter tank toe te voegen, zodat je in totaal 29 liter aan benzine bijhebt. Kies je voor deze optie dan kun je geen gebruikmaken van de eventuele kofferset. Deze aluminium zij- en topkoffers hebben een totale laadcapaciteit van 117 liter. Nog meer nodig? Dan zijn extra LED schijnwerpers, valbeugels en verwarmde handvatten zijn ook beschikbaar.

Dakar style

Helemaal in stijl rijden? Ga dan voor de Capsule Collectie. Deze set is ontworpen door hetzelfde team achter de motorfiets en bestaat uit een jas, broek en helm. Door de sterke identiteit van de DesertX besloot Ducati de bijpassende 21/18 kledinglijn te ontwerpen. Ook deze set is geïnspireerd op de jaren ‘90. De rallyrijders in die tijd droegen lichtgekleurde jacks omdat die de zon weerkaatsten. Deze gedetailleerde kleding is een synoniem voor functionaliteit, en de jas is daar hét voorbeeld van. De mouwen zijn afritsbaar voor extra bewegingsvrijheid en de voorzakken zijn extra groot. Deze zakken zijn geïnspireerd op de reiszakken die veel worden gebruikt in de endurowereld.

Stukje rijden?

De DesertX is nu te koop bij de Ducati-dealers. Voor een instapprijs van €18.790,- staat deze off-road machine met 110 pk bij jou in de garage. De motorfiets is ook beschikbaar in een 35 kW-versie, waarmee je ook mag rijden met een A2-rijbewijs. Is dat net allemaal iets te veel van het goede? Ga dan voor een vette motorreis zoals wij deden met Horizon Motor Reizen.

Foto’s: Sebastien Smets

Total
21
Share