Bucketlist-dingen: vlammen over de Etna met de all-road Zero DSR/X

Rides

Sicilië. De plek van: Agrigento, cannoli en wijnen, maar speciaal voor ons ook dé plek van motoren. We waren namelijk op het Italiaanse eiland voor de launch van de nieuwe all-road-machine van Zero Motorcycles.

Het Californische elektrische motormerk weet zichzelf met de nieuwe DSR/X weer te overtreffen en nodigde ons in dit vulkanische landschap uit voor een hele dikke testronde.

Zero DSR/X

De vooruitstrevende Amerikanen voegen 13 september een nieuw model toe aan de line-up. Na de dualsport- en streetbikes is het tijd voor iets compleet nieuws: een hele dikke adventure bike met een arsenaal aan nieuwe technologie. De DSR/X is voorzien van de Z-Force power packs, de fluisterstille ZF-motoren en het Cypher |||+ besturingssysteem.

De nieuwe all-road van Zero heeft maximaal 225 Nm aan motorkoppel en is de eerste elektrische motor ooit die profiteert van de volledige serie van Bosch Motorcycle Stability Controls met off-road-mogelijkheden. Door deze technologie heeft de DSR/X maar liefst zes rijmodi en is de bike geschikt voor elke ondergrond. Met het gebruiksvriendelijke besturingssysteem kun je heel gemakkelijk switchen tussen: Standard, Canyon, Rain, Street, Eco of Sport. Ook is het mogelijk om de ABS uit te zetten als je off-road gaat of je tractie control aan te passen op de ondergrond.

De ideale off-road fiets

De DSR/X is een droom voor elke beginnende off-roadrijder. De motor heeft een 19-inch-voorwiel en een 17-inch Pirelli Scorpion achterwiel, waardoor je in een hele comfortabele houding kunt staan. In tegenstelling tot een benzine-motor hoef je met de DSR/X niet te schakelen, wat het nóg een stukje makkelijker maakt. Als je de DRS/X rijdt in rijmodi Canyon, de ABS uitzet en tractie-control op off-road bivakkeert, is geen berg of kuil te moeilijk. Zelfs de onervaren motorrijders kunnen makkelijk mee. Een ander groot voordeel (niet voor iedereen, we know): het geluidloos rijden. Zéker als je jezelf in de natuur begeeft, want dan genieten de natuurliefhebbers ook nog.

Waarom Sicilië en de DSR/X de perfecte match zijn? Daar gaven de kleine slingerweggetjes, het bergachtige landschap en de bossen antwoord op. Het bleek dé plaats te zijn of het merk deze jongen wel écht een all-road mogen noemen. Door het makkelijk en snel switchen van rijmodi was geen weg onbegaanbaar. Of je nu over het asfalt rijdt of over lava, de DSR/X heeft er een oplossing voor. Dat maakt het off-road-rijden een feestje, maar daarnaast is de zithouding ook comfy genoeg om lange-afstandsritten te maken.

Actieradius

De DRS/X heeft ‘accu-wist’ een speciale behandeling gekregen van Zero. Het is namelijk hun eerste model met een ZF17.3 batterijpakket. De actieradius is hierdoor 300 kilometer als je rijdt met een snelheid van 30km/u. Wil je die topsnelheid van 180 km/u halen en rijd je in de sportstand? Dan kun je na een kleine 150 kilometer op zoek gaan naar een laadpaal. Vind je deze actieradius nog niet genoeg? Kies dan voor een DSR/X met een accu-uitbreiding of ga voor de rapid-charger-optie zodat je jouw Zero in 2 uur kan opladen in plaats van 10 uur.

Achteruitrijden met een motor?

Sta je op een ongelukkige plek of wil je jezelf het gewoon lekker makkelijk maken? Dan is er de nieuwe parking modus. Met deze optie op het menu kun je heel gemakkelijk achteruitrijden met een lage snelheid van 5km/u. Ideaal om een motor in te parkeren of om snel te keren.

Goed, de basis spreekt boekdelen, maar hoe je de Zero adventure bike nog beter maken? Met upgrades, natuurlijk. Geef de motorfiets een ruigere look met de off-road-spaakbanden, mistlampen, een kofferset of valbeugels. Qua kleur heb je de keuze tussen sage green of white pearl, dus stijlvol wordt het sowieso.

Prijskaartje

Leuk dit verhaal, maar je wil ook weten wat de Zero DSR/X je gaat kosten. Nou, we kunnen je vertellen dat je vanaf €26.995 de brute adventure op de stoep hebt staan, terwijl je ‘m ook kunt leasen vanaf €398,-/maand. Ga je liever voor wat extra opties? Dan tik je snel een bedrag aan rond de €30.000. En ja, dan ben jij klaar voor de toekomst.

tags:
Total
5
Share