Rijtest: Ducati Panigale V4 vs. Panigale V2

Rides

De Panigale V4 is hét sportieve vlaggenschip van Ducati. Het model dat Ducati in 2011 introduceerde heeft er in 2018 een broertje met vier cylinders bijgekregen. Veel fans van Ducati’s V-twins waren sceptisch, maar zijn inmiddels helemaal om. En wij sluiten ons daar absoluut bij aan! Dit jaar is er een nieuwe V4 op de markt gekomen.

Of racemotoren nou wel of niet je ding zijn; iedereen loopt een extra rondje om de Ducati Panigale. Direct is je wens geboren om er op te mogen rijden. Rijd je je eerste rondje? Dan is de wens geboren om er een te bezitten. Want de nieuwe Panigales zijn wat ons betreft de eerste superbikes die écht lekker rijden, ook na langere tijd.

Op het eerste gezicht zie je niet heel veel verschil tussen de V4 en V2, die Ducati sinds dit jaar ook in de showroom heeft staan, maar je eigenlijk kan zien als de nieuwe versie van de 959 uit 2016. En dat is knap, want om een viercilinder blok kwijt te kunnen in vrijwel dezelfde motor is Tetris voor gevorderden. De V4 is dan ook iets groter, maar qua gewicht nagenoeg hetzelfde. Waar de grote verschillen zitten, zullen we je vertellen…

Ducati Panigale V4

Een ding valt wél direct op en dat zijn de iconische ‘vinnen’ op de Panigale V4, die we ook al op de Streetfighter V4S zagen. Dit is het ‘Aero Pack’ van Ducati en zorgt voor meer downforce, en daardoor stabiliteit, op hoge snelheden.

Yes, de nieuwe Panigale V4 heeft álles waar Ducati trots op is en bezit dan ook alle op de MotoGP geïnspireerde systemen. Denk aan ABS bochtenwerk, tractiecontrole EVO2, schuifregelaar, wheelie control EVO, power lancering, motorremaansturing EVO, elektronische ophanging, een futuristisch digitaal dashboard alsof je in een game zit en de nieuwste generatie quickshifter, waar we heel, héél blij van worden.

Rijden op de V4 is een droom. Hoewel comfort op racers nog altijd ver te zoeken is, is er geen moment dat je hier maar überhaupt mee bezig bent. Het enige dat dit ding wil is speed! 

En dat heeft ‘ie. De Panigale V4 is met 214 pk monsterlijk snel en lijkt juist in de zeer hoge toeren een eindeloos vermogen te hebben. Sprintje naar de 100 km/h kost je 3,4 seconde, wat langzamer is dan de V2. Maar trek je ‘m door naar de 200 km/h, dan kost je dit maar 3,7 seconde! Dat is 0,3 seconde minder!

Nu is de vraag hoe vaak dit van pas komt. We gaan er maar even vanuit dat jij je altijd netjes aan de regels houdt op de openbare weg, dus dan zul je vrijwel nooit gebruik maken van deze extra pk’s. Toch rijdt, door de vele electronica en het stuurvermogen, de Panigale V4 net wat lekkerder op de openbare weg.

Panigale V4S

Ducati pakt extra uit in deze versie van de nieuwe viercilinder racer, met koperkleurige Öhlins veringsystemen, Marchesini 3-spaaks gesmeden aluminium lichtmetale velgen, verstelbare voetsteunen en een zadel met alcantara leder. Dit is dan ook de versie op de foto’s en die wij hebben gereden.

Onze tip: slinger er zelf nog een Akrapovic uitlaat onder voor 12pk extra en een nóg gruwelijker geluid, al zorgt de originele uitlaat al voor een eargasm.

Panigale V2

Dan de V2. Fans van de tweecilinder opgelet, want bij het stoplicht rijd je de V4 er uit. En dat met 59pk en €6000 minder!

Er zijn aardig wat uiterlijke verschillen, maar ze vallen niet direct op. Hij is een stukje minder robuust dan de V4(S) en heeft wat andere lijnen, zoals een kleiner ogende tank en net andere kappen. Daarnaast heeft de V2 ook niet het iconische Aero Pack, die de wegstabiliteit op hoge snelheden bevorderd.

En ondanks wat minder PK’s, is dat toch het enige dat je wil met een racer. De V2 behoort tot het absolute topsegment van Ducati, dus je hoeft niet bang te zijn dat het een saaie rit wordt.

De nieuwe V2 voelt rauwer aan dan de V4, wat het rijden wat speelser maakt en waardoor je meer ‘aan het werk bent’. Nu gaan we echt niet zeggen dat we alle systemen van de Panigale V4 tot het uiterste getest hebben op de openbare weg, maar toch merk je het in het rijgedrag ten opzichte van de V2. Dat wil niet zeggen dat je op de V2 aan je lot wordt overgelaten. ABS cornering, tractiecontrole, wheelie control en engine brake control zorgen dat je netjes op je zadel blijft zitten. Ook als je de gashendel van de V2 helemaal opentrekt. Daarnaast beschikt de tweecilinder versie van de Panigale ook over de nieuwste generatie quickshifters van Ducati, wat rijden kinderspel maakt.

The verdict

Ducati Panigale V2

Prijs: €20.990
Motorinhoud: 955 cc
Vermogen: 155pk / 114 kW
Torque: 104 Nm

Ducati Panigale V4(S)

Prijs: €26.990 V4 / €33.190 V4S
Motorinhoud: 1103 cc
Vermogen: 214pk / 157,5 kW
Torque: 124 Nm

Als we je zouden moeten adviseren of je beter de Ducati Panigale V4(S) of Panigale V2 kan aanschaffen, dan kunnen we je vertellen: dat is een lastige keuze. Aan de ene kant: heb je de power van de V4 wel nodig, als je alleen maar op de openbare weg rijdt? Aan de andere kant: als je toch geld aan het uitgeven bent, kan je net zo goed het paradepaardje aanschaffen.

Eén keuze is in ieder geval alvast voor je gemaakt: beide motoren zijn alleen maar beschikbaar in Ducati red. Zoals het hoort.

Gelukkig kan je bij Ducati heel makkelijk proefritten boeken en zelf het verschil ervaren!

Menu
Total
1
Share