We reden de Ford Mustang Bullitt 5.0 V8, ode aan Steve McQueen
Belangrijke kenmerken:

Bright Highland Green
– 5.0 V8. 338 kW / 460 pk
– Handgeschakeld, 6 bak
– 0-100 km/h: 4,3 seconden
– Prijs: € 122.000

De oplettende lezer zal de Ford Mustang al eens op Manify voorbij hebben zien komen. Zo zijn we er mee naar de 24 uurs race van Le Mans gereden en hebben we een dubbel test gedaan met de 2.3 liter cabrio en de overweldigende 5 liter V8. Je zou kunnen denken dat we na een tijdje wel uitgeraasd zijn met dit exotische paard, maar niets is minder waar. We gingen op pad met deze ode aan de auto van Steve McQeen in de film The Bullitt.

Ford Mustang Bullitt 5.0 V8

Ode aan The Bullitt

The Bullit is een legendarische film uit 1968 met Steve McQueen. In The Bullitt speelt hij een agent die zaken op zijn eigen manier oplost. Ofwel, niet geheel volgens de geijkte regels. Maar de film staat vooral bekend om zijn iconisch lange achtervolgingen. Piepende autobanden, achterwiel aangedreven auto’s die glijdend door de straten van San Francisco scheuren. En gedurende de achtervolging wordt er geen woord gesproken. Enfin, bekijk de scene zelf en let ook even goed op de prachtige Bright Highland Green Ford Mustang:

Omdat het 50 jaar geelden is dat de The Bullitt is uitgekomen, is er vorig jaar besloten om een eerbetoon van deze auto uit te brengen. Wij konden natuurlijk niet wachten om in deze one of kind Mustang te stappen. Achtervolgingen, zoals in The Bullitt, waren helaas uit den boze. Al zijn we de tijdens de week van het testen best wel vaak achtervolgd. Geen bandieten, maar liefhebbers die de Mustang Bullitt niet uit het oog wilden verliezen. Een duimpje omhoog, een foto van de auto, een compliment over de perfecte kleur. Wij begrijpen het wel!

5.0 liter V8

Het feest begint al bij het starten van de auto. In ‘normale  stand’ gromt de auto als een chagrijnig luipaard dat schreeuwend wakker wordt. Nauwelijks te beschrijven wat een bak mooie herrie hier uit de dubbele RVS uitlaatpijpen komt. Of je buren hier blij mee zijn is een andere discussie. Er zit overigens wel een ‘blijf-vrienden-met-je-buren’ knop op. Voor je de auto start kan je de uitlaten namelijk ook op ‘stil’ zetten. Eén knopje dat we niet vaak gebruikt hebben, begrijp je natuurlijk wel.

Als je een Ford Mustang start wil je maar één ding: de radio op zacht, de raampjes open en luisteren. Hier kan geen muziek tegenop. Vervolgens, in z’n vrij, een beetje gas: de auto begint te schudden. Dit paard wil absoluut niet getemd worden, toch kan je niet wachten om te gaan rijden…

Rijden

Eenmaal iedereen wakker te hebben gemaakt kun je de handgeschakelde Mustang Bullitt netjes in zijn eerste versnelling zetten. En die versnellingspook lijkt op een ivoren biljartbal, wat er heel tof uitziet. En dan komt het. De 2en 3versnelling zijn echt een groot feest, want je kan in hoge toeren mee wegrijden. De brullende V8 blijft janken en als je alleen kijkt naar de (overigens prachtige) digitale toerenteller, dan kun je best wel eens heel snel op illegale snelheden zitten. En dán komt pas z’n 4!

We zouden de Ford Mustang Bullitt niet een heel scherp sturend bochtenwonder noemen, maar ga je er écht mee op avontuur op de binnenwegen dan beleef je hartstikke veel plezier. Hij breekt uit, maar is niet oncontroleerbaar. We hebben in weinig toffere bakken gereden!

Gehandicapte snowboarders & techniek

En toch zit er echt weer een vernuftig staaltje techniek in de auto. De engineers van Ford maken namelijk gebruik van speciale Magneride-dempers. And, we kid you not, dit is een techniek afgekeken is bij gehandicapte snowboarders en skiërs om stabiel te blijven tijdens het afdalen.

Het zit namelijk zo: Magnetorheologische vloeistof (MRF) zit in speciale protheses voor atleten bij wie een been boven de knie geamputeerd is. En dit zorgt voor betere schokabsorptie en stelt de sporter in staat sneller te reageren na een harde landing.

En hoe ze dat dan toepassen op de Mustang: sensoren monitoren de omstandigheden op de weg en elektromagneten passen duizend keer per seconde het magnetisch veld in de dempers aan om de ijzerdeeltjes in de olie in afzonderlijke dempers te richten. Daarmee zorgen de Magneride-dempers voor een hogere dempingsweerstand in bochten, met een stabieler weggedrag tot gevolg. Tijdens rustig cruisen zal de dempingsweerstand juist lager zijn en zo voor meer comfort zorgen. Knap toch?

Bijzonderheden

Mocht je ooit van plan zijn om te bonden met je lokale bandenboer: gebruik de Line Lock functie. Deze blokkeert de voorwielen terwijl de achterwielen blijven doorspinnen. Een functie die je alleen mag gebruiken als je de auto ook echt aanschaft, maar wel tot de verbeelding spreekt. Ook is de Mustang Bullit voorzien van Launch Control, wat in combinatie met een 6-geschakelde handbak best bijzonder is.

En eigenlijk is deze rijdende ode aan die film van vroeger vrij luxe ingericht. Een 12″ digitaal dashboard die er meer dan overzichtelijk uitziet, dat steeds verandert als je wisselt tussen de Normaal, Sport en Drag Race-modus. De auto heeft een hoog KITT-gehalte, maar het blijft classy. Het touch & swipe multimedia systeem is met 8″ niet de allergrootste, maar deze voldoet ruim. En cruisen met adaptieve cruise control? Ook dat is heerlijk in een Ford Mustang Bullitt. En omdat de auto best vierkant en daardoor onoverzichtelijk is heb je gelukkig de beschikking over een achteruitrijcamera.

Kopen of doorlopen?

€122.000 is niet bepaald een hele zachte prijs. Dat zou ook niet passen bij limited edition Ford Mustang. Daarnaast helpt de 5.0 liter V8 motor helpt ook niet echt om de BPM laag te houden. Maar goed, je moet iets met je geld. Zie het als een investering in je gezondheid. Adrenaline is soms goed voor een mens. Zet daarnaast een muziekje op wat uit het Bang & Olufsen audiosysteem, met maar liefst 1000 Watt, knalt, dan is de kans best groot dat je een aangename avond tegemoet gaat.

Vergeet de muziek niet af en toe uit te zetten om die V8 aan het werk te horen…



ESSENTIALS