Stekker-fans: de allerdikste elektrische bolides die we hebben getest

‘Voor mij is een auto pas een auto als-ie gromt!’  Een uitspraak die we nog weleens horen, maar niet héél vaak meer. Elektrische bakbeesten worden vetter, mooier, sneller, emotioneler en bovenal: de toekomst.

Waar je vroeger nog écht je route moest plannen om je auto op te laden, is een laadpaal nu een stukje straatcultuur. Elektrisch rijden is net zo normaal als een boterham met pindakaas bij de lunch van Woningbouwverenging Huis en Hof. Daardoor hebben wij ook al veel apparaten aan de tand mogen voelen, en onze mooiste exemplaren zetten we op rij voor je. Zie het als een soort recap. Altijd leuk: voor jou, maar ook zeker voor ons.

MANIFY Rides: onze favoriete elektrische bakbeesten

Kia EV6 GT

Met de Kia EV6 GT onder de bips hadden we veel te maken met regen, flinke sneeuw en keiharde hagelbuien. Uitdaging genoeg dus om het Koreaans vlaggenschip met 585 pk op de weg te houden. Vijfhonderdvijfentachtig pk in een Kia. Dat is toch echt in de categorie supercar-waardig en dat hebben we geweten ook…

In de EV6 GT ligt een 77 kWh accupakket waarmee je zo’n 425 kilometer kan rijden volgens de WLTP-statuten. Wij hakten er, door winterse omstandigheden en een zware rechtervoet, daar zo’n 100 kilometer vanaf. We hielden een acceptabele 320 kilometer over. Alleen je mag het ons wel vergeven. Je rijdt namelijk in een Kia met 585 pk… Zoals eerder geanalyseerd tijdens onze Zweedse test: je rijdt supercarmerken het snot voor de ogen. Dat verwacht je gewoon niet en dat wil je zelf testen. Mede daardoor: één van dikste elektrische bolides die we hebben bereden:

, <strong>Stekker-fans:</strong> de allerdikste elektrische bolides die we hebben getest

Audi e-tron S Sportback

Vaak zie je aan een elektrische auto dat het overduidelijk een elektrische auto is. Dat vinden we echt een minpuntje. Maar ben je op zoek naar een elektrische auto die er ook nog eens uitziet als een ‘normale’ brute Audi: koop alsjeblieft de Audi e-tron S Sportback. De drie elektromotoren, waarvan er twee bij de achteras zitten en één bij de voorwielen, zullen iedere dag weer voor een grootse glimlach zorgen. Wij konden er in ieder geval geen genoeg van krijgen. En jij waarschijnlijk ook niet…

Audi MANIFY

Porsche Taycan GTS

We hadden een speciaal concept ontwikkeld om de Taycan GTS aan de tand te voelen. Ons oordeel hing af van hoe-ie daadwerkelijk was als daily driver:

‘Elektrisch rijden is voor de echte petrolhead nog steeds als vloeken in de kerk. De meest gehoorde klachten zijn dat er weinig beleving in zit en dat het overheersende geluid van een verbrandingsmotor wordt gemist. Maar als één auto het Tay can keren, dan is het de Porsche Taycan wel. Het idee was vrij simpel: we hebben een week lang in een elektrische Porsche alles gedaan wat we ook in een ‘normale auto’ doen. Gewoon om eens te voelen hoe zo’n bakbeest als daily driver is.’

Hier lees je het oordeel!

, <strong>Stekker-fans:</strong> de allerdikste elektrische bolides die we hebben getest

BMW i4 M50

Een elektrische auto die er niet per se uitziet als een elektrische auto. Het designteam van BMW heeft nu al onze harten veroverd door het introduceren van de i4 M50. Maar is-ie ook M-waardig? We kregen een week de tijd om het voor je uit te zoeken.

Eén alinea verklapt al een heleboel:

‘Wát. Een. Apparaat. Maar liefst twee (2!) elektrische motoren zorgen ervoor dat je een totaalvermogen van 544 pk tot je beschikking hebt. Het resultaat is een duizelingwekkend snelle 3,9 seconden naar de 100 km/h en topsnelheid van ongeveer 225 km/h, dan houdt het feestje pas op. Nu lijken dit specs voor een lichtgewicht-sportauto, maar we hebben het hier over een 2.290 kg zware sedan. Kun je het je voorstellen?’

, <strong>Stekker-fans:</strong> de allerdikste elektrische bolides die we hebben getest

Ford Mustang Mach-E GT

We zijn Mustang-fans. Van de handgeschakelde V8 tot de extreem dikke Bullitt, deze machines pakten ons meteen. Helaas waren ze vanwege de hoge BPM voor de Nederlandse sterveling bijna niet te betalen.

Toen zag de Ford Mustang Mach-E het licht. Meteen vroeg de autowereld zich af of je een elektrische auto wel de naam ‘Mustang’ mocht geven. En dan nu is er een Ford Mustang Mach-E GT, het sterkste elektrische paard uit de renstal van Ford. We trokken de teugels aan en testten deze machine in een langduurtest. Check het hier. 

, <strong>Stekker-fans:</strong> de allerdikste elektrische bolides die we hebben getest

Jaguar I-Pace EV400

De heritage van Jaguar is erg groot en geliefd. Maar gelukkig kijkt het merk verder en brengt het fantastische elektrische modellen op de markt. En zo ook de Jaguar I-Pace EV400. Een 400 pk sterke volledig elektrische auto uit de Britse renstal. Aan ons de eer om deze Jaguar te temmen en goed op de proef te stellen. Wat we met genoegen deden:

‘De 400 pk sterke elektromotor zorgt ervoor dat je in 4,8 seconden op de 100 km/h zit en stopt pas bij een begrensde 200 km/h. Erg lekker, helemaal als je het naast de bijna 700 Nm koppel legt. Dat betekent dus dat je vrijwel altijd de baas bent met inhalen of stoplichtsprintjes. Iets minder voor je actieradius, maar wel zoveel fun.’

Jaguar I-Pace EV400 Paleiskwartier Den Bosch

Porsche Taycan Turbo S

Last but not least: de ultieme elektrische supercar: de Porsche Taycan Turbo S. Met omgerekend een vermogen van 625 pk is het geheel terecht om ‘m de beunhaas onder de elektrische bolides te noemen. Omdat je in één keer het volledige vermogen tot je beschikking hebt schiet je in slechts 2,8 seconden naar de 100 km/h en in slechts 11,4 seconden zit je al op de 200 km/h. Niet slecht voor een auto van bijna 2300 kilo.

Waarom dit zó dik was? Hierbij één van de antwoorden: ‘Het moment suprême komt als je launch control functie gaat gebruiken. Man man man. Vreugde, angst en boosheid zijn de gevoelens die door je lichaam heen stromen. Het gaat zó ongehoord snel. Alsof je een F16-piloot bent die ieder moment zijn vliegtuig laat opstijgen.’

, <strong>Stekker-fans:</strong> de allerdikste elektrische bolides die we hebben getest