Let’s get ready to rumble: Ducati Streetfighter V4S

Rides

Als de makers van MotoGP en Tekken 3 samen een game zouden maken anno 2020, dan zou de Ducati Streetfighter V4S de hoofdrolspeler zijn. Eén week lang stond deze machine bij ons op de redactie en het was nog net geen straatgevecht om wie er op mocht rijden. WAT een beest!

Strip een Panigale, dé racer van Ducati, van z’n kappen, zet er een comfortabeler stuur op en je hebt een Streetfighter. We hadden toevallig ook een Panigale V2 bij, dus konden goed kijken wat de verschillen zijn.

Ducati Streetfighter V4S

Ducati heeft twee naked modellen, de Monster en Streetfighter, die sinds 2009 op de markt is. Dit tweede model is dan ook het sportiefst van de twee. Niet gek als je bedenkt dat het geen gestripte racer is.

In 2013 won de Streetfighter 848 de Cycle World Best Middleweight Streetbike titel. Sinds 2015 is er geen nieuw model van de Streetfighter op de markt gekomen, dus de echte fanboys keken reikhalzend uit naar dit moment. Eindelijk is ‘ie er! De 2020 Streetfighter V4S, is met 1100cc motorinhoud meer een heavyweight. Je zal ‘m maar tegenkomen op straat!

Áls je ‘m tegenkomt dan kan je er maar beter voor zorgen dat je erop zit. Het is dan ook even wennen voordat je dit 208 pk (153 kW) tellende beest weet te temmen. De Streetfighter V4S zit vól techniek, waaronder verschillende rijmodi. We gaan het je eerlijk zeggen: deze heeft niet super vaak op ‘sport’ gestaan…

V4 vs. V2

Zoals gezegd namen we de Panigale V2 tegelijk mee op pad om te checken wat de grote verschillen zijn. Oké, de naam zegt het al: de Panigale heeft twee cylinders en de Streetfighter vier. Wat wil dat zeggen? Dat als je per toeval ineens in z’n drie 150 km/h rijdt op de snelweg en een beetje gas geeft, hij ‘m nog op z’n achterwiel wil trekken. Helaas hanteert oom agent geen halve maatregelen, als je maar op de helft van je wielen rijdt.

Hoewel de Streetfighter V4S een stuk sneller was dan deze Panigale zaten er nog wel wat meer voordelen aan. Denk aan makkelijker stuurgedrag voor op de normale weg en kleinere draaicirkel, bij het stallen. Fans van racemotoren zullen zeggen dat we zeuren, maar zo’n Streetfighter is écht een stuk comfortabeler. Voor je rug, maar ook voor je polsen. Een collega vroeg na een uur al om te ruilen, anders was hij bang en maand niet de hand aan zichzelf te kunnen slaan…

V4S

Wat deze Streetfighter nóg harder maakt is dat het een V4S is. Sport dus! Dat wil zeggen dat je 2 kilo lichter de weg op gaat en met andere accessoires, denk aan een sexy koperkleurige voorvork van Öhlins en Marchesini aluminum forged velgen.

Op beide versies zitten winglets, net zoals op de Panigale V4S. Dit zijn ‘vleugels’ die op hoge snelheden extra downforce genereren. Meer controle in de bochten dus!

The Fight Formula

Hoewel je op de Streetfighter een relaxtere houding hebt, en je er ook zeker rustig mee kan rijden, is dit apparaat gewoon gemaakt voor hoge snelheden. En zou hij zeker niet misstaan op het circuit. Dit nieuwe model barst dan ook van de technische snufjes die zijn geïnspireerd op de MotoGP. Denk aan ABS Cornering, Traction Control, Slide Control, Wheelie Control, Power Launch, Brake Control, Electronic Suspension (V4S) en een super werkende quickshifter.

Waar de vorige generatie van Ducati’s Quick Shifts al top waren, zijn we nu écht helemaal om. Dit werkt enorm goed. Na elk stoplichtje of opritje voel je je een ware coureur!

Look & feel Ducati Streetfighter V4S

Er is bij ons op de redactie nogal wat discussie over wat de tofste ‘soort’ motoren zijn. De één gaat heerlijk op tourers als de Multistrada, de ander houdt van nakeds en weer een ander van Scramblers. Maar over één ding waren we het allemaal eens: we zijn absolute fanboys van de Ducati Streetfighter V4s.

Strakke lijnen, minimalistische verlichting, een flinke body, het iconische achterwiel met maar één arm, een mooi overzichtelijk LED-scherm én… een heerlijk kontje! Combineer dat met geweldig rijgedrag, angstaanjagende kracht en een heerlijk diep geluid, en je wil niks anders meer…

tags:
Total
1
Share